For ledere

mitHR er AU’s nye fælles digitale løsning til information om personaleforhold og administration af personalerelaterede opgaver. Her på siden finder du information og vejledning om, hvordan du som leder kan bruge mitHR.

OBS: Denne side opdateres løbende.


Book et intromøde med HR

Har du og din ledergruppe behov for en nærmere introduktion, står HR til rådighed.

Kontakt din lokale HR-partner, der kan booke et møde med inddragelse af mitHR-specialister efter behov.


Det kan du bruge mitHR til

Med mitHR har du som leder nem adgang til information om dine medarbejderes personaleforhold, fx ansættelsesforhold, ferie og fravær og organisatoriske tilhørsforhold.

Du har også mulighed for selv at håndtere en række personaleopgaver direkte i mitHR:

  • Du kan godkende ferie og fravær. 
  • I løbet af 2023 kommer flere funktioner til, bl.a. MUS og løn

Bemærk: Hvis selvbetjening ikke umiddelbart tages i brug på dit fakultet, er procedurer for registrering af ferie og fravær uændrede.

Se også siden til medarbejdere, hvor du finder information om, hvordan medarbejderen orienterer sig om egne ansættelsesforhold, organisatoriske forhold, ferie og fravær m.v.

På denne oversigtsside får du en forklaring til de forskellige funktioner og handlinger i mitHR. Der arbejdes løbende på at forbedre brugerfladen, herunder vejledende overskrifter. Foreløbig kan du få hjælp i denne oversigt.

Du kan registrere ferie og fravær for dine medarbejdere i mitHR

Alt ferie- og fraværsregistrering på AU foregår i mitHR, og både ledere og medarbejdere har mulighed for selv at håndtere ferie- og fraværsregistreringen med den digitale løsning.

Bemærk: Du skal orientere dig om lokale beslutninger vedr. brugen af mitHR, selvbetjening og muligheden for at uddelegere.

Du kan som leder:

  • Godkende dine medarbejderes ferieønsker og fravær i mitHR.
  • Uddelegere opgaven til en anden medarbejder - det skal i givet fald ske via mitHR, og det er kun dig selv, der kan registrere en uddelegering. Du skal lave en uddelegering for hvert enkelt område: Fravær og MUS (MUS er dog først aktuelt senere i 2023).

Vejledning

Her kan du finde vejledning i, hvordan du benytter dig af selvbetjening i forbindelse med godkendelse af anmodninger om ferie og registrering af fravær.

Bemærk: På alle vejledningssider finder du en video. Hvis du ikke kan se denne, skyldes det, at din browser ikke er sat op til at acceptere Cookies. Denne vejledning uddyber, hvordan du bruger vejledningerne, herunder også, hvad du skal gøre for at sikre visningen af videoerne.

Nedenstående links leder dig hen på et generelt vejledningssite, så hvis du skal tilbage til denne side, skal du bruge browserens 'tilbage'-knap

Sådan godkender du ferie- og fraværsanmodninger

Sådan uddelegerer du godkendelser

Hvis du har medarbejdere, der registrerer i ProjektTid

Se vejledninger, FAQ og meget mere om ProjektTid

FAQ

Hvorfor modtager jeg medarbejders anmodning om ferie og fravær til godkendelse?

Du modtager anmodning af ferie og fravær, fordi du er registreret som medarbejderens linjeleder i mitHR. Du har mulighed for at delgere godkendelsen til en anden person efter aftale.

Se vejledning: Sådan uddelegerer du godkendelser

Kan jeg som leder delegere godkendelse af fravær til flere personer?

F.eks. til alle sekretariatsmedarbejdere.

Nej - Det er desværre kun muligt at delegere et godkendelsesflow til én person.

Hvilke personaledata har jeg adgang til som leder?

Som leder kan du få overblik over personaledata om dine medarbejdere ét og samme sted, bl.a.:

  • Overblik over fravær (ferie, sygdom, barsel, orlov)
  • Lønforhold og lønudvikling (på sigt)
  • Andre aftaler om ansættelsesforholdet

Hvilke oplysninger finder jeg om min egen lederrolle?

I mitHR kan du se, hvem der refererer til dig, og hvilke andre referencer dine medarbejdere har.

Du kan også se, hvem din egen linjeleder og MUS-leder er.

Hvilke personaleadministrative opgaver kan jeg løse i mitHR?

Som leder kan du løse en række opgaver direkte i mitHR.

  • Godkende ferie
  • Godkende fravær
  • I løbet af 2023 vil mitHR også kunne bruges i forbindelse med MUS-samtaler og lønforhandling

Du vil få besked, når du har nye funktioner til rådighed.

Hvorfor er rekruttering ikke en del af mitHR?

AU bruger fortsat Emply Hire til rekruttering, da AU allerede før valg af mitHR havde valgt Emply Hire.

Hvordan tages mitHR i brug på tværs af AU?

Det varierer, hvordan brugen af mitHR organiseres i enhedsadministrationen og på fakulteterne.

  • I enhedsadministrationen vil man benytte mulighederne for selvbetjening fuldt ud fra 1. marts.
  • I fagmiljøerne har fakultetetsledelserne truffet beslutning om, hvordan man vil organisere brugen af mitHR.

Hvad skal jeg som leder gøre for at klæde mine medarbejdere på til at bruge mitHR?

Som leder er det dit ansvar at:

  • informere dine medarbejdere om, hvordan mitHR tages i brug i jeres enhed – dvs. hvilke personaleadministrative opgaver, der nu skal foregå via mitHR, og hvad dine medarbejdere fremover skal gøre anderledes. Det kan fx være, at de fremover skal anmode om ferie og registrere fravær i mitHR, hvor de før har skrevet en mail eller fyldt oplysninger ind i et excel-ark.
  • hjælpe dine medarbejdere til at vide, hvem der er primær go-to-person i afdelingen, hvis de oplever udfordringer med at bruge mitHR.

Hvorfor har AU valgt mitHR som løsning?

mitHR afløser AU’s tidligere HR-system AUHRA. Med mitHR har AU valgt en løsning, der kan anvendes af alle – både dem, der arbejder med HR-opgaver, og alle medarbejdere og ledere i administrationen, på fakulteterne og institutterne.

Målet er at forenkle arbejdet med personaleopgaver på tværs af organisationen, reducere behovet for håndholdte løsninger og forbedre den overordnede kvalitet af HR-data.

mitHR er en velafprøvet standardløsning fra Oracle, der lever op til AU’s krav om sikkerhed, logisk brugergrænseflade og basisfunktionaliteter i HR-sammenhæng. Løsningen er integreret med Statens lønsystem og anvendes på andre danske universiteter og i mange store organisationer og virksomheder (under andre navne) – både i Danmark og resten af verden.

Du logger ind med dit AU-ID. Er du tvivl om, hvordan du logger ind? Se vejledningen Adgang til mitHR

Har du brug for hjælp?

Hvis du ikke finder den hjælp, du har brug for her på siden, kan du kontakte din lokale HR-medarbejder/sekretær.

Du har også mulighed for at deltage i åbne spørgetimer på Teams (ingen tilmelding påkrævet)