Processen fortsætter efter i dag

I dag skal bestyrelsen tage stilling til det fremtidige antal af fakulteter på Aarhus Universitet samt ny ledelelsesprofil. Resten af den nye faglige og administrative struktur besluttes til februar.

Når bestyrelsen i dag skal træffe en afgørelse om fremtidens AU, så vil beslutningen først og fremmest være helt konkret omkring antallet af hovedområder og universitetets ledelsesforhold.

Den underliggende struktur skal bestyrelsen derimod ikke tage stilling til i dag.

Både på institut- og administrationsniveau er der derfor stadig et stort udviklingsarbejde og en proces, der fortsætter resten af året og først skal være endeligt besluttet til februar 2011.

Rektoratet fremlagde sit foreløbige udkast til en indstilling til bestyrelsen, da 120 medarbejdere og studerende fra forskellige dele af Aarhus Universitet den 25. og 26. maj var samlet på kursuscentret Sandbjerg.

Af oplægget fremgik det, at rektoratet regner med at indstille et fremtidigt universitet med fire hovedområder i stedet for ni, og en samlet ledelse, der fremover vil bestå af rektor, prorektor, universitetsdirektøren samt de fire dekaner.

De fire hovedområder blev på Sandbjerg præsenteret som: Faculty of Education, Humanities and Theology, School of Business and Social Sciences, Faculty of Health Sciences samt Faculty of Sciences and Technology.

Oversat til dansk betyder det, at DPU, HUM og TEO lægges sammen, ASB og SAM bliver til ét fakultet, SUN fortsætter umiddelbart, som vi kender det i dag, mens DJF og DMU slås sammen med NAT.

Dog gjorde prorektor Søren E. Frandsen i sit oplæg meget ud af at understrege, at der stadig kan ske ændringer i indstillingen til bestyrelsen, og der kan også være dele af et eksisterende faktultet, der ikke følger med resten af fakultetet ind i det nye hovedområde, men måske passer bedre ind i et af de andre.

AU Kommunikation