FAQ om APV 2025

Her finder du svar på en lang række spørgsmål om APV 2025. Spørgsmålene er kategoriseret i disse emner: Spørgeskemaet ◾ Adgang til at svare ◾ Anonymitet og data ◾ Rapporter ◾ Handleplaner


Spørgeskemaet

Hvornår gennemføres APV-undersøgelsen?

Svar: Den foregår fra den 25. februar til og med den 12. marts 2025 

Må jeg bruge arbejdstid på at svare på APV-undersøgelsen?

Svar: Ja

Er det obligatorisk at svare på spørgeskemaet?

Svar: Nej. Men dit svar er vigtigt for udviklingen af et godt arbejdsmiljø i din enhed og på AU. Derfor anbefaler vi, at du bruger 10-15 minutter på at svare på spørgsmålene. 

Hvor kommer definition af mobning fra?

Svar: Den kommer fra Arbejdstilsynets vejledning 4.3.1-1.

Hvor kommer definitionerne af forskelsbehandling og diskrimination fra?

Svar: De kommer fra Ligebehandlingsloven, hhv. Forskelsbehandlingsloven og Vejledning om Forskelsbehandlingsloven

Arbejdsmiljøproblemerne er så svære, at jeg ikke kan nøjes med en APV

Vi anbefaler, at du taler med din leder, din arbejdsmiljørepræsentant eller din tillidsrepræsentant. 

Du kan også benytte AU’s psykologiske rådgivning.

Hvem har været med til at udarbejde spørgeskemaet?

Svar: Spørgeskemaet for APV 2025 tager udgangspunkt i spørgeskemaet for APV 2022. Det er justeret efter drøftelser i HAMU-HSU og i APV-følgegruppen.

Universitetsledelsen har godkendt spørgeskemaet. 

Adgang til at svare

Hvordan får jeg adgang til APV-spørgeskemaet?

Svar: Den dag, undersøgelsen starter, får du tilsendt en mail fra Rambøll med et personligt link til undersøgelsen. 

Hvem kan deltage i spørgeskemaundersøgelsen?

Svar: Medarbejdere, som er ansat før 1. februar 2025, og som har et ugentligt timetal på 15 timer eller mere, kan deltage i undersøgelsen. Den enkelte enhed kan dog beslutte, at medarbejdere, som har et lavere timetal, kan deltage. 

Hvorfor har jeg ikke modtaget en mail med et link til undersøgelsen?

Svar: Datalisten, som ligger til grund for undersøgelsen, er trukket i starten af januar 2025. Hvis dit navn ikke var på listen på det tidspunkt, har du ikke modtaget mailinvitationen.

Kontakt din enhedsleder/institutleder/centerleder, hvis du mener, at du bør deltage i undersøgelsen. Skal du have adgang, skal din leder sende en mail til apv@au.dk

Har alle medarbejdere automatisk adgang til APV-spørgeskemaet?

Svar: Adgang til APV-spørgeskemaet sker på baggrund af en dataliste indeholdende medarbejdere, som er ansat før 1. februar 2025 med en ugentlig arbejdstid på 15 timer og derover. .  

Jeg har flere ansættelser på AU. Hvilken ansættelse svarer jeg på?

Svar: Det fremgår af spørgeskemaet, i hvilken enhed din besvarelse bliver registreret. 

Kan jeg ændre nogle af mine svar?

Svar: Ja, du har adgang til din besvarelse i hele dataindsamlingsperioden. Benyt det link, du fik tilsendt, da undersøgelsen gik i gang. 

Anonymitet og data

Er mine svar ifm. APV anonyme?

Svar: Dine svar på spørgsmål om det psykiske arbejdsmiljø er anonyme. Svar på spørgsmål om det fysiske arbejdsmiljø er ikke anonyme. 

Hvad er anonymitetsgrænsen på?

Svar: Anonymitetsgrænsen er på 5 besvarelser for de generelle spørgsmål og 40 besvarelser for spørgsmål om krænkende adfærd.  

Hvor og hvor længe gemmes mine data?

Svar: Rambøll, som er databehandler, sletter navne og auid i deres system 31. december 2025. Dette sikrer, at de enkelte APV-svar ikke kan kobles til individuelle personer. 

Rapporter

Hvornår bliver APV-rapporterne offentliggjort?

Svar: APV-rapporterne bliver offentliggjort den 7. april 2025 

Hvordan får jeg adgang til APV-rapporter?

Svar: Den samlede APV-rapport for AU findes på APV-hjemmesiden.

Øvrige rapporter findes på APV-portalen. Du skal være logget på din PC som AU-medarbejder, så kan du få adgang til APV-portalen på APV-hjemmesiden. Bliver du ikke tilladt adgang til APV-portalen, kan du skrive til apv@au.dk

Kan jeg som leder få hjælp til at facilitere en dialog om min enheds svar?

Svar: Kontakt i første omgang din HR-partner, der på baggrund af dine oplysninger om problemstillingerne vil undersøge de rette muligheder for hjælp. 

Hvorfor får vi ikke historik på vores enhed?

Svar: Hvis enheden ikke er identisk med enheden i APV 2022, kan der ikke dannes historik. 

Jeg kan ikke finde bilagstabeller i min rapport

Svar: Bilagstabeller (svarfordelinger opdelt på baggrundsdata, f.eks. alder, køn osv.) vises kun i rapporter, hvor der er mindst 20 besvarelser.

Tæller ledernes svar med i enhedens rapport, når de svarer i egen enhed?

Svar: Ja. Det gør de, fordi vi på AU indtil videre ikke alle steder har systemmæssig mulighed for at trække lederne ud. Derfor er de i APV-sammenhæng organisatorisk placeret i enheden sammen med medarbejderne 

Hvor hører administrationscentrene til ifm. APV?

Svar: Administrationscentrene hører under Enhedsadministrationen. 

Kan jeg se kommentarrapporterne vedr. det fysiske arbejdsmiljø?

Svar: Ledere og medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen har adgang til at læse kommentarrapporter for den fysiske APV for eget institut/center/vicedirektørområde og underliggende enheder.

Kommentarrapporter ligger i APV-portalen samme sted som de øvrige rapporter. 

Hvordan er stillingsgruppen VIP opdelt i APV-rapporten

Svar: Du kan se nedenfor, hvordan stillingsgruppen VIP er opdelt i APV-rapporten, samt hvilken gruppe de forskellige stillingstyper hører under.  

Junior VIP 
131 Adjunkt 
137 Post doc. 
138 Forsker 

Senior VIP 
111 Professor 
114 Professor MSO 
116 Statsobducent 
121 Lektor 
124 Seniorforsker 
126 Vicestatsobducent 
128 Seniorrådgiver 
130 Tenure Track Forsker 
132 Tenure Track Adjunkt 
311 Klinisk professor 
321 Klinisk lektor 

Øvrige VIP 
125 Studielektor 
135 Studieadjunkt 
136 Undervisningsadjunkt 
154 Videnskabelig assistent 
163 Videreuddannelsesstilling  
711 Ingeniørdocent 
713 Lektor (Ing. m.fl.) 
715 Adjunkt (Ing. m.fl.) 

Ph.d.
212 Lønnet ph.d-stipendiat

Handleplaner

Hvordan får jeg adgang til oprettelse af APV-handleplaner?

Svar: Ledere og medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen har adgang til at oprette og revidere handlingsplaner. 

Har du behov for at få denne adgang, selvom du ikke tilhører en af disse grupper, kan du skrive til apv@au.dk

Hvilke APV-handleplaner har jeg som medarbejder adgang til?

Svar: Som medarbejder kan du se APV-handleplaner for dit eget institut/center/vicedirektørområde og de enheder, der ligger under instituttet. 

Er det obligatorisk at foretage en risikovurdering?

Svar: Ja, fra og med denne APV er det obligatorisk at foretage en risikovurdering af de problemer i arbejdsmiljøet, som enheden identificerer. 

Er der et it-system til at gennemføre en mellemmåling?

Svar: Ja. Der er mulighed for at benytte Rambølls system PeopleXact. Din enhed skal betale for mellemmålingen i henhold til en prismodel, som AU HR har aftalt med Rambøll.