Indeklima og ergonomi

Indeklima er en vigtig del af det samlede arbejdsmiljø. Er der et godt indeklima, med en passende temperatur, og en ren og frisk luft, har det en positiv indflydelse på dit velbefindende. Et dårligt indeklima kan derimod medføre ubehag, hovedpine og koncentrationsbesvær.

I arbejdet med at få et godt indeklima kommer man langt ved at:

  • Holde temperaturen på ca. 20-22 °C
  • Have ryddet op og gjort ordentligt rent
  • Lufte jævnligt ud

Arbejdstilsynet har udarbejdet en At-vejledning om de forhold, der har betydning for indeklimaet samt om forebyggelse af dårligt indeklima. Arbejdstilsynet henviser også til BAR FOKA, der har udarbejdet en portal om indeklima, hvor du kan finde dybdegående information og henvisninger til forhold, der har betydning for indeklimaet.

Arbejdstilsynets notat om temperatursænkning.


Ergonomi og indretning

Et godt ergonomisk arbejdsmiljø kan nedsætte risikoen for, at du får ondt i arme, nakke, skuldre og ryg.

Når man sidder ved en skærmarbejdsplads i mange timer om dagen, er det vigtigt, at den er ordentligt indrettet. BAR Kontor har udarbejdet en branchevejledning om arbejde ved skærme på kontorarbejdspladser, som omhandler vigtigheden af at variere arbejdsstillinger og indrette arbejdspladsen fornuftigt, for at opnå og bevare et godt arbejdsmiljø ved skærmen. Vejledningen indeholder råd om arbejdsstol, arbejdsbord, skærm, konceptholder, tastatur, computermus, software, bærbar pc, skærmbriller mv.

AU HR har desuden udarbejdet en quickguide til kontorarbejdspladsen.

Her er Arbejdstilsynets vejledning om skærmarbejde.

BFA (Branche Fællesskab Arbejdsmiljø)

Storrumskontor

Storrumskontorer, hvor ex. fire mennesker og herover arbejder i samme lokaler, stiller store krav til arbejdsmiljøet, både det fysiske og det psykiske. Selv forholdsvis små påvirkninger fra et dårligt indeklima kan nedsætte arbejdsevnen i et kontormiljø betydeligt. Arbejde i storrumskontorer kræver derfor særlig omtanke i forhold til de akustiske forhold, indretning, valg af materialer og teknisk udstyr. Kollegers samtaler, telefoner og støj fra tastaturer, printere og kopimaskiner kan desuden påvirke koncentrationsevnen.

Find guides, viden og inspiration til storrumskontorer hos BFA.

Lyd, støj og akustik

Lyd-, støj- og akustikforhold har stor betydning for arbejdsmiljøet og kan resultere i arbejdsmiljømæssige gener som træthed, koncentrationsbesvær og hovedpine.

Det er individuelt, hvornår lyde opfattes som støj, men ifølge arbejdsmiljøloven må ingen udsættes for en støjbelastning på over 85 dB(A) under arbejdet. Hvis støjbelastningen overstiger 80 dB(A), må arbejdsgiveren kun lade arbejdet udføre, såfremt der stilles høreværn til rådighed.

BFA har udarbejdet materiale for 'støj, lys og luft' hvor der blandt andet kan findes råd og information om, hvordan generende støjkilder på arbejdspladsen afhjælpes og forebygges.

Krav til lysforhold

  • Lys er en væsentlig del af arbejdsmiljøet. Er det kunstige og naturlige lys ikke tilpasset arbejdets art og medarbejderens behov, kan det resultere i arbejdsmiljømæssige gener som træthed, synsbesvær og hovedpine. Arbejdsstillingerne kan desuden blive akavede med skulder, ryg- og nakkebesvær til følge.
  • Ved computerarbejde skal placering af skærm og kunstige lyskilder koordineres for at sikre tilstrækkeligt lys og samtidig undgå generende blænding og reflekser på skærmen.
  • På Arbejdstilsynets hjemmeside kan du hente information om belysning og dagslys. BAR Kontor har endvidere udarbejdet branchevejledningen 'Godt lys på kontoret', der giver gode råd og inspiration til forbedringer, når arbejdspladsvurderingen skal gennemføres.

Krav til skærm

  • Tegnene på skærmen skal være tydelige og tilstrækkeligt store.
  • Lysstyrke og kontrast skal nemt kunne justeres og indstilles efter ydre forhold.
  • Den ansatte skal kunne dreje og vippe skærmen efter vedkommendes behov. Der kan eventuelt bruges særskilt sokkel til skærmen eller indstilleligt bord, så højden kan tilpasses den enkelte ansatte.
  • Generende reflekser i skærmen og blænding skal undgås, fx ved at anbringe skærmen med siden til lysindfald

Krav til tastatur og mus

  • Indlæsnings- og styringsudstyr, fx mus og tastatur, skal være udformet sådan, at den ansatte kan anvende det med hensigtsmæssige arbejdsstillinger og -bevægelser.
  • Tastaturet skal være adskilt fra skærmen, så den ansatte kan bruge hensigtsmæssige arbejdsstillinger og -bevægelser, der ikke giver træthed i arme og hænder.
  • Der skal være tilstrækkelig plads foran tastaturet og andet indlæsnings- og styringsudstyr til, at den ansatte kan hvile hænder og underarme på bordpladen.

Krav til arbejdsbordet

  • Arbejdsbordet skal have lavreflekterende overflade.
  • Der skal være tilstrækkelig plads på og under arbejdsbordet til, at den ansatte kan bruge hensigtsmæssige arbejdsstillinger og -bevægelser. Hensigtsmæssige arbejdsstillinger og -bevægelser forudsætter, at sidde- og arbejdshøjde ved arbejdsbordet er indrettet, så det passer til den ansatte, der arbejder ved bordet, og til de arbejdsopgaver, der udføres.
  • Arbejdsbordet skal være tilstrækkeligt bredt og dybt til at opnå en fleksibel opstilling af skærm, tastatur, dokumenter og øvrigt tilbehør. Bordets dybde skal være så stor, at skærmen kan anbringes i passende synsafstand, og så der er plads til at hvile/støtte hænder og underarme foran tastaturet.

Der er ikke krav om et hæve-/sænkebord.

Krav til arbejdsstolen

  • Arbejdsstolen skal være stabil og skal sikre den ansatte bevægelsesfrihed og en hensigtsmæssig arbejdsstilling.
  • Stolesædet skal kunne indstilles i højden. Stoleryggen skal kunne indstilles i højden og skal kunne stilles skråt.

En god stol giver mulighed for at variere sædehældning og sædedybde samt justere sæde og ryglæn uafhængigt af hinanden.