Fra både studerende og undervisere har der været efterspørgsel efter et system, som understøtter bedre samarbejde:
Microsoft 365 er en samarbejdsplatform, der bl.a. giver adgang til, at man kan dele filer, samredigere i dokumenter og kommunikere i chat og onlinemøder i relation til undervisningsaktiviteterne.
Samtidig flytter de studerendes mailboks fra post.au.dk til Microsoft Exchange (Outlook). De studerendes mailadresse forbliver den samme.
I nedenstående kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, der melder sig samt finde vejledninger til de mange funktioner i Microsoft 365.
Introduktionen af Teams ændrer ikke på brugen af Brightspace til kommunikation i undervisningen. Brightspace skal fortsat være den primære platform til kursusnære informationer.
Studerende må ikke være afhængige af at holde øje med Teams for at få studiekritisk eller kursusnær information.
Teams kan bruges til kommunikation i forbindelse med konkrete undervisningsaktiviteter og uformel kommunikation, som ikke er studiekritisk
Som underviser bør man sætte en tydelig ramme for, hvad man forventer der foregår i henholdsvis Teams og Brightspace.
Studieadministrationen har udarbejdet et detaljeret overblik over studieadministrativ kommunikation til studerende - Se kommunikation med studerende.
Studerende og medarbejdere har begge adgang til den samme funktionalitet i Outlook. Som noget nyt får de studerende en kalenderfunktion, som de ikke hidtil har haft i post.au.dk.
Mailen bruges også dagligt til kommunikation med kolleger. Derfor er Outlook sat op, så det stadig fungerer medarbejdere imellem.
De studerende beholder samme mailadresse som hidtil.
I adressebogen, kan du søge andre brugere frem, hvis du skal skrive en mail eller starte en chat i Teams.
Når de studerende kommer på Microsoft 365, og deres mail flyttes til Microsoft Exchange (Outlook), opdeles adressebogen i to:
Som medarbejder vil du i Outlook som standard få vist medarbejder-adressebogen, og det er kun andre medarbejdere, der dukker frem i dine søgninger. Du kan dog skifte adressebog og fremsøge en studerende, hvis du har brug for det.
Studerende ser som standard de studerendes adressebog, og de kan ikke skrive til maillister.
I Teams kan adressebogen ikke deles i to, og alle brugere på AU vil fremkomme i dine søgninger.
Her kan du se, hvordan du skifter adressebog i Outlook.
Som udgangspunkt har studerende ikke adgang til at se medarbejderes kalendere, men dine kolleger, inklusive studentermedhjælpere, kan se overskrift og mødelokale på dine møder, medmindre du har ændret dine indstillinger.
Du har mulighed for at ændre dine indstillinger, så én eller flere studerende kan se din kalender.
Som udgangspunkt opfattes de studerendes kalender som privat. Du kan derfor ikke se studerendes kalender, medmindre de har givet dig tilladelse.
Se, hvordan du ændrer dine kalenderindstillinger.
Både medarbejdere og studerende har efterspurgt bedre muligheder for at samarbejde, og det får de nu med adgangen til Teams og andre Microsoft 365-værktøjer, som kan bruges i undervisningen.
De studerende har samme adgang til M365 som underviserne og får derfor flere muligheder for at igangsætte og deltage i onlineaktiviteter. De studerende kan dele filer, chatte og samarbejde om produktion i fx Word, Whiteboard, Loop og andre Microsoft 365-programmer.
Eksterne personer kan modtage delte filer og tilgå Teams, hvilket giver mulighed for samarbejde med erhvervsliv i fx praktik og klinik.
Læs mere om brug i undervisningen her.
Se også AU Educate.
Som studentermedhjælper bør du så vidt muligt undgå at bruge din AU-mail til at udføre dit arbejde. I stedet bør du bruge en funktionspostkasse, hvis en sådan er stillet til rådighed for dig af din arbejdsgiver.
Når du fratræder som studentermedhjælper, er du pålagt at slette arbejdsrelaterede mails, og det letter dette arbejde, når arbejdsmails er placeret i en separat mappe.
Modtager du arbejdsmails i din AU-mail, skal du derfor dele din mailboks op i mapper, så det er tydeligt, hvilke der er studierelevante mails, og hvilke der er arbejdsmails. Arbejdsmails som er af praktisk eller social karakter – fx om fælles frokost, nyhedsbreve eller lignende – behøver du ikke at placere i mappen til arbejdsmails.
Ifølge AU’s mailpolitik kan AU IT i helt særlige tilfælde få adgang til at åbne medarbejderes mailboks. Derfor bør du altid placere dine private mails i en separat mappe, så de ikke ligger i indbakken. AU IT åbner aldrig mapper navngivet ’Privat’.
Vær opmærksom på, at data altid skal behandles efter klassifikation. Det gælder også data, som findes i mails.
Som ansat på AU vil afsenderadressen på dine mails som standard være sat til at være adressen på din arbejdsmail. Du kan indstille din mail sådan, at du kan skifte mellem om det er din arbejdsmail, studiemail, eller en funktionspostkasse, der står som afsender på din mail ved at følge vejledningen herunder.
Når du først har indstillet din mail, kan du nemt skifte mellem de forskellige afsendermuligheder med en lille drop down ved 'Fra'-knappen.
Der er forskel på medarbejdere og studerendes mailboks. Når du er studentermedhjælper er du medarbejder på AU, og din mailboks kan derfor indeholde 99 GB data. Ophører din ansættelse, og fortsætter du herefter med at være studerende, mindskes maksimalstørrelsen på din mailboks igen til 500 MB. Derfor skal du inden din ansættelse ophører sørge for at få slettet eller downloadet mails, så du holder dig under denne grænse. Du mister ikke mails, hvis de ikke slettes og kan også stadig modtage mails, men du kan ikke sende mails, før du er under grænsen.
Du kan se hvor meget lagerplads du bruger i din mailboks på webmail.au.dk -> Indstillinger -> Konto -> Lager
Som medarbejder på AU er du underlagt særlige krav om sikkerhed, som skal beskytte følsomme og fortrolige data. Derfor er det ikke muligt at installere Microsoft 365 applikationer (fx Outlook eller Teams) på dit private udstyr som computer, telefon eller tablet medmindre du tillader, at AU kan administrere udstyret. Det sker med applikationen Intune, som giver AU mulighed for at slette data fra din enhed, hvis den bliver stjålet eller bortkommer på anden vis.
Du kan altid tilgå de forskellige Microsoft 365-værktøjer fra din browser.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på at benytte den rigtige kanal, når du kommunikerer med studerende.
Du bør som underviser altid sætte en tydelig ramme for, hvad der vil foregå i henholdsvis Brightspace, Teams og på mailen. Studerende kan ikke forventes at holde øje med diverse Teams-rum, kanaler mv.
På medarbejdere.au.dk finder du en lang række vejledninger til Microsoft 365. Se dem her
Microsoft har desuden en læringsportal med korte videointroduktioner til funktionerne i Microsoft 365. Gå til læringsportalen.
Værktøjer, vejledninger og serviceydelser for alle ansatte
Slå op i emneindekset: