Denne side henvender sig til medarbejdere og ledere på Aarhus Universitet og består af retningslinjer for, hvordan krænkende adfærd håndteres på AU.
På AU accepterer vi ikke krænkende adfærd - dvs. mobning, seksuel chikane, vold og diskrimination i alle former (jf. AT-vejledning 4.3-1 februar 2019). Alle, der har deres daglige gang på universitetet, har ansvar for, at krænkende adfærd ikke forekommer.
Desuden har vi alle ansvar for at:
De involverede parter har ret til støtte og rådgivning under hele forløbet. Kontakt HR vedr. støtte og rådgivning til medarbejdere og studieleder eller -vejleder vedr. støtte og rådgivning til studerende.
AU har som arbejdsgiver pligt til at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø og handle ved mistanke eller henvendelser om mobning, chikane, vold og diskrimination (Arbejdsmiljølovens §15).
Der påhviler ledere, vejledere, undervisere og andre, der indtager en mentor- eller mentorlignende rolle et særligt ansvar for at agere professionelt og sagligt i de situationer, hvor de indgår i asymmetriske samarbejder og relationer.
Universitetets ledere har, i samarbejde med medarbejderne, et ansvar for aktivt og tydeligt at forebygge, identificere og håndtere problemer med mobning, chikane, trusler og diskrimination (Arbejdsmiljølovens §26-28).
Som leder har du desuden et særligt ansvar for, i samarbejde med medarbejderne, at fremme trivsel og sikre et sundt arbejds-/studiemiljø i hverdagen.
Gennem en aktiv og tydelig daglig ledelse forebygger du som leder krænkende adfærd ved at:
AU har som arbejdsgiver pligt til at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø og skal derfor også handle ved mistanke eller henvendelser om mobning, chikane, vold eller diskrimination.
Hvis du som medarbejder oplever at blive udsat for krænkende adfærd, skal du – afhængig af sagens grovhed – først forsøge at løse situationen selv ved at sige fra og gøre den anden person opmærksom på, at du oplever dig krænket. Hvis dette ikke løser situationen, eller hvis krænkelsen er grov, bør du straks kontakte din nærmeste leder. Hvis du oplever krænkende adfærd fra din egen leder, bør du kontakte leders leder.
Det anbefales at du noterer dig, hvad du oplever, herunder hvad den anden part siger og gør, som du oplever som krænkende. Gem gerne relevante mails og beskeder mv. Dette med henblik på at fastholde relevant information, hvis der bliver behov for den senere.
Din leder har ansvar for at hjælpe dig og tage hånd om situationen i samarbejde med dig. Din leder kan tilbyde en fortrolig dialog. Dog skal du være opmærksom på, at ønsket om fortrolighed kan begrænse din leders muligheder for at håndtere sagen videre. Hvis der er tale om en sag af særlig grov karakter, er din leder forpligtet til at handle.
Du kan også vælge at kontakte din tillidsrepræsentant eller din arbejdsmiljørepræsentant. Begge kan tilbyde fortrolighed og kan rådgive i forhold til de næste skridt.
Du kan også benytte AU’s whistleblowerordning til at indberette mistanke eller viden om grov chikane - læs mere her.
Hvis du har brug for rådgivning fra en udenforstående fagperson, kan du kontakte Arbejdstilsynets hotline om seksuel chikane og mobning og ved behov for psykologfaglig støtte, kan du kontakte Psykologisk Rådgivning.
Som medarbejder har du pligt til at tage hånd om en udsat kollega; lytte, drage omsorg og hjælpe vedkommende videre til den rette hjælp og støtte. Tag henvendelsen alvorligt uden at drage forhastede slutninger og udvis respekt og diskretion. Hvis den udsatte kollega er meget påvirket, anbefales det, at du straks henviser vedkommende til nærmeste leder eller til Psykologisk Rådgivning.
Den udsatte kan altid henvende sig til en kollega i fortrolighed. Du kan tilbyde at hjælpe kollegaen i det omfang kollegaen ønsker det.
Den udsatte bør indledningsvist involvere nærmeste leder (eller leders leder) Se afsnittet: hvis du som medarbejder oplever krænkende adfærd. Lederen har ansvar for aktivt og tydeligt at håndtere episoder, eller mistanke om episoder med mobning, chikane, vold eller diskrimination i henhold til AU’s personalepolitik og guidelines til håndtering af krænkende adfærd.
Den udsatte kan også søge støtte hos sin tillidsrepræsentant, sin arbejdsmiljørepræsentant, Psykologisk Rådgivning eller Arbejdstilsynets hotline om seksuel chikane og mobning.
Hvis du som medarbejder får en henvendelse om mobning, chikane, vold eller diskrimination og har behov for rådgivning til håndtering af situationen, skal du kontakte din nærmeste leder.
Som medarbejder har du pligt til at tage hånd om den studerende; lytte, drage omsorg og hjælpe vedkommende videre til den rette hjælp og støtte. Tag henvendelsen alvorligt uden at drage forhastede slutninger og udvis respekt og diskretion.
Fakultetets studie-/uddannelsesleder har ansvar for aktivt og tydeligt at håndtere episoder, eller mistanke om episoder, af krænkende adfærd i henhold til AU’s guide til håndtering af krænkende adfærd og med respekt for den studerendes eventuelle ønske om fortrolighed.
Den studerende kan altid henvende sig til en medarbejder i fortrolighed. Du kan dog kun hjælpe den studerende videre, hvis vedkommende giver sit samtykke.
Den studerende kan henvises til studievejlederen, hvis hændelsen medfører studiemæssige vanskeligheder, og der evt. skal lægges en ny studieplan eller søges dispensation. Studievejlederen kan ikke hjælpe med at bearbejde hændelsesforløbet.
Hvis den studerende er meget påvirket af hændelsen, er det en god idé at henvise vedkommende til egen læge, så der evt. kan blive lavet en henvisning til en psykolog og laves en lægeerklæring, hvis der skal søges en dispensation. Hvis den studerende har brug for at tale med nogen, kan der henvises til Studenterlinjen og Studenterpræsterne,
Hvis du som medarbejder får en henvendelse om krænkende adfærd og har behov for rådgivning til håndtering af situationen, kan du henvende dig til din nærmeste leder.
Som studievejleder er du i tæt kontakt med de studerende. Derfor opfordrer AU de studerende til at kontakte dig, hvis de bliver udsat for mobning, chikane, vold eller diskrimination. Du har pligt til at tage hånd om den studerende, lytte og hjælpe den studerende.
Med accept fra den studerende har du ansvaret for at hjælpe den studerende videre, jf. afsnittet ovenfor "Hvis du får en henvendelse fra en studerende".
Du har som studievejleder ikke ansvaret for at løse problematikken. Dette ansvar ligger hos fakultets studie-/uddannelsesledelse.