Strategisk ved at sikre en retning for udviklingen, der matcher arbejdspladsens behov og understøtter den overordnede strategi på Aarhus Universitet.
Systematisk ved at medarbejder og leder sammen udarbejder et aftaleskema og følger op på aftalerne i løbet af året.
På siden her får du redskaber til at holde en god udviklingssamtale med dine medarbejdere.
I mitHR kan medarbejderen sende sin forberedelse til dig inden samtalen, så du også har mulighed for at forberede dig med medarbejderens svar in mente – og dermed få en mere værdiskabende samtale. Systemet understøtter denne proces, men du kan vælge en alternativ proces.
I beslutningen af jeres proces kan du få flere detaljer i illustrationen over MUS-processen i mitHR og ved at se vejledning til samtaleguiden og aftaleskemaet.
At gennemføre en MUS med kvalitet, mening og effekt forudsætter, at både medarbejder og leder gør sig umage for at gennemføre en samtale, der er fremadrettet og skaber en udviklende dialog.
En udviklende dialog kræver, at I lytter til hinanden og prøver at forstå meningen bag det, der bliver sagt, ved at stille uddybende spørgsmål frem for at argumentere imod.
Læs: Sådan giver du konstruktiv feedback.
Som leder har du en vigtig rolle i forhold til at følge op på, om de individuelle udviklingsaktiviteter er på rette spor, og om medarbejderen opnår det forventede udbytte.
Hvis nogle af aktiviteterne ikke forløber som forventet, bør I drøfte hvorfor, og om der skal tages nye initiativer. Erfaringer viser, at netop individuel opfølgning er afgørende for, at både leder og medarbejder oplever, at MUS har effekt.
Samtaleguiden i mitHR er opstillet som et spørgeskema med en blanding af multiple choice og åbne spørgsmål. Alle spørgsmål er frivillige, og du kan svare på den måde, du finder mest passende. Samtaleguiden er vejledende, forstået sådan, at der gerne må stilles supplerende spørgsmål, udelades underspørgsmål og byttes om på rækkefølgen.
Det er meningen, at det er en flydende samtale, hvor leder og medarbejder hver især stiller de spørgsmål, der falder naturlige. Dog skal samtalen som minimum komme omkring de tre hovedtemaer, som samtaleguiden er inddelt i.
De tre hovedtemaer i samtalen er:
1. Siden sidst - et godt afsæt for at tale om fremtiden
2. Trivsel og arbejdsglæde
3. Fremtidige opgaver og kompetenceudvikling
Du finder samtaleguides direkte i mitHR og kan se dem her:
Som en del af MUS lægges op til, at lederen og medarbejderen giver hinanden feedback på bl.a. opgaveløsning og samarbejde i året, der gik. For at sikre at feedback kan bruges konstruktivt, kan denne simple feedback-model med fordel anvendes.
Indled med et konkret eksempel, eksempelvis en situation, et ordret citat, som giver anledning til feedback.
Gengiv fakta uden at fortolke.
Din oplevelse handler kun om dig, derfor bruges vendinger som ”Jeg bliver …” og ”Jeg er … ”. f.eks. imponeret, forvirret, usikker, skeptisk, glad, lettet, inspireret, sur, stolt eller vred.
Vendinger, der dømmer den anden, dur ikke til at give feedback med, f.eks. ”du er …”, ”du bliver …”.
Sig hvad du ønsker, at den anden skal gøre.
Sig hvad du ønsker og vil have fremover, i stedet for hvad du ikke ønsker.
MUS skal ikke betragtes som en isoleret samtale, men en kontinuerlig proces. Du opnår de bedste resultater, hvis du følger op løbende og skriver noter om medarbejderens opgaver og udfordringer hele året.