FORMIDLING FRA DAG 1 HAR GIVET H2020 FEMALE-PROJEKTET VIND I SEJLENE

Chefkonsulent Ulrik Bak Kirk, der er Faglig Koordinator på H2020 FEMaLe-projektet, satte alle formidlingssejl til lige fra start, da bevillingen til FEMaLe-projektet var i hus. For det var langtfra nok med den sædvanlige hjemmeside og publikation af forskningsartikler, hvis projektet skulle ud over rampen.

Hans mission var derfor at få synliggjort og differentieret projektet fra dag 1 og skabe en indbydende platform for projektets endelige resultater.

Ulrik Bak Kirk støbte sammen med forsker-kolleger i Aarhus og projekt-partnere i Europa kuglerne til en formidlingsindsats udover det sædvanlige allerede i ansøgningens impact-afsnit.

Og det er vigtigt, hvis du vil have alle partnere til at gå aktivt ind i og med på formidling fra første dag. ’Hvis jeg havde været en mere klassisk, videnskabelig koordinator, så havde vi været tilfredse med en hjemmeside og et par SoMe-profiler, som man plejer at gøre’, siger Ulrik Kirk Bak.
Men han og de øvrige FEMaLers ville meget mere og startede med at søsætte en ambitiøs strategi. Projektet har en hjemmeside, men den har nok haft den laveste trafik, fortæller Ulrik Kirk Bak, som peger på, at folk i dag forbruger mange andre kanaler, fx SoMe, podcasts, webinars mm. ’Vi har selvfølgelig også skrevet videnskabelige artikler samt præsenteret posters og holdt mundtlige oplæg på konferencer. Men vi var meget opmærksomme på også at få lavet pressemeddelelser og få vores forskningsresultater oversat og ud til lægmand’, fortæller han. Fx har FEMaLers lavet mange SoMe-opslag, blogindlæg, webinarer og podcasts.

En anden væsentlig pointe for Ulrik Kirk Bak er, at det har været godt, når de turde mene noget og skrev kronikker, hvor de på baggrund af forskningen skrev, hvad de synes, politikere skulle gøre ved problemerne med endometriose. ’Vi blev tidligt meget inspireret af vores skotske partner fra universitetet i Edinburgh, hvor de nye forskere har formidling af forskning integreret i deres ph.d.-uddannelse. Selv de skotske professorer er på SMS-niveau med journalisterne og havde en helt anderledes direkte adgang til medierne, som fx The Guardian’, fortæller han.

Kan man formidle om processen?
Ja – er koordinatorens kortfattede svar – for man kan ikke blot vente til, man har resultater at dele. Det handler om hurtigst muligt at få opbygget en kritisk masse, der vil interagere med det unikke indhold, så dit projekt får en platform at formidle ud fra, der også bliver belønnet af algoritmerne. ’Vi skulle være kreative med indholdet, indtil vi havde resultater. Vi har fx fremhævet vores partnere, og vi har også sat ansigt på sygdommen i en kampagne sammen med patientforeningen’, fortæller han.

Man skal også tænke i timing og undersøge effekterne af sin formidling. ’Vi tracker alt, hvad vi gør på de sociale medier og inden for formidling generelt. Det giver et kæmpe energiboost til projektet, når vi fx på et fællesmøde kan give virtuelle highfives over, at et opslag er nået ud til flere end 30.000. FEMaLers kan se, hvad de og vi får ud af det, og det motiverer den enkelte til at fortsætte og gøre mere. Og det giver stolthed, at ens forskning bliver brugt aktivt, siger Ulrik Krik Bak.

Som et plus har de lavet forskning ud af formidling. Ved konsekvent at monitorere den, har de kunne skrive en videnskabelig artikel om den. ’Resultatet er, at vi har lavet en god kombination af forskning, innovation og formidling’.

I dialog med politikerne
Ulrik Kirk Bak mener, at formidling er helt afgørende for at understøtte forskning og innovation. Og det der virkelig har battet noget for projektet er kontakten til politikerne. Sammen med journalist Louise Dreisig, som har skrevet en bog om endometriose, blev de inviteret til et kort foretræde i Sundhedsudvalget i marts 2023. Derefter blev de inviteret til en lukket høring i maj 2023, som førte til en offentlig høring i november 2023. Samme måned havde FEMaLe også et event i Bruxelles. ’Det er jo virkelig et stærkt output. Men det har også krævet benhårdt arbejde – vi har konstant haft fokus på interessevaretagelse, alliancer, relationsarbejde, nyhedsværdi, tid, aktualitet, relevans. Og i det hele taget har vi hele tiden tænkt på og ageret proaktivt og agendasættende’, siger Ulrik Kirk Bak.

Han oplever også, at når man har været i medierne nogle gange, så kommer de oftere selv til dig. ’Medierne er jo også på mange kanaler. Så hvis jeg deltager i en udsendelse, så bliver et klip delt på deres SoMe-kanaler. Det seneste program, jeg deltog i, blev fx promoveret og set 80.000 gange på Instagram og Facebook. Der er ikke mange artikler, som bliver læst 80.000 gange’, siger en tilfreds koordinator.

Fakta om projektet: Projektet er et HE Koordinatorprojekt
FEMaLe (Finding Endometriosis using Machine Learning) er et stort internationalt forsknings- og innovationsprojekt, der bl.a. skal forbedre livet for patienter med endometriose. EU støtter projektet med 45 mio. kr. fra Horizon 2020-puljen, og det løber fra 1. januar 2021 til og med 31. december 2024.

Forskning i værdien af formidling via samskabt SoMe-kampagne
Not “just a bad period”— The impact of a co-created endometriosis social media health campaign: a mixed methods study

SoMe-profiler
• Twitter/X