Forebyg krænkende adfærd

Hvordan kan du som medarbejder, kollega eller leder aktivt forebygge krænkende adfærd? Det finder du værktøjer til her på siden.

Der kan være mange årsager til, at krænkende adfærd forekommer på arbejdspladsen. Ofte er der en sammenhæng mellem forekomsten af krænkelser og den arbejdspladskultur, som man har.

Arbejdet med at forebygge forskellige former for krænkende handlinger baserer sig derfor i høj grad på, at man som arbejdsplads udvikler en arbejdspladskultur med normer og værdier, som aktivt modvirker krænkende adfærd, herunder mobning og seksuel chikane.

Det kræver, at hele arbejdspladsen - især ledelsen - har klare og synlige værdier og holdninger, som bliver formidlet både i målsætninger, regler og i praktisk handling.

Hvordan står vi stærkest i arbejdet med at forebygge krænkende adfærd?

En sund kultur hvor krænkende adfærd ikke finder sted er kendetegnet ved:

  • Enighed om, at krænkende adfærd er uacceptabel.
  • Et godt psykisk arbejdsmiljø med plads til humor, smil og gensidig respekt for andre.
  • Oplevelsen af at alle har en fælles opgave i at forebygge krænkende adfærd. Alle har derfor også et ansvar– såvel den udsatte som vidner – til at gribe ind i en situation med krænkende adfærd.
  • Opmærksomhed på egne og andres grænser og åbenhed om dem. Der er en løbende dialog om omgangstonen i teamet/afdelingen, hvor man kan give udtryk for, hvis man oplever krænkende adfærd og/eller dårlig omgangstone.
  • Tillid til fællesskabet, dvs. lederen og kollegerne, og til at vi kan sige fra, når andre overskrider vores grænser, eller hvis vi er vidne til krænkende adfærd. Man forstås ikke som nærtagende eller pylret.
  • At der arbejdes på at håndtere uoverensstemmelser i opløbet, så uenighed ikke resulterer i krænkende adfærd.

 


Hvad kan du gøre?

Leder

Som leder er det dit ansvar at forebygge, håndtere og følge op på krænkende adfærd. Se AU's retningslinjer.

  • Vær opmærksom på, at der påhviler et særligt ansvar hos ledere og andre, der indtager en mentor- eller mentorlignende rolle, for at agere professionelt og sagligt i alle henseender, og dermed forebygge krænkende adfærd.
  • Udtryk klart, at krænkende adfærd er uacceptabelt, og tilskynd alle til at sige fra.
  • Tag løbende en dialog om den omgangstone og kultur, I ønsker i enheden. Inddrag evt. tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant og din HR-partner. Dialog kan foregå på fx afdelingsmøder, udvalgsmøder og MUS. Find dialogmateriale i værktøjskassen nedenfor.
  • Vurder ved konflikter, om parterne har behov for støtte til at komme videre. Tilbyd hjælp til konfliktløsning, så uløste konflikter ikke resulterer i krænkende adfærd.
  • Vær med til at skabe en kultur, hvor der siges fra over for forskelsbehandling på baggrund af race, køn, alder etc.
  • Vær opmærksom på, at krænkende adfærd både kan optræde åbenlyst, mindre åbenlyst, verbalt, fysisk og digitalt.  

Kollega(er)

Tag medansvar for en kultur hvor:

  • Der er respekt for hinandens grænser, og det er OK at sige fra over for krænkende adfærd.
  • Den gode omgangstone fastholdes, også når vi er uenige.
  • Der er åben dialog om, hvordan det går med kommunikation og samarbejde.
  • Der siges fra over for forskelsbehandling på baggrund af race, køn, alder etc.

Medarbejder

Vær opmærksom

  • på egne og andres grænser
  • på, at vi har forskellige grænser, og at der skal være plads til hinandens forskelligheder.

Tag kontakt til din leder, arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant, hvis du har brug for hjælp til afklaring ift. konkrete observationer eller hændelser.

Orienter dig i AU’s retningslinjer om krænkende adfærd og normer for det daglige arbejdsliv.



Tal om det der er svært! Hør hvordan forsker, Mille Mortensen, Institut for Psykologi, KU mener at man bør arbejde med krænkende adfærd. Kilde: Branche Fælleskabet for Arbejdsmiljø
Opfang andres signaler Hør erhvervspsykolog Louise Dinesen fortælle om den vigtige evne vi har til at opfange hinandens signaler og reaktioner. Kilde: Branche Fælleskabet for Arbejdsmiljø

Lederens ansvar

Universitetets ledere har, i samarbejde med medarbejderne, et ansvar for aktivt og tydeligt at forebygge, identificere og håndtere problemer med mobning, chikane, trusler og diskrimination (Arbejdsmiljølovens §26-28).

Som leder har du desuden et særligt ansvar for, i samarbejde med medarbejderne, at fremme trivsel og sikre et sundt arbejds-/studiemiljø i hverdagen.