mitHR er AU’s nye fælles digitale løsning til information om personaleforhold og administration af personalerelaterede opgaver. Her på siden finder du information og vejledning om, hvordan du som medarbejder kan bruge mitHR.
OBS: Denne side opdateres løbende.
Med mitHR får du én indgang, som giver dig overblik over dine oplysninger om bl.a.:
I løbet af 2023 kommer flere funktioner til, bl.a. MUS, TR-oversigt, løn m.v.
Hvis du har adgang til selvbetjening, kan du også selv anmode om ferie og registrere fraværsdage i mitHR.
På det enkelte fakultet er det besluttet, hvornår man vil ibrugtage selvbetjeningsmulighederne i mitHR. Er du i tvivl om hvad der gælder for dig. skal du orientere dig hos din lokale ledelse.
Nedenfor har du en introduktion til forsiden med en forklaring til de forskellige funktioner og handlinger, du kan foretage i mitHR. Der arbejdes løbende på at forbedre brugerfladen, herunder vejledende overskrifter. Foreløbig kan du få hjælp i denne oversigt.
Her kan du finde vejledninger til, hvordan du kan bruge mitHR til at finde oplysning om dit ansættelsesforhold, ledertilknytning mv.
Kun relevant for de områder, som benytter sig af selvbetjening på ferie og fravær. Er du i tvivl om du er omfattet af selvbetjening, skal du gerne kontakte din nærmeste leder eller sekretær.
Med selvbetjeningsløsningen i mitHR kan du selv anmode om ferie, eller andet fravær jf. nedenstående oversigt og registrere sygdom. Når du anmoder om ferie, eller andet fravær sendes det til godkendelse ved din leder. Du får herefter besked om din anmodning er godkendt, eller afvist.
Medarbejder (selvbetjening) | Sekretær og Leder (på vegne af medarbejder) | HR (på vegne af medarbejder) |
Ferie med løn (hvis månedslønnet) | Adgang til samme fraværstyper som medarbejder | Adgang til alle fraværstyper |
Ferie uden løn | Tjenestefrihed med løn (særlige private anledninger/orlov m. løn) | Alle fraværstyper vedr. barsel/adoption |
Sygdom | Tjenestefrihed uden løn (op til 1 mdr.) | Delvis barsel med løn |
Barn 1. sygedag | Graviditetsbetinget sygdom deltid | Delvis barsel uden løn |
Barn 2. sygedag | Graviditetsbetinget sygdom fuldtid | Sorgorlov med løn (26 uger) |
Særlige feriedage (hvis relevant) | Delvis sygdom | Plejeorlov |
Omsorgsdage (hvis relevant) | Arbejdsulykke | Pasning af alvorligt syge børn u. 18 år m. løn |
AU Seniordage (hvis relevant) | Orlov uden løn | |
OK Seniordage uden løn (hvis relevant) | Hospitalsindlæggelse med børn u. 14 år m. løn | |
§56 Sygdom (hvis relevant) | Tjenestefrihed uden løn (omsorgsdagsorlov) | |
Ferie med løn (elever) | Udstrakt orlov uden løn og uden pension |
Som medarbejder kan du nu se, hvem der er registreret som din MUS-ansvarlige i mitHR. Din MUS-ansvarlig vil i reglen være din nærmeste leder. Hvis du skal holde MUS med en anden end din nærmeste leder, vil dette blive ændret forud for MUS-året.
Bruger din enhed et andet MUS-system end mitHR, bør du tale med din nærmeste leder om, hvordan du skal holde MUS næste år.
I løbet af efteråret vil der komme detaljerede vejledninger til MUS i mitHR.
Du kan også læse mere om MUS på AU her.
Jeg har problemer med at logge på mitHR – Hvad gør jeg? | Hvis du ikke kan logge på, skal du kontakte din lokale HR-medarbejder/sekretær. |
Hvem andre end mig kan se data om mine personaleforhold? | Du er logget ind med dit personlige AUid, og det er kun dig, din leder og HR, der kan se dine personlige oplysninger. De informationer, der ligger under Offentlige oplysninger være tilgængelige for dine kolleger |
Hvilke opgaver forventer man, at jeg selv varetager i mitHR? | Det vil være forskelligt alt efter, hvor på universitetet du er ansat. mitHR indeholder selvbetjening på følgende:
Hvis du er i tvivl om hvilke af ovenstående der bruges i dit område, tag da kontakt til din nærmeste leder eller sekretær. |
Hvordan ved jeg om jeg er omfattet af selvbetjening på ferie og fravær? | Kontakt din nærmeste leder eller sekretær for at høre om du er omfattet af selvbetjening. |
Hvad gør man, hvis man er syg og ikke har AU-udstyr derhjemme? | Da adgangen til mitH kræver to-trins godkendelse, anbefaler vi at registrere fravær fra en arbejds-PC, eller - telefon. Hvis du ikke har AU-udstyr derhjemme skal du melde dig syg til din sekretær og, eller din leder, som så vil sørge for registreringen på dine vegne. |
Hvad sker der med ferie- og fraværsoversigten på mit.au.dk? | Ferie- og fraværsoversigten på mit.au.dk udgår og erstattes af løsningen i mitHR, så flest mulige informationer relateret til dine personaleforhold vil være samlet ét sted. |
Ja - Systemet følger de grundindstillinger man er sat op med i resterende AU-systemer.
Ellers kan man ændre sprog på mitHR direkte i systemet under "Sæt præferencer" som tilgås via medarbejderinitialer/billede oppe i øverste højre hjørne på forsiden.
Ja/Nej - Alle beskrivelser i vejledningerne oversættes til engelsk, hvis man vælger engelsk oppe i sprog-ikonet i vejledningen. Skærmbillederne forbliver på dansk.
Du logger ind med dit AU-ID. Er du tvivl om, hvordan du logger ind? Se vejledningen Adgang til mitHR