Trivsel, arbejdsopgaver og udvikling

Om MUS til medarbejdere på AU Henrik Philipp Kroer fra AU HR, Udvikling & Arbejdsmiljø

Hør om forberedelse, kompetenceudvikling og feedback


MUS tager udgangspunkt i din hverdag og giver mulighed for en dybere dialog og forventningsafstemning om mål, opgaver, trivsel, samarbejdsrelationer og personlig og faglig udvikling.

Som medarbejder har du – ligesom din leder – et ansvar for at MUS-samtalen bliver både god, konstruktiv og ærlig.


Hvad skal du gøre?

Sådan forbereder du dig

Din leder indkalder dig til MUS og beder dig udfylde en samtaleguide på forhånd.
Samtalen vil handle om:

  • Siden sidst
  • Trivsel og arbejdsglæde
  • Fremtidig karriere- og kompetenceudvikling 

Forhold dig også til, om du har nået de udviklingsmål og aktiviteter, I aftalte på sidste MUS. Tænk også gerne i forskellige muligheder for kompetenceudvikling
 

Forberedelse i mitHR

  • Samtaleguiden i mitHR er opstillet som et spørgeskema med en blanding af multiple choice og åbne spørgsmål. Alle spørgsmål er frivillige, og du kan svare på den måde, du finder mest passende. Se vejledning til samtaleguiden.
  • Du kan inden samtalen sende din forberedelse til den leder, du holder MUS med. Lederen kan herefter forberede sig med dine svar in mente, så I har et godt grundlag for en værdiskabende samtale.
     

Skriv ned løbende

Du står stærkt, hvis du noterer udfordringer, behov og ideer ned hele året. På den måde sikrer du, at din oplevelse af opgaver og trivsel ikke er begrænset til de seneste måneder.

Hvis du ikke er kommet i gang med løbende at notere ned, kan du starte nu!

Nå dine udviklingsmål

Du og din leder bliver i løbet af medarbejderudviklingssamtalen enige om et eller flere udviklingsmål eller -aktiviteter for det kommende år.

  • Det er din opgave at notere disse ned i aftaleskemaet efter samtalen og sende det til godkendelse hos din leder
  • Hav udviklingsmålet for øje i løbet af året og sørg for at afvikle de aftalte aktiviteter

Tag endelig fat i din leder i løbet af året, hvis du kæmper med at nå det aftalte. Måske skal målene justeres, eller I skal se på en anden metode til kompetenceudvikling.

Samtaleguides

Samtaleguiden i mitHR er opstillet som et spørgeskema med en blanding af multiple choice og åbne spørgsmål. Alle spørgsmål er frivillige, og du kan svare på den måde, du finder mest passende. Samtaleguiden er vejledende, forstået sådan, at der gerne må stilles supplerende spørgsmål, udelades underspørgsmål og byttes om på rækkefølgen.

Det er meningen, at det er en flydende samtale, hvor leder og medarbejder hver især stiller de spørgsmål, der falder naturlige. Dog skal samtalen som minimum komme omkring de tre hovedtemaer, som samtaleguiden er inddelt i.

De tre hovedtemaer i samtalen er:

1. Siden sidst - et godt afsæt for at tale om fremtiden
2. Trivsel og arbejdsglæde
3. Fremtidige opgaver og kompetenceudvikling
 

Du finder samtaleguides direkte i mitHR og kan se dem her:


Hvordan gør du i mitHR?

Vejledning til samtaleguiden

11 STEPS

1. Først skridt er at vælge Udviklingssamtaler

Step 1 image

2. Vælg Mine samtaler

Step 2 image

3. Vælg MUS og karrieresamtaler

OBS. har du mere en én ansættelse skal du vælge den korrekte under Forretningstitel

Step 3 image

4. Vælg MUS Samtaleguide 2025-2026

Step 4 image

5. Vælg din jobtype og udfyld samtaleguiden

Step 5 image

6. Du kan til enhver tid klikke Gem og luk. Dine besvarelser vil være gemt og du kan færdiggøre eller rette i dem senere.

Step 6 image

7. Vælger du Afsend vil dine besvarelser blive delt med den leder du skal holde MUS-samtalen med. Herefter kan du ikke rette dine besvarelser.

Step 7 image

8. Ønkser du at se dine besvarelser vælger du igen: MUS og karrieresamtaler

Step 8 image

9. Vælg herefter MUS Samtaleguide 2025-2026.

Step 9 image

10. Ønsker du at printe dine besvarelser vælger du Udskriv

Step 10 image

11. Vælg Udskriv

Step 11 image

Here's an interactive tutorial

https://www.iorad.com/player/2596149/MUS-Samtaleguide---Medarbejder?lang=da



Next step

Vejledning til aftaleskemaet

12 STEPS

1. Først skridt er at vælge: Udviklingssamtaler

Step 1 image

2. Vælg Mine samtaler

Step 2 image

3. Vælg MUS og karrieresamtaler

OBS. har du mere en én ansættelse skal du vælge den korrekte under forretningstitel

Step 3 image

4. Vælg MUS Aftaleskema 2025-2026

Step 4 image

5. Skriv de vigtigste pointer fra MUS-samtalen ind i feltet Medarbejderkommentar

Step 5 image

6. Du kan til enhver tid klikke Gem og luk. Dine besvarelser vil være gemt og du kan færdiggøre eller rette i dem senere.

Step 6 image

7. Vælger du Afsend vil dit aftaleskema blive sendt til godkendelse hos den leder du har haft MUS-samtalen med.

Step 7 image

8. For at sende aftaleskemaet skal du vælge Ignorer og afsend

Step 8 image

9. Ønkser du at se dine besvarelser vælger du igen: MUS og karrieresamtaler

Step 9 image

10. Vælg herefter MUS Aftaleskema 2025-2026.

Step 10 image

11. Ønsker du at printe dit aftaleskema vælger du Udskriv

Step 11 image

12. VælgUdskriv

Step 12 image

Here's an interactive tutorial

https://www.iorad.com/player/2596155/MUS-Aftaleskema---Medarbejder?lang=da



Next step

Vejledning til Mål og aftaler

10 STEPS

1. Først skridt er at vælge: Udviklingssamtaler

Step 1 image

2. Vælg Mine mål og aftaler

Step 2 image

3. Du kan notere dine mål og aftaler fra f.eks. MUS, karrieresamtaler eller 1:1 ved at vælge Tilføj

OBS. har du mere en én ansættelse skal du vælge den korrekte under Forretningstitel

Step 3 image

4. Udfyld felterne

Step 4 image

5. Gem målet eller aftalen ved at vælge Tilføj

Step 5 image

6. Gennemgå målet eller aftalen igen ved at klikke på overskriften

Step 6 image

7. Herefter kan du opdatere med Målfuldførelse og Fremskridtsnote.

Step 7 image

8. Du kan også redigere indholdet af målet eller aftalen ved at vælge Rediger mål eller aftale

Step 8 image

9. For at gemme igen skal du vælge Opdater

Step 9 image

10. For at se dit overblik mål og aftaler skal vælge Gå tilbage

Step 10 image

Here's an interactive tutorial

https://www.iorad.com/player/2596228/M-l-og-aftaler---Medarbejder?lang=da



Next step

Vejledning til 1:1-indtjekninger

14 STEPS

1. Først skridt er at vælge: Udviklingssamtaler

Step 1 image

2. Vælg Mine samtaler

Step 2 image

3. Vælg Tilføj

OBS. har du mere en én ansættelse skal du vælge den korrekte under Forretningstitel

Step 3 image

4. Vælg samtaleskabelonen 1:1

Step 4 image

5. Vælg dato.

Step 5 image

6. Navngiv emnet i feltet Indtast et diskussionsemne

Step 6 image

7. Vælg Tilføj

Step 7 image

8. Skriv en motivation for emnet

Step 8 image

9. Vælg Tilføj for at gemme emnet

Step 9 image

10. For at gemme punktet til den kommende 1:1 vælger du Planlæg

Step 10 image

11. Vælg overskriften for at komme ind i den planlagte indtjekning igen

Step 11 image

12. Du kan opdatere ement og evt. markere det som diskuteret

Step 12 image

13. Herefter kan du vælge at gemme ved at vælge Opdater

Step 13 image

14. Ønsker du at printe dine besvarelser vælger du Udskriv

Step 14 image

Here's an interactive tutorial

https://www.iorad.com/player/2596217/1-1---Medarbejder?lang=da



Next step


Selve samtalen - hvad kan du forvente?

Hvad, hvor længe og hvordan

En MUS varer typisk ca. 1½ time.

I vil i samtalen komme omkring emnerne i samtaleguiden, men ofte vil I starte samtalen med at afstemme, om der er nogle temaer, I ønsker at lægge særlig vægt på i samtalen. Det kan være f.eks. være, at en bestemt opgave giver udfordringer og kalder på et kompetenceløft. 

MUS er en gensidig udviklingssamtale med et fremadrettet fokus. MUS er ikke en erstatning for løbende dialog og feedback i det daglige. Det er heller ikke en problemsamtale, hvor I fokuserer på opsparede kritikpunkter.

Lyt til hinanden

En MUS med kvalitet, mening og effekt forudsætter, at både du og din leder gør jer umage for at gennemføre en samtale, der er fremadrettet og skaber en udviklende dialog.

En udviklende dialog fordrer, at I lytter til hinanden og prøver at forstå meningen bag det, der bliver sagt, ved at stille uddybende spørgsmål frem for at argumentere imod. Læs: Sådan giver du konstruktiv feedback.

Sådan giver du konstruktiv feedback

Som en del af MUS er der langt op til, at du og din leder giver hinanden feedback på bl.a. opgaveløsning og samarbejde i året, der gik. For at sikre at feedback’en kan bruges konstruktivt, kan denne simple feedback-model med fordel anvendes.

1. Beskriv fakta

Indled med et konkret eksempel, f.eks. en situation, et ordret citat, som giver anledning til feedback.
Gengiv fakta uden at fortolke.

2. Beskriv din oplevelse

Din oplevelse handler kun om dig, derfor bruges vendinger som ”Jeg bliver …” og ”Jeg er … ”. f.eks. imponeret, forvirret, usikker, skeptisk, glad, lettet, inspireret, sur, stolt eller vred.

Vendinger, der dømmer den anden, dur ikke til at give feedback med, f.eks. ”du er …”, ”du bliver …”.   

3. Fortæl, hvad du ønsker

Sig hvad du ønsker, at den anden skal gøre.

Sig hvad du ønsker og vil have fremover, i stedet for hvad du ikke ønsker.