... så er du velkommen til at sende en mail til greenteam@au.dk eller kontakte AU's Grønne Team.
Transportmiddel | Emissionsfaktor |
Dieseltog - Danmark | 48 |
Eltog - Danmark | 7 |
Eltog - udland | 10 |
Elbil - bykørsel | 24 |
Elbil - landevej | 24 |
Elbil - motorvej | 31 |
Elbil – blandet kørsel | 27 |
Brændstof bil - bykørsel | 193 |
Brændstoft bil - landevej | 125 |
Brændstof bil - motorvej | 134 |
Brændstof bil – blandet kørsel | 141 |
Fly | 109 |
Kører du 100 km i eltog i Danmark er udreningen: 100 * 7 (emissionsfaktoren for eltog i Dk) = 700 gram CO2
Kører du sammen med en anden i en elbil på blandet vej fra Aarhus til Aarhus Lufthavn (Tirstrup) og derfra med fly til Madrid er udregningen:
Se, hvor meget CO2 der udledes på udvalgte destinationer. Udregningerne er lavet for eltog, elbil, benzin-/dieselbil og fly.
Rute | CO2-udledning i eltog pr. person | CO2-udledning i elbil pr. person | CO2-udledning i benzin/dieselbil pr. person | CO2-udledning i fly pr. person |
Aarhus-København | 3.060 | 8.262 | 43.052 | 21.696 |
Aarhus-Oslo | 9.010 | 24.327 | 126.763 | 43.884 |
Aarhus-Stockholm | 8.390 | 22.653 | 118.040 | 72.387 |
Aarhus-München | 11.280 | 30.456 | 158.700 | 104.387 |
Billund-Frankfurt | 7.750 | 20.925 | 109.036 | 62.115 |
Billund-Amsterdam | 7.360 | 19.872 | 103.549 | 43.735 |
Billund-Paris | 11.980 | 32.346 | 168.548 | 123.158 |
Antal personer i bilen: Bemærk, at udledningen for biler (brændstof og el) tager udgangspunkt i, at der kun sidder én person i bilen. Sidder der flere, skal udledningen deles mellem passagerne.
Distancer er uden færger: C02-udledningen er beregnet ud fra, at bilen/toget kører hele vejen fra A-B, dvs. uden at tage fx en færge undervejs.
Om emissionsfaktorerne
Emissionsfaktorerne viser CO2-udledningen pr. km. Emissionsfaktorerne er udarbejdet af DCE – Nationalt center for Miljø og Energi, som også har ansvaret for de nationale emissionsfaktorer. Derudover har DSB leveret de danske emissionsfaktorer for henholdsvis diesel- og eltog.
Årstal for emissionsfaktorer
Emissionsfaktoren for biler er fra 2020 mens emissionsfaktoren for fly er fra 2021. Emissionsfaktoren for tog er ikke blevet oplyst. Der kan være ændringer i emissionsfaktorerne over år. Det kan eks. skyldes, at der kommer nye og mere brændstofeffektive motorer i biler og fly. På baggrund af historisk data, vurderes ændringerne dog at være langsomt voksende.
Emissionsfaktorerne for brændstofbiler
Emissionsfaktoren for brændstofbiler er beregnet vha. et vægtet gennemsnit af henholdsvis diesel- og benzinbiler.
Udledning hvis flere personer, sidder i en bil
Bemærk, at hvis du sidder flere i bilen skal den samlede emission deles mellem antallet af personer i bilen.
Eksempel: En køretur i bil er udregnet til at udlede 1.200 gram CO2. Hvis der sidder fire personer i bilen er udledningen pr. person 1200/4 = 300 gram CO2.
Beregning af distancen ved togrejseeksempler
Togrejsens distance bygger på Google maps’ opgørelse af distancen på veje, hvilket ikke altid er den helt korrekte distance, da togskinnerne ikke følger vejens forløb. Dette er dog den offentlig tilgængelig opgørelsesmetode, der falder tættest på den egentlige distance.
Emissionsfaktor for flyrejser
Emissionsfaktoren pr. km på fly er baseret på et gennemsnit af emissionsfaktorerne på fire særligt benyttede mellemdistanceruter for ansatte på Aarhus Universitet. Ruterne er Aarhus-Oslo, Billund-Frankfurt, Billund-Amsterdam & Billund-Paris.
Beregning af distancen ved flyrejseeksempler
Flyrejsens distance bygger på Google maps’ opgørelse af fugleflugtsdistancen. Denne distance kan afvige lidt fra den egentlig fløjne distance, da der kan være forskellige årsager til, at flyene flyver en længere distance. Dette er dog den offentlig tilgængelig opgørelsesmetode, der falder tættest på den egentlige distance.