Godt i gang med din nye computer

Herunder finder du hjælp til, hvordan du kommer godt i gang med din nye computer. Den første start adskiller sig fra om du har fået en ny Mac eller ny PC. Start derfor med at følge vejledningen for henholdsvis Mac eller PC. De efterfølgende vejledninger dækker både Mac og PC.

Den første start af din nye PC

Første Login på PC:

 

Første gang du logger på din nye PC, skal der være tilsluttet et netværkskabel til maskinen på enten kontoret eller i helpdesken  (det vil ikke virke uden for AU's netværk). Netværksadapter medfølger ikke som standard med den bærbare PC, men kan tilkøbes i webshoppen her 

Hvis PC´en i loginbilledet står med anden default bruger (fx administrator) så vælg ”Anden bruger” i nederste venstre hjørne. Login med auxxxxxx og dit password til PC. Er du ny på AU, finder du dit AU ID i den velkomstmail, du har modtaget i din private mail. Har du endnu ikke oprettet et password, finder du også en vejledning til det i velkomstmailen.

Første gang du logger på din PC, bliver du spurgt, om du ønsker at køre DK- el. UK-sprogversion. Efter valg af ønsket sprogversion – genstart PC’en, inden du begynder at starte øvrige programmer.

 

 

Den første start af din nye Mac

Første Login på Mac:

Første gang du logger på din nye Mac , skal der være tilsluttet et netværkskabel til maskinen på enten kontoret eller i helpdesken  (det vil ikke virke uden for AU's netværk). Netværksadapter medfølger ikke som standard med den bærbare Mac, men kan tilkøbes i webshoppen her

Ved første login møder du nedenstående skærmbillede, hvor du skal anvende passwordet "nosecret"


Herefter vil NoMAD prompte dig for et brugernavn og password. Her angiver du dit UNI brugernavn i formen auxxxxx og dit tilhørende password (samme som du anvender til mail).

Når NoMAD har godkendt dit UNI brugernavn og password vil den prompte dig igen, fordi det lokale password til Mac ikke stemmer overens med UNI domænet.

Angiv "nosecret" når den beder om "password for your Mac".

Herefter syncer NoMAD det lokale password med UNI domænet og "nosecret" er ikke længere gyldigt.

Opsætning af Totrinsbekræftelse

For at kunne logge på mail og en lang række af AU’s systemer, skal din telefon være sat op med totrinsbekræftelse.

Du finder vejledning til dette her

Opsætning af VPN-adgang

For at kunne tilgå en række af AU’s systemer på en sikker måde, skal du være logget på VPN 

Du finder vejledning til dette her

Opsætning af trådløst netværk Eduroam

Er du fysisk på en AU-lokation, kan du logge på AU’s trådløse netværk - Eduroam.

Du finder vejledning til dette her

Microsoft Office 365

Din nye Computer kommer installeret med kontorpakken Microsoft Office 365. Første gang du logger på en Office applikation, skal du logge på med din bruger auxxxx@uni.au.dk for at registrere licensen.

Adobe Acrobat Pro

Programmet er installeret på alle AU PC klient maskiner, men for at aktivere licensen, skal du logge på din konto. Første gang du åbner Adobe Acrobat Pro, skal du login med auxxxx@uni.au.dk.

Se hvordan du aktiverer licensen her

OBS! På Mac computere kan du selv hente programmet fra Managed Softwarecenter.

Mail

Oprettelse af mail-signatur:

Første gang du starter Outlook på din nye Computer, skal du oprette en mailsignatur.

Du finder vejledning her

Anmod om adgang til en funktionspostkasse:

Hvis du skal have adgang til en specifik funktionspostkasse, kan du anmode om adgang via vores Serviceportal. Du finder vejledning til dette her

Tilslutning af funktionspostkasser:

Når du har fået adgang til funktionspostkassen, kan du tilføje den i din outlook mail.

Du finder vejledning her

Specielt for Mac bruger og opsætning af outlook profil, se vejledning her

Personlige filer og fælles drev

Alle nye medarbejdere får automatisk adgang til OneDrive og O-drev. 


Adgang fra din PC:


Dine personlige filer har du adgang til via OneDrive (U-drive):
 

          

 

Adgang til fælles drev finder du via dit O-drev:
 

          


Adgang fra din Mac:

Vejledning til hvordan du tilgår din personlige folder på mac, finder du her

Vejledning til hvordan du tilgår et fælles drev på mac, finder du her


Anmod om adgang til et fælles drev

Mangler du rettigheder til at kunne tilgå et fælles drev, kan du anmode om adgang via vores Serviceportal. Se vejledning her

Yderligere software installeret på din Computer

Har du behov for special software, som ikke er en del af vores standard installations pakke (MS Office 365, Adobe Acrobat DC)

  • AU har licensaftaler på en række software programmer. Du finder yderligere info her
  • En del programmer kræver, at du først skal tilkøbe en licens via din lokale IT-webshop
  • Har du fået udskiftet din gamle Computer med ny eller har fået reinstalleret din Computer, kan licensen overflyttes fra din gamle Computer.
    • Microsoft online programmer som Visio, Project kan IT supporten hjælpe med at geninstallere såfremt du har licens
    • PowerBI Pro kan du selv hente og downloade fra office.com, såfremt licensen er tildelt til dig
    • Adobe Creative Cloud kan du hente og downloade fra adobe.com, såfremt du har licens
    • Andre programmer du måtte have licens til, vil IT supporten kunne hjælpe med at overføre

Printer

Har du behov for at udskrive dine dokumenter, skal du først installere og opsætte en printer.

Du finder vejledning til dette her

Anden IT-Support hjælp

Sag til din lokale IT-support kan oprettes via vores Service Portal