Ved distancearbejde har den ansattes medvirken særlig betydning, fordi arbejdsgiveren ikke har ret til at kontrollere arbejdsforholdene i den ansattes hjem. Arbejdsgiveren skal i dialog med medarbejderen (gerne med hjælp fra arbejdsmiljøgruppen) sikre, at den ansattes distancearbejde bliver planlagt og tilrettelagt sådan, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
I forhold til hjemmearbejdspladser er der særligt fokus på skærmarbejde.
Arbejder den ansatte hjemme i mindre omfang, stiller arbejdsmiljølovgivningen ikke krav til indretningen jf. skærmbekendtgørelsen.
Når skærmarbejde i hjemmet sker i et omfang, så det er dækket af skærmbekendtgørelsen, jf. ovenfor, gælder følgende regler:
Det er som udgangspunkt arbejdsgiveren, der skal afholde eventuelle udgifter til det nødvendige inventar og udstyr til hjemmearbejdspladsen og til transport af udstyr til hjemmet. Det kan være, at den ansatte selv har det arbejdsudstyr og inventar, der er nødvendigt for at kunne udføre distancearbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, men det kan også være nødvendigt, at arbejdsgiver supplerer den ansattes arbejdsudstyr og inventar.
Hvis distancearbejdet ikke har et omfang, så det er dækket af de særlige krav til skærmarbejde, og den ansatte selv ønsker at udføre arbejdet hjemmefra, kan arbejdsgiveren stille som forudsætning for distancearbejdet, at den ansatte enten selv har det nødvendige inventar og udstyr derhjemme eller selv transporterer det nødvendige inventar og udstyr til og fra den faste arbejdsplads.
I forbindelse med etablering af hjemmearbejdspladser skal det lokalt i LAMU aftales, hvordan man bedst indretter sig med en hjemmearbejdsplads. Samtidig aftales, hvordan hjemmearbejdspladserne fremadrettet er omfattet af enhedens arbejdsmiljøindsats.
Efterfølgende bør man fra tid til anden drøfte, hvorvidt det, der er aftalt, fungerer efter hensigten.
Arbejdsmiljølovgivningen gælder også ved hjemmearbejde - og når der arbejdes hjemmefra i mindre omfang - men der er en række konkrete undtagelser fra arbejdsmiljøreglerne.
Arbejder den ansatte hjemmefra i færre end 2 dage om ugen som gennemsnit, set over en
måned, stiller arbejdsmiljølovgivningen ikke krav til indretning jf. skærmbekendtgørelsen.
Når ansatte arbejder for deres arbejdsgiver i eget hjem, er de omfattet af arbejdsskadeloven.
Dette kan der læses mere om hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring 'Hjemmet som arbejdsplads - uddybende beskrivelse'.