Arts på Aarhus Universitet er nr. 60 i verden på international rankingliste

Times Higher Education World University Rankings er den mest toneangivende blandt de internationalt anerkendte verdensranglister, der måler forskningsmiljøer overalt i verden. Årets rangliste over fagområder er netop blevet offentliggjort, og Arts på Aarhus Universitet er igen rykket frem på listen og er nu nr. 60 i verden blandt de humanistiske fakulteter.

Allerede sidste år opnåede Arts en flot placering på Times Higher Education World University subject rankings for fagene Arts and Humanities, men i år tager fakultetet endnu et tigerspring fremad og rykker hele 15 pladser frem til plads nr. 60 på opgørelsen med de 100 bedste universiteter i verden.

Times Higher Education (THE) offentliggør hvert år en rankingsliste over de bedste universiteter i verden. Her er Aarhus Universitet i år placeret som nr. 104.

Som baggrund for vurderingen er Arts på Aarhus Universitet blevet målt på 13 indikatorer, som er inddelt i fem grupper: 1. Forskning 2. Undervisning 3. Citationer 4. Internationalisering 5. Eksterne midler fra industrien.

Det er særligt inden for citationer, Arts igen i år markerer sig positivt med en score på 83,8. En score, der er udtryk for, hvor mange gange publicerede videnskabelige artikler citeres af forskere globalt. Arts ligger også højt hvad angår evnen til at tiltrække eksterne midler fra industrien med en score på 91,9.

Fakta om Times Higher Education

Times Higher Education (THE) offentliggør hvert år i oktober rankinglisten THE World University Rankings over de 400 bedste universiteter. Der udarbejdes også rankinglister for fagområder, som offentliggøres hvert år i oktober/november over de 100 bedste universiteter.

Ranglisten måler på 13 indikatorer, som er inddelt i fem grupper:

• Internationalisering (andel internationale studerende og forskere, samt andelen af artikler skrevet i samarbejde med udenlandske samarbejdspartnere)
  • Forskning (fem indikatorer, bl.a. en spørgeskemaundersøgelse blandt forskere)
  • Citationer (gennemsnitligt antal citationer pr. artikel)
  • Indtægter fra industrien (beregnet pr. forsker)
  • Undervisning (fem indikatorer, bl.a. en spørgeskemaundersøgelse blandt forskere)

Læs mere om årets rankingliste på hjemmesiden for Times Higher Education her