Der er valg til arbejdsmiljøorganisationen på Aarhus Universitet hvert 3. år. Den igangværende periode udløber den 28. februar 2027. Hvis der bliver brug for ændringer i arbejdsmiljøorganisationen, kan der hentes hjælp her: Sådan afholdes lokale AMO-valg.
Valget af arbejdsmiljørepræsentanter sker blandt alle medarbejdere. Ledere bliver udpeget til arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg af deres overordnede ledere.
For at blive valgt til arbejdsmiljørepræsentant, skal du have været ansat på AU i mindst 9 måneder, inden du kan stille op.
OBS: Der er intet krav om, at en arbejdsmiljørepræsentant skal være medlem af en faglig organisation.
Der er iflg. lovgivningen (7.2.9. Arbejdsmiljørepræsentant) ikke suppleanter til arbejdsmiljøgrupperne. På AU vælges der derfor ikke suppleanter for arbejdsmiljørepræsentanter.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten er fraværende i en sammenhængende periode på mindst 4 måneder, kan der vælges en ny arbejdsmiljørepræsentant.
Ifølge bekendtgørelsen skal der ikke vælges suppleant for arbejdsmiljørepræsentanten, men en arbejdsplads kan beslutte at gøre mere end loven foreskriver.
Der henstilles til, at brugen af suppleanter for arbejdsmiljørepræsentanter begrænses på AU. Hvis der ønskes suppleanter og dette besluttes af ledelsen, bør følgende gælde:
Suppleanterne har ikke samme status og tillidsmandslignende beskyttelse som arbejdsmiljørepræsentanter før de formelt tiltræder som sådan efter min. 1 måneds (forventet) fravær af den valgte arbejdsmiljørepræsentant.
Såfremt suppleanter formelt tiltræder som arbejdsmiljørepræsentant, skal vedkommende orientere sin eventuelle faglige organisation.
Suppleanterne vil som udgangspunkt ikke blive tilbudt uddannelse eller inviteres til møder for arbejdsmiljøorganisationen.
Det påhviler fakultetet selv at orientere suppleanterne om disse forhold.
Der kan være suppleanter til Lokalarbejdsmiljøudvalg (LAMU), Fakultets/administrationsudvalg (FAMU/AAMU) og Hovedarbejdsmiljøudvalg (HAMU) hvis dette besluttes af ledelsen. Suppleanterne skal dog vælges blandt de allerede valgte arbejdsmiljørepræsentanter.
Vær opmærksom på, at arbejdsmiljørepræsentantens funktionsperiode slutter 28. februar 2027, hvor der afholdes et samlet AU valg. Kontakt evt. jeres arbejdsmiljøkontaktperson ved behov for sparring. Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og formanden alene, indtil de ansatte på et senere tidspunkt har valgt en repræsentant.
Ved det ordinære valg hvert tredje år er der valg af arbejdsmiljørepræsentanter.
Der kan også komme behov for valg i andre perioder. Hvis den valgte arbejdsmiljørepræsentant fratræder sin stilling, går på orlov eller bliver sygemeldt i mere end 4 måneder ad gangen, kan der holdes nyvalg af arbejdsmiljørepræsentanter inden for den 3-årige valgperiode. En allerede valgt arbejdsmiljørepræsentant kan ikke fratræde sit hverv eller blive 'væltet' af sine kollegaer jf. AT vejledning F.3.3 stk 10.1
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten flytter væk fra det område, hvor personen er valgt, er her et par eksempler på forskellige rammer:
Hvis I skønner, at I behøver at ændre på jeres AMO-struktur eller dele af den, så tag fat i jeres arbejdsmiljøkontaktperson. I skal afdække:
Herefter skal der sættes et nyvalg i gang, som skal gælde fra en fastsat dato til udløb for denne periode som er den 28.02.2027. De nuværende AMR er kun tillidsmandsbeskyttet indtil de nye dele af AMO-strukturen træder i kraft.
AMR bliver altså ikke varslet til en kortere valgperiode, men funktionen, de er valgt til, ophører. Dermed ophører deres tillidsmandsbeskyttelse, med mindre de træder ind i en ny AMR-rolle i den nye AMO-struktur.
Hvis en arbejdsmiljøgruppe mangler repræsentation, opfordrer AU interesserede medarbejdere til at stille op som arbejdsmiljørepræsentant.