Åbn pdf: MUS på Aarhus Universitet
Her finder du vejledning til MUS, årshjul, tjekliste til lederen, retningslinjer, samtaleguides og aftaleskema.
Som en del af MUS lægges op til, at lederen og medarbejderen giver hinanden feedback på bl.a. opgaveløsning og samarbejde i året, der gik. For at sikre at feedback kan bruges konstruktivt, kan denne simple feedback-model med fordel anvendes.
1. Beskriv fakta
Indled med et konkret eksempel, eksempelvis en situation, et ordret citat, som giver anledning til feedback.
Gengiv fakta uden at fortolke.
2. Beskriv din oplevelse
Din oplevelse handler kun om dig, derfor bruges vendinger som ”Jeg bliver …” og ”Jeg er … ”. f.eks. imponeret, forvirret, usikker, skeptisk, glad, lettet, inspireret, sur, stolt eller vred.
Vendinger, der dømmer den anden, dur ikke til at give feedback med, f.eks. ”du er …”, ”du bliver …”.
3. Fortæl, hvad du ønsker
Sig hvad du ønsker, at den anden skal gøre.
Sig hvad du ønsker og vil have fremover, i stedet for hvad du ikke ønsker.