Forsker bag prisvindende animationsfilm
Lektor i medievidenskab Richard Raskin har skrevet manuskriptet til animationsfilmen ”Seven Minutes in the Warsaw Ghetto”, der løb med af de eftertragtede priser ved dette års Annecy International Animation Festival
Filmen ”Seven Minutes in the Warsaw Ghetto” foregår i Polen under 2. verdenskrig og handler om en sulten jødisk drengs jagt på en gulerod. Filmen varer syv minutter, hvor et møde med to tyske soldater udarter til en grum spøg med en barsk afslutning.
–Det er en historie, der siger rigtig meget på få minutter. Hovedparten af film om Holocaust ender i en feel good ending, som udløser en vis lettelse for publikum. Men her får tilskueren virkelig lov at opleve det forfærdelige. Måske er det også vigtigt at erfare tabet og det næsten utålelige, siger Richard Raskin om den kortfilm, han har skrevet manuskript til, og som netop har vundet ”Special destinction award” ved The Annecy International Animation Festival.
Fra forskning til film
Filmen, der blev sendt på DR K i maj, er også på plakaten og med i kapløbet om priser på filmfestivaler i Edinburgh, San Francisco og Hiroshima. Richard Raskin fik idéen til filmen tilbage i 2003, da han forskede i historien bag et fotografi af en anden dreng, der var taget af en SS-fotograf i den jødiske ghetto.
Raskin læste om drengen og guleroden i flere vidnesbyrd fra ghettoen i Warszawa, og han blev så grebet af historien, at han lavede én sides råskitse til en kortfilm. Skitsen blev til Richard Raskins tredje kortfilm, og denne gang har han været inddraget i instruktørens og filmselskabets arbejde hele vejen.
Filmbog på vej
I kølvandet på filmen følger der en undervisningsbog rettet mod gymnasieskolens historie- og mediefag. Bogen indeholder blandt andet fakta om ghettoen i Warszawa, en sammenligning med en anden kortfilm (med en anderledes lykkelig udgang) og sceneklip, der gør det muligt at diskutere de filmiske greb, symboler og virkemidler. Der følger også en kopi af filmen med bogen.
–Jeg håber, at filmen er blevet så universel, at alle kan sætte sig ind i historien og diskutere, hvordan den virker. Derfor skal opgaverne i bogen heller ikke handle om fakta eller entydige løsninger. I stedet skal opgaverne anspore til refleksion og overvejelse.