Aarhus Universitet betragter samarbejdet med virksomheder og organisationer som en god mulighed for gensidig inspiration til gavn for begge parter. Samarbejdet giver universitetet mulighed for at gennemføre aktiviteter på en måde og i et omfang, der ellers ikke ville være mulig.
Aarhus Universitets sponsorpolitik skal sikre klare retningslinjer for samarbejdet med virksomheder og organisationer, der ønsker at sponsorere aktiviteter, begivenheder, bygninger o.l. i Aarhus Universitets regi.
Et sponsorat defineres som en relation, der mod betaling giver sponsor mulighed for at synliggøre sig via Aarhus Universitets aktivitet. Som hovedregel skal der derfor tillægges moms. |
Sponsorpolitikken omfatter således ikke ekstern finansiering af forskningsprojekter, der reguleres særskilt. Andre former for samarbejdsrelationer, hvor Aarhus Universitet leverer andre modydelser end lige præcis synlighed er heller ikke medtaget i denne sponsorpolitik f.eks. samarbejdsaftaler om særlige professorater, rekrutterings- og employer branding services etc.
1. Skriftlige aftaler
Der skal indgås skriftlige aftaler, der nøje beskriver formål, indhold, arbejdsfordeling, økonomi, aftalevarighed samt øvrige forpligtelser for begge parter.
2. Valg af sponsorer
3. Ansvarshavende leder
4. Indflydelse
5. Design, æstetik og navngivning
Bygninger, professorater, laboratorier, centre, priser mv., der er helt eller delvist eksternt finansieret, kan dog efter nærmere aftale med rektoratet opkaldes efter sponsor.
6. Evaluering og kvalitetskontrol
Rektoratet, november 2007
Her kan du hente en en skabelon til indgåelse af sponsoraftaler - læs også guide til hvordan du udfylder sponsoraftalen her. OBS: bemærk, at denne skabelon IKKE må benyttes til aftaler indenfor det kliniske område.