Introforløb med fokus på det faglige

Planlægningen af årets introforløb har været igennem et par omtumlede uger pga. udviklingen i covid-19-situationen. Nu er planlægningen omsider på plads, og mandag d. 24. august møder de nye studerende ind til faglige introforløb uden sociale eller fysiske aktiviteter.

To smilende universitetsstuderende udenfor i solskin
Årets nye studerende møder ind til en noget anderledes introuge. Foto: AU Foto

Det har ikke været nogen nem opgave at planlægge dette års introforløb. Da Aarhus Universitet på regeringens opfordring besluttede at aflyse alle rusaktiviteter frem til d. 23. august pga. af det stigende smittetal i Aarhus Kommune, måtte tre af fakultetets institutter hurtigt finde på alternative løsninger til de nye studerende.

Det gjaldt Institut for Statskundskab, Psykologisk Institut og Juridisk Institut, som alle havde planlagt introforløb i uge 34. De øvrige institutter havde planlagt at afholde introforløb fra d. 24. august og ville derfor kunne holde deres som planlagt.

Med sundhedsmyndighedernes forlængelse af corona-tiltagene i Aarhus Kommune frem til d. 4. september har alle institutter nu været nødt til at skære deres introforløb til. Alle introforløb var i forvejen planlagt til at foregå uden aftenarrangementer og servering af alkohol – og med skærpet opmærksomhed på afstandskrav og hygiejne. Men nu er forløbene skåret yderligere til.

Når fakultetets 2.429 nye studerende møder op til introuge på deres nye uddannelse mandag d. 24. august, vil det derfor være til et fagligt program uden de traditionelle sociale og fysiske aktiviteter. Alle aktiviteter skal desuden være afsluttet inden for almindelig arbejdstid.

Prodekan for uddannelse Per Andersen beklager meget, at det endnu engang har været nødvendigt at ændre indholdet af introforløbene:

”Det er naturligvis ærgerligt og ikke det, vi så frem til tilbage i foråret,” siger han. ”Men det er klart, at vi er nødt til at tilpasse introforløbene til den situation, vi befinder os i lige nu. Samtidig er jeg utroligt glad for, at vi i det mindste får mulighed for at byde vores nye studerende ind fysisk. Det er efter min mening det vigtigste – så skal vi og de nok få indhentet alt det andet senere.”

Supplement til introugen - nyt online studiestartsforløb

Allerede inden de starter på deres nye studie, har de studerende haft mulighed for at få en forsmag på studielivet gennem et nyt online-forløb ved navn study@AU. Forløbet skal supplere det traditionelle studiestartsprogram og består af fire moduler, som belyser forskellige aspekter af, hvad det vil sige at studere på Aarhus Universitet.

Læs mere om det nye online-forløb.