Merete Wiberg er ny formand for Akademisk Råd på Arts

Det nyvalgte Akademisk Råd på Arts har konstitueret sig. Nina Kofoed fra IKS giver stafetten videre til Merete Wiberg fra DPU, som er nyvalgt formand.

Nyvalgt formand for Akademisk Råd på Arts Merete Wiberg, DPU
Nu tidligere formand for Akademisk Råd på Arts Nina Kofoed, IKS

Akademisk Råd på Arts er helt næsten helt nyvalgt, og rådet har konstitueret sig ved et møde den 1. februar 2016. Den tidligere formand for Akademisk Råd Nina Kofoed giver her stafetten videre til den nye formand:

”Det har været et stort privilegium at være formand for Akademisk Råd det sidste år. Det har været en periode præget af, at en række store processer efter Arts-eftersynet har været i deres afsluttende fase. Derfor har der været tid og overskud i rådet til at tage en række tematikker som ligestilling og Arts-identitet op til længere drøftelser.

Samtidig har det politiske billede ændret sig radikalt i løbet af året, hvor fremdriftsreform og dimensionering er blevet konkret virkelighed - toppet af de ekstra besparelser, der følger efter finansloven.

Det er en stor opgave, der ligger og venter på det nye Akademiske Råd. Rådet bliver en vigtig sparringspartner for dekanen og universitetsledelsen i den udvikling, fakultetet skal igennem. Derfor er jeg også glad for, at det gode samarbejde med dekanen og rektor er velkonsolideret, og jeg vurderer, at det gamle Akademiske Råd overlader en god platform at arbejde på for det nye råd,” siger Nina Kofoed.

Merete Wiberg modtager stafetten:

”Jeg ser frem til arbejdet i Akademisk Råd. Vi er i den særlige situation, at næsten hele rådet er nyvalgt, og derfor skal til at finde sin arbejdsform.

Fra politisk hold bliver vi mødt med omstruktureringer og ændringer på det universitære område, og det er vigtigt, at der findes et bredt sammensat politisk organ som Akademisk Råd, hvor vi kan diskutere, hvordan fakultetet skal håndtere tiltag som dimensionering og fremdriftsreform - samtidig med at kvaliteten på uddannelserne ikke skal sænkes.

De humanistiske fag er udsatte i disse år, og det er vigtigt at stå fast på humanioras rolle og betydning i samfundet. Akademisk Råd inviterede i december 2015 fakultetet til debat om Arts’ identitet og strategiske udfordringer. Det er vigtigt at Akademisk Råd også fremover igangsætter denne type indholdsdiskussioner på tværs af institutter og centre for at skabe medinddragende debatter om, hvordan humaniora udvikler og konsoliderer sin vigtige rolle i samfundet.

Og så er det vigtigt, at vi finder strategier for, hvordan rådet bedst muligt kan sikre kommunikationen med de faglige miljøer,” slutter Merete Wiberg.

Merete Wiberg er lektor ved DPU indenfor området pædagogisk filosofi og læringsteori.  Hendes forskning har især fokuseret på koblingen mellem moral, værdier og læring, herunder moralsk læring og etisk dannelse. Har endvidere arbejdet med forholdet mellem evidens og dømmekraft indenfor det pædagogiske område samt grundlæggende filosofiske diskussioner af læringsbegrebet. Merete har tidligere været arbejdsmiljørepræsentant på DPU, Aarhus og senere afdelingsleder samme sted.

Læs mere om Akademisk Råd på Arts