Sigtelinjer for kommercialisering

Aarhus Universitet (AU) har en lang tradition for at bidrage med viden og løsninger på små og store udfordringer i samfundet. De senere år har AU gennem erhvervssatsningen skabt en ny platform for kommercialisering af ideer, teknologier og opfindelser. Dette har bragt flere innovative løsninger fra AU til industrien, til den offentlige sektor og til civilsamfundet.

Med henblik på at skabe en fælles retning for kommercialiseringsaktiviteterne på AU – og for at bidrage til indfrielsen af AU’s ambition om at skabe mere værdi for samfundet - kan du her finde de otte nye sigtelinjer for kommercialisering.

Sigtelinjerne gælder for hele AU og favner både fakulteter, institutter og administrative funktioner, og grundlaget for en succesfuld implementering af sigtelinjerne fordrer samspil med AU’s partnere i private såvel som offentlige virksomheder, organisationer, institutioner og innovationsøkosystemet.  


De otte sigtelinjer for kommercialisering:


Impact - til gavn for samfundet

De danske universiteter rummer et uudnyttet potentiale for kommercialisering af forskning, og AU har – som en af landets førende videns- og forskningsinstitutioner – en stor rolle at spille. De mange idéer fra forskere og studerende fra alle dele af AU skal hjælpes ud i verden for at skabe en positiv forskel – og i flere tilfælde kan kommercialiseringen af en given løsning skabe større effekt, end hvis løsningen forbliver i forskningsmiljøet. Formålet med AU’s innovations- og kommercialiseringsaktiviteter er derfor at skabe størst mulig ’impact’, under hensyntagen til andre kerneopgaver inden for uddannelse, forskning og samarbejde. AU skal sætte et større aftryk på samfundet gennem kommercialiseringsindsatsen.

Sigtelinje

  • AU arbejder med innovation og kommercialisering med henblik på at skabe nye løsninger, produkter, teknologier, behandlinger og arbejdspladser – til gavn for samfundet.

Differentieret kommercialiseringstilgang – one size does not fit all

AU er et forskningsintensivt universitet, der rummer alle fagligheder, og hvor samtlige fagmiljøer kommer med nye løsninger på problemstillinger, der kan lede til positive forandringer i samfundet. Derfor arbejder AU med at kommercialisere idéer og løsninger fra alle dele af universitetet.  

Dette betyder imidlertid ikke, at kommercialiseringstilgangen bør være den samme på tværs af fagområder. Inden for visse fagområder arbejdes der med opfindelser, hvor anvendelsen kan være ukendt og markedsafklaringen usikker. Her er der behov for, at AU prioriterer ressourcer til at afholde patentudgifter på et tidligt stadie og tage en høj risiko, mens der arbejdes på at udvikle de pågældende opfindelser, eksempelvis finansieret ved Proof-of-Concept-midler.

Omvendt er der også fagområder, hvor opfindelserne er tættere på at blive omsat på markedet, hvorfor der snarere er et behov for at prioritere arbejdet med licensaftaler med industrien. I tillæg til dette er der desuden fagområder, hvor det ikke er relevant at arbejde med patentbeskyttelse, men hvor der er behov for andre former for forretningsunderstøttelse. Kommercialiseringsindsatsen favner alle disse tilgange.

Sigtelinje

  • AU benytter en differentieret tilgang, hvor de kommercielle muligheder ved nye opfindelser, forretningsidéer og løsninger aktivt og løbende vurderes med henblik på at understøtte nye løsninger fra hele universitetet, under hensyntagen til økonomi og risikoprofil.  

Begrænset brug af medejerskab i spinout-virksomheder

AU tager som udgangspunkt ikke medejerskab i spinoutvirksomheder baseret på opfindelser skabt på universitetet. Det skyldes, at medejerskab generelt ikke vurderes at fremme impact, som er det væsentligste formål med kommercialiseringsindsatsen.  Samtidig er det ikke en del af AU’s kerneopgave at være medejere af virksomheder. AU kan dog vælge at tage medejerskab i de tilfælde, hvor det vurderes hensigtsmæssigt – og hvor det er ønsket fra forskere og/eller investorer. Ejerskabet vil som udgangspunkt omfatte en begrænset andel af virksomheden.

Sigtelinje

  • Aarhus Universitet tager som udgangspunkt ikke medejerskab i spinoutvirksomheder baseret på opfindelser skabt på universitetet.  

Fokus på entreprenørskab som læringsrejse

At gå fra at være forsker eller studerende til at arbejde med entreprenørskab eller innovation er en rejse, og der kan være meget langt mellem de to verdener. Forskere og studerende er ikke på AU med det primære formål at blive iværksættere – men det er en ambition, at både forskere og studerende anser entreprenørskab som en mulighed og en integreret del af et uddannelses- eller karriereforløb. AU vil derfor sætte yderligere fokus på mulighederne for at blive iværksætter og understøtte en smidig vekselvirkning. Det er vigtigt, at forskere og studerende opnår kompetencer i og viden om at oversætte forskning til nye løsninger. AU vil derfor rådgive om kommercialisering, innovation og entreprenørskab. Samtidig vil understøttelsen af det eksisterende netværk af iværksættere fra universitetet skabe øget vidensdeling om entreprenørskab og kommercielle aktiviteter.

Sigtelinje

  • AU vil styrke fokus på entreprenørskab som læringsrejse samt motivere og engagere forskere og studerende til at arbejde med konkrete løsninger.

Øget samspil med øvrige forsknings- og innovationstiltag

Som en del af innovationsindsatsen på AU er der initiativer – f.eks. Open Innovation in Sciences og Open Science – som flugter med et grundlæggende ønske om åbenhed og transparens i forskningsmiljøet. Disse modeller supplerer de klassiske modeller for kommercialisering. Samtidig har den geopolitiske udvikling medført et generelt behov for at skærpe universiteternes tilgang til internationalt forsknings- og innovationsarbejde (URIS).  Gennem innovations- og kommercialiseringsindsatsen på AU vil der udvikles modeller, der matcher de nye tilgange i Open Science og Open Innovation in Sciences. Modellerne udvikles med respekt for både kommercielle samt geopolitiske hensyn.  

Sigtelinje

  • Som led i kommercialiseringsindsatsen på AU udarbejdes nye modeller og tilgange, der matcher øvrige forsknings- og innovationstiltag

Mere scouting og større synlighed af kommercialiseringsindsatsen

For at realisere kommercialiseringspotentialerne er der behov for, at forretningsudviklere arbejder tæt på de faglige miljøer. Forretningsudviklere skal have fast gang i de faglige miljøer, hvor dette er ønsket, og agere bindeled til markedet. Samtidig er der behov for kendskab til kommercialiseringsmulighederne inden for det givne felt på de enkelte fakulteter og institutter, herunder i relation til funding og sparring med relevant netværk og investorgrupper.

Sigtelinje

  • AU vil opprioritere scoutingen af potentielle kommercialiseringscases samt øge synligheden af kommercialiseringsaktiviteter for forskere.

Styrket innovationsøkosystem

AU’s innovationsarbejde er afhængigt af et stærkt, omkringliggende innovationsøkosystem. En lang række opfindelser, løsninger og teknologier har sværere ved at blive realiseret, hvis der ikke er et stærkt økosystem til at understøtte vejen fra universitet til marked. Derfor vil AU aktivt bidrage til at styrke innovationsøkosystemet. Det vil ske gennem arrangementer, match-making og ved at involvere økosystemets aktører i innovationsprogrammer på AU.

Sigtelinje

  • AU vil arbejde for et styrket innovationsøkosystem i Østjylland.

Øget diversitet i innovationsaktiviteterne

Innovative løsninger på problemer og samfundsudfordringer kan komme fra alle fagområder på Aarhus Universitet. Imidlertid kan det konstateres, at der på tværs af forskellige innovationsaktiviteter på Aarhus Universitet, ligesom i samfundet generelt, er en diversitetsudfordring. Der kan komme endnu flere løsninger og opfindelser i fremtiden, hvis der skabes et mere mangfoldigt miljø. Det er derfor ambitionen at styrke diversiteten i iværksætter- og innovationsmiljøet på Aarhus Universitet.

Sigtelinje

  • AU vil styrke diversiteten i iværksætter- og innovationsmiljøet på Aarhus Universitet.