Juridisk rådgivning på Arts

En juridisk rådgiver er blevet ansat til at understøtte både ledere, institutter og individuelle forskere ved Arts.

Christina Avnsted. Privatfoto.
Christina Avnsted er ny juridisk rådgiver på Arts. Privatfoto.

Forskere ved Arts indgår stadig oftere i samarbejder med eksterne parter, og en stadig større del af forskningen er eksternt finansieret. Samtidig er de nye krav omkring databeskyttelse og datamanagement blot toppen af isbjerget af nye lovgivningsmæssige krav og øget EU-regulering, der kan have konsekvenser for både undervisning og forskningspraksis.

Det er felter, der skal manøvreres i, og hvor det er vigtigt at sikre universitetets uafhængighed og forskningens krav om integritet. Det er blandt andet baggrunden for, at Arts nu har ansat en ny juridisk rådgiver, der kan rådgive både dekanatet, institutterne og medarbejdere ved hele fakultetet.

Den nye juridiske rådgiver hedder Christina Avnsted. Hun har tidligere arbejdet 10 år i Ankestyrelsen, og har også erfaring fra advokatbranchen og senest som sektionsleder i Frederiksberg Kommune. Hun har beskæftiget sig med bl.a. juridisk sagsbehandling, projektledelse, ledelsesbetjening og retssagsbehandling.

Christina Avnsted bliver placeret på dekansekretariatet, men får en central funktion som bindeled mellem den juridiske rådgivning, som gives på centralt AU-niveau og de retningslinjer og den praksis, som udvikles i de enkelte miljøer på Arts, hvor der udgives, undervises, indsamles data, forvaltes, journaliseres, samarbejdes osv.

Institutterne, fakultetet, Center for Humanities Computing, AU (CHC) og administrationen støder ofte ind i problemstillinger, som der faktisk ligger regelsæt for. Christina Avnsted vil kunne give direkte rådgivning til fakultetets forskere og forvaltere om juridiske spørgsmål, men også være med til at kvalificere nogle af de regelsæt, vi har, men som ofte ikke er tænkt ud fra et Arts-perspektiv, og som derfor kræver en fortolkning.