Velkommen til fire nye studieledere

Et nyt kuld studieledere er netop blevet udnævnt på Aarhus BSS. Vi har snakket med fire af dem om deres nye rolle, og om hvad de glæder sig særligt til at tage fat på.

Foto: Fra venstre hjørne ses Rune Stubager, Malene Kerzel, Sune Dueholm-Müller og Franziska Günzel-Jensen.

Rune Stubager
Professor på Institut for Statskundskab
Studieleder for Politik og Økonomi (POLØK)

Hvilke erfaringer og kompetencer bringer du med dig ind i studielederrollen?

Jeg har i de sidste fire år fungeret som såkaldt ”skyggestudieleder” på uddannelsen, mens Lars Skipper fra Institut for Økonomi var studieleder. Her fungerede jeg som Lars’ sparringspartner og var løbende involveret i uddannelsens indhold og struktur. Jeg har desuden undervist på uddannelsen, så jeg kender den indefra.

POLØK er jo delt mellem Økonomi og Statskundskab, og studielederen kommer fra det institut, hvor uddannelsen ikke er studienævnsophængt. Nu hvor den er kommet under det økonomiske studienævn, har jeg overtaget rollen som studieleder, og jeg glæder mig meget til at komme i gang.

Hvilke projekter og opgaver glæder du dig til at tage fat på i din nye funktion?

Den største opgave lige nu er at få mindsket frafaldet på uddannelsen. Det kræver blandt andet, at vi bliver bedre til at fortælle de studerende, hvad uddannelsen rent faktisk går ud på. POLØK er en af de sværeste uddannelser på Aarhus BSS, fordi man både skal mestre de tunge matematiske fag og være god til at teoretisere og argumentere skriftligt. Det er helt klar en udfordring for de studerende, og det skal vi kommunikere - både i studievejledningen, på hjemmesiden, osv.

Derudover er det vigtigt, at vi løbende kvalitetssikrer uddannelsen og sørger for, at der er en god sammenhæng og balance mellem de to store fagområder. POLØK er jo en ret ny uddannelse, så den er stadig under udvikling. Blandt andet har vi netop reformeret bachelorstudieordningen, og vi kommer også til at kigge på kandidatuddannelsen. Den er jo så ny, at det første hold studerende først startede i sommer. Det bliver spændende at følge både de kandidatstuderende og de nye BA-studerende, som jo starter under den nye studieordning. 

Malene Kerzel
Lektor på Juridisk Institut
Studieleder for Jura

Hvilke erfaringer og kompetencer bringer du med dig ind i studielederrollen?

Jeg har i mine mange år som ansat på Juridisk Institut befundet mig i instituttets maskinrum forstået på den måde, at jeg inden for mit fagområde har haft ansvaret for undervisning og eksamensafvikling, herunder udarbejdelse af eksamensopgaver. Jeg er af den vej bibragt en god fornemmelse for, hvad der er af udfordringer rent undervisningsmæssigt, men også hvilke forventninger, de studerende har til undervisningen.

Rent administrativt har jeg gennem et par år siddet i Juridisk Instituts ph.d.-udvalg, ligesom jeg gennem ti år har været ansat som generalsekretær i Nordisk Skattevidenskabeligt Forskningsråd. Dette har været forbundet med et betydeligt antal administrative opgaver, herunder koordinering, planlægning, afvikling af arrangementer osv.

Hvilke projekter og opgaver glæder du dig til at tage fat på i din nye funktion?

Jeg ser frem til at deltage i arbejdet med at sikre det faglige indhold i vores jurauddannelse, således at den til stadighed afspejler de behov, som vore aftagere efterspørger. En af de første opgaver bliver således at få implementeret en ny 4-årig erhvervskandidatuddannelse i vores studieordning. Jeg ser desuden frem til bidrage til fastholdelsen af den høje faglige kvalitet, som allerede kendetegner vores uddannelse. Endelig glæder jeg mig til samarbejdet med såvel interne som eksterne undervisere på instituttet men også til samarbejdet med de studerende og det er mit håb, at jeg kan være med til at skabe de rigtige rammer for et godt studiemiljø.

Sune Dueholm-Müller
Lektor på Institut for Virksomhedsledelse
Studieleder for cand.it og Master i IT

Hvilke erfaringer og kompetencer bringer du med dig ind i studielederrollen?

Jeg er blevet studieleder for to uddannelser, som faktisk har et 1:1 sammenfald med min egen faglighed og erfaring fra det private erhvervsliv. Jeg var studerende på den første årgang af cand.it-studiet i 2001 og kender derfor uddannelsen indefra.

Derudover har jeg flere års erfaring fra virksomheden Terma, hvor jeg havde forskellige lederstillinger inden for it, før jeg vendte tilbage til universitetet. Jeg føler mig derfor godt rustet til at forstå de forskellige udfordringer, som både vores dagsstuderende og masterstuderende står overfor, og de krav, som de møder ude i virkeligheden. Og jeg er meget beæret over, at jeg nu får lov til at stå ved roret og repræsentere uddannelserne udadtil.

Hvilke projekter og opgaver glæder du dig til at tage fat på i din nye funktion?

Jeg glæder mig meget til, at vi skal gentænke cand.it-uddannelsen, så vi sikrer, at den er tidsvarende både nu og i fremtiden. Uddannelsen har nu kørt i 16 år - med stor succes takket være mine dygtige forgængere. Men udviklingen inden for it-området går stærkere end nogensinde, og vi er nødt til at kvalitetssikre uddannelsen fremadrettet. Vi skal tænke it-fagligheden ind som en integreret del af de forskellige fag, og vi skal løbende inddrage nye og relevante tendenser i uddannelsen. Det gælder også for vores Master i IT.

Vi skal kort sagt modernisere vores uddannelsestilbud, så de hele tiden modsvarer erhvervslivets behov. Derfor vil vi fremover også have et langt tættere samarbejde med vores aftagerpanel, så vi kan få input til, hvilke kompetencer erhvervslivet efterspørger. Det samarbejde glæder jeg mig også meget til.

Franziska Günzel-Jensen
Lektor på Institut for Virksomhedsledelse
Studieleder på MBA-uddannelsen

Hvilke erfaringer og kompetencer bringer du med dig ind i studielederrollen?

Jeg har været en del af MBA-uddannelsen siden 2012 - både som underviser og som vejleder. I 2016 udviklede og underviste jeg i kurset Corporate Entrepreneurship, og i 2017 blev jeg intern koordinator for uddannelsen på Institut for Virksomhedsledelse. Her var jeg ansvarlig for at integrere MBA’en i instituttets processer og at sikre kvaliteten af undervisningen. I denne periode var jeg også kontaktperson for undervisererne på uddannelsen.

Hvilke projekter og opgaver glæder du dig til at tage fat på i din nye funktion?

Jeg glæder mig meget til at videreudvikle MBA-uddannelsen. Vi har et rigtigt stærkt fundament og en uddannelse, som bliver taget rigtig godt imod. Uddannelsen har netop også opnået den fem-årige AMBA- akkreditering. AMBA-panelet gav os noget meget nyttigt feedback på, hvordan vi kan videreudvikle uddannelsen. Blandt andet skal vi arbejde med at inkorporere de mange muligheder, der eksisterer på en bred business school, i MBA-uddannelsen.

I den kommende tid vil vi se nærmere på panelets anbefalinger og bruge de  forskellige input, når vi videreudvikler MBA’en sammen med underviserne, ledelsen og ikke mindst virksomhederne. Denne proces er meget vigtig for at vi kan sikre, at MBA’en bliver ved med at være en uddannelse af høj kvalitet, som er relevant for vores stakeholder nu og i fremtiden.

Jeg glæder mig også til at møde de nye MBA-studerende og følge deres udvikling. Jeg ser frem til at vejlede de studerende og håber, at jeg kan fortsætte med at undervise i faget Corporate Entrepreneurship på uddannelsen, hvis altså tiden tillader det.