Ansættelsesvilkår

Der kan være særlige omstændigheder, som påvirker din ansættelse som ph.d.-studerende ved Aarhus BSS Graduate School. Nogle af disse omstændigheder kan ses nedenfor.

Indskrivning på deltid

Ph.d.-uddannelsen er et heltidsstudium – jvf. Ph.d.-bekendtgørelsen. Ansøgninger om deltidsindskrivning eller overgang fra heltidsstudium til deltidsstudium imødekommes derfor kun, når helt særlige omstændigheder er til stede. Der kan aldrig bevilges indskrivning på mindre end halv tid.

Bibeskæftigelse

Som udgangspunkt kan alle medarbejdere på AU påtage sig bibeskæftigelse, såfremt det er foreneligt med hovedbeskæftigelsen på AU, jf. tjenestemandslovens § 17 og funktionærlovens § 15. Ved bibeskæftigelse forstås eksempelvis beskæftigelse hos en anden selvstændig virksomhed (inklusiv egen virksomhed), bestyrelsesposter i anden virksomhed, betroet erhverv mv., samtidig med at vedkommende har en fuldtidsansættelse på AU.

Ved ønske om bibeskæftigelse bør den ph.d.-studerende sikre sig, at bibeskæftigelsen ikke har et omfang eller en karakter, der er uforeneligt med hovedbeskæftigelsen på AU (ph.d.-forløbet). Der henvises til AU’s hjemmeside om bibeskæftigelse for yderligere oplysninger.

Erfaring med undervisning og formidling

Ph.d.-studerende skal opnå erfaring med undervisning og formidling. Ph.d.-studerende skal varetage mindst ét selvstændigt undervisningsforløb, som metode- og/eller emnemæssigt er relateret til vedkommendes ph.d.-projekt. Dette krav gælder som udgangspunkt også for ph.d.-studerende uden stipendium fra fakultetet. Det skal fremgå af den enkelte ph.d.-studerendes ph.d.-plan, hvordan og hvornår undervisnings- og formidlingserfaring opnås. Hvis den ph.d.-studerendes stipendium er helt eller delvist finansieret af en ekstern institution, tilstræbes det også, at undervisningsforløb afvikles.

Ansatte ph.d.-studerende har som en del af deres ansættelse en arbejdsforpligtelse på 840 timer (svarende til ½ årsværk). Ph.d.-studerende skal derfor ud over det selvstændige undervisningsforløb, varetage instruktorundervisning eller tilsvarende op til et rimeligt niveau og inden for en samlet ramme på højst 840 timer. Ph.d.-skolelederen kan godkende, at undervisnings- og formidlingserfaring opnås på anden relevant måde efter indstilling fra programudvalgets formand. For ph.d.-studerende på erhvervs-ph.d.-forløb, virksomhedsrettede forløb og privatistforløb, kan det aftales, at erfaringen med undervisning og videnformidling helt eller delvist opfyldes ved aktiviteter hos samarbejdspartneren. Aftale herom indgås mellem samarbejdspartneren, programudvalgsformanden og ph.d.-skolelederen.

Ph.d.-skolelederen har det overordnede ansvar for, at de ph.d.-studerende har mulighed for at opnå tilstrækkelig undervisnings- og formidlingserfaring. Ph.d.-skolelederen varetager denne opgave gennem formanden for det relevante programudvalg, der har løbende kontakt til studielederen og institutlederen. Ph.d.-skolen udbyder kurser i formidling og vejledning i undervisning for ph.d.-studerende. Afvigelser fra kravet om, at alle ph.d.-studerende varetager de nævnte undervisningsopgaver op til en samlet ramme på højest 840 timer, skal godkendes af ph.d.-skolelederen.