Indeklima er en vigtig del af det samlede arbejdsmiljø. Er der et godt indeklima, med en passende temperatur, og en ren og frisk luft, har det en positiv indflydelse på dit velbefindende. Et dårligt indeklima kan derimod medføre ubehag, hovedpine og koncentrationsbesvær.
I arbejdet med at få et godt indeklima kommer man langt ved at:
Arbejdstilsynet har udarbejdet en At-vejledning om indeklima og forebyggelse af dårligt indeklima. På GODTARBEJDSMILJØ.dk finder du mere information om støj, lys og luft.
På Arbejdstilsynets webside 'temperatursænkning på arbejdspladsen' findes spørgsmål og svar i relation til arbejdsmiljøet, når der iværksættes energisparetiltag.
Et godt ergonomisk arbejdsmiljø kan nedsætte risikoen for, at du får ondt i arme, nakke, skuldre og ryg.
Når man sidder ved en skærmarbejdsplads i mange timer om dagen, er det vigtigt, at den er ordentligt indrettet. GODTARBEJDSMILJØ.dk har udarbejdet en vejledninger om indretning af kontorarbejdspladsen, som omhandler vigtigheden af at variere arbejdsstillinger og indrette arbejdspladsen fornuftigt, for at opnå og bevare et godt arbejdsmiljø ved skærmen. Vejledningen indeholder råd om arbejdsstol, arbejdsbord, skærm, konceptholder, tastatur, computermus, software, bærbar pc, skærmbriller mv.
AU HR har desuden udarbejdet en quickguide til kontorarbejdspladsen.
Her er Arbejdstilsynets vejledning om skærmarbejde.
Link til mere hjælp: GODTARBEJDSMILJØ.DK
Variation er nøglen til forebyggelse af smerter – se faglig viden her
Skærmarbejde og stillesiddende arbejde kan være hårdt for kroppen og resultere i smerter; og selvom en god siddestilling og en korrekt indstillet arbejdsplads kan reducere ubehag og gener, vil det sjældent være nok til at forebygge smerter, da kroppen er bygget til at bevæge sig - Derfor er variation i arbejdsstillinger og bevægelse i løbet af dagen, det vigtigste redskab for at sikre et godt ergonomisk arbejdsmiljø.
Ergonomiens vigtigste huskeregel: Den næste stilling er den bedste stilling.
En simpel måde, til variation i arbejdsstillingerne, er, at skifte mellem siddende og stående arbejdsstilling, hvis man har hæve-/sænkebord.
Hjælp til mere bevægelse: https://www.godtarbejdsmiljo.dk/krop-og-sundhed/nudging
Se evt. 5 konkrete løsninger, der kan inspirere til mere fysisk variation og bevægelse i hverdagen.
Styrk sammenholdet og trivslen gennem bevægelse.
Bevægelse i løbet af arbejdsdagen kan indgå som et sundhedsfremmende tiltag, der er med til at forebygge mod smerter og sygefravær. Brug gerne regelmæssige småøvelser og fælles træningssessioner i løbet af arbejdsdagen, da det medvirker til at forbedre sundhed og sammenhold.
Her er eksempler på småøvelser, der kan udføres i løbet af arbejdsdagen: https://nfa.dk/vaerktoejer/andre-vaerktoejer/smaaoevelser
Brug også gerne "walk and talk" når det er muligt, fælles gåture som evt. AUminoen, lave planken sammen, m.v.
Tag også gerne bevægelse og fysisk aktivitet med ind i fritiden. Selv få øvelser har betydning for forebyggelse af smerter.
Storrumskontorer, hvor ex. fire mennesker og herover arbejder i samme lokaler, stiller store krav til arbejdsmiljøet, både det fysiske og det psykiske. Selv forholdsvis små påvirkninger fra et dårligt indeklima kan nedsætte arbejdsevnen i et kontormiljø betydeligt. Arbejde i storrumskontorer kræver derfor særlig omtanke i forhold til de akustiske forhold, indretning, valg af materialer og teknisk udstyr. Kollegers samtaler, telefoner og støj fra tastaturer, printere og kopimaskiner kan desuden påvirke koncentrationsevnen.
Find guides, viden og inspiration til storrumskontorer hos BFA.
Lyd-, støj- og akustikforhold har stor betydning for arbejdsmiljøet og kan resultere i arbejdsmiljømæssige gener som træthed, koncentrationsbesvær og hovedpine.
Det er individuelt, hvornår lyde opfattes som støj, men ifølge arbejdsmiljøloven må ingen udsættes for en støjbelastning på over 85 dB(A) under arbejdet. Hvis støjbelastningen overstiger 80 dB(A), må arbejdsgiveren kun lade arbejdet udføre, såfremt der stilles høreværn til rådighed.
BFA har udarbejdet materiale for 'støj, lys og luft' hvor der blandt andet kan findes råd og information om, hvordan generende støjkilder på arbejdspladsen afhjælpes og forebygges.
Der er ikke krav om et hæve-/sænkebord.
En god stol giver mulighed for at variere sædehældning og sædedybde samt justere sæde og ryglæn uafhængigt af hinanden.