Følg op på krænkende adfærd

Her kan leder og medarbejder læse om, hvad der kan gøres efter en sag om krænkende adfærd for at sikre en god videre proces og fremtidig læring.

Når et tilfælde af krænkende adfærd er håndteret følger en periode, hvor alle parter skal vænne sig til at leve med denne sag i bagagen, og sammen med deres leder skal de finde en god måde at reetablere samarbejdsrelationen. I denne fase opfordres leder og de implicerede parter til at kigge tilbage og overveje, om der er noget, de kan lære af sagen for at forebygge, at det sker igen.

Hvad kan vi konkret gøre for at følge op?

Leder

  • Kommuniker klart, hvad der forventes af de implicerede parter fremadrettet med fokus på genetablering af samarbejdet. Følg løbende op på, hvordan samarbejde og kommunikation imellem parterne går, og overvej eventuelle indsatser for at forebygge yderligere krænkelser.
  • Krænkende adfærd er ikke blot et individuelt anliggende, men et fælles problem. Vær opmærksom på bagvedliggende årsager til den krænkende adfærd, så du fremadrettet kan forebygge dette – fx uklare værdier, uretfærdig forskelsbehandling, uklare rammer, uløste konflikter etc.
  • Reflekter over erfaringer: Hvad fungerede mere eller mindre godt i din håndtering? Bør det foregå anderledes næste gang?

Kollega(er)

  • Hav øje for dine kollegers behov for støtte og omsorg med fokus på at se fremad.
  • Fortsæt den åbne dialog om, hvordan det går med kommunikation og samarbejde, og hav forståelse for, at vi hver især kan have forskellige grænser.
  • Sørg for at bidrage til, at den gode omgangstone fastholdes.
  • Tal med din leder, arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant, hvis du oplever, at tilfælde af krænkende adfærd gentages.

Medarbejder

Hvis du selv har haft krænkende adfærd inde på livet:

  • Tag en dialog med din leder om, hvordan du og de andre implicerede kommer bedst videre.
  • Overvej hvad du/I kan lære af hændelsen, og hvordan du/I kan forebygge, at det sker igen.