Studerende kan klage over eksamen senest fjorten dage efter offentliggørelsen af eksamensresultatet.
For at minimere antallet af ubegrundede klager opfordrer Arts Studier de studerende til om muligt at drøfte klagepunkterne med eksaminator.
Du kan derfor blive kontaktet af en studerende der overvejer at klage. Du er ikke forpligtet til at give den studerende en tilbagemelding på bedømmelsen. Mange studerende bliver dog rigtig glade for den feedback, som de får. Både fordi de bedre forstår karaktergrundlaget, og fordi de kan tage feedbacken med videre til deres næste eksamener fremfor at igangsætte en klageproces.
Reglerne om klager over eksamen er beskrevet i Eksamensbekendtgørelsens kapitel 9.
Når en studerende klager ser forløbet typisk sådan ud:
De studerende kan klage over både mundtlige og skriftlige eksamener. I en eksamensklage kan man ikke klage over vejledning og/eller undervisning.
En klage kan omhandle:
Når en studerende klager, igangsætter Arts’ studieadministration klageprocessen:
Både den studerende og bedømmerne får besked om universitetets afgørelse.
Afgørelsen er én af følgende:
En klage kan således både resultere i en højere og en lavere karakter. Bedømmelsen ved en ombedømmelse eller en omprøve kan resultere i, at karakteren bliver sat ned, og den studerende kan ikke klage over den nye karakter.
Hvis den studerende klager over afgørelsen ser det videre forløb typisk sådan ud:
Afvises en klage, kan den studerende vælge at indbringe den for et ankenævn. Ankenævnet kan dog kun behandle faglige spørgsmål og ikke retlige spørgsmål eller spørgsmål, der vedrører fejl eller mangler ved prøven.
Ankenævnet træffer én af følgende afgørelser:
Ankenævnets afgørelse er endelig, hvilket betyder, at den studerende ikke kan klage videre i systemet, hvad angår den faglige del af klagen.