Vi er glade for, at du overvejer at udbyde et kursus under AU Summer University. Nedenfor finder du en række punkter, der kan være nyttige at samle viden om, inden du stiller dit institut et forslag om, at udbyde et kursus under AU Summer University. Dine muligheder vil være forskellige fra institut til institut, så inden du går i gang med at udvikle et kursus, kan det være en ide at kontakte din institutleder, for at høre om du har opbakning fra instituttet, og om de kunne være interesserede i at udbyde dit fag.
Sådan kommer du i gang og generelle overvejelser
Har du en god ide til et kursus, men er du i tvivl om hvordan du kommer videre? Så kontakt os endelig. Vi hjælper dig gerne og sætter dig i kontakt med de rette personer.
Udover at overveje hvilken form for undervisning, der skal være på dit kursus, og hvilket niveau det er på, er der enkelte ting, der skiller sig en smule ud fra de almindelige kurser, som du som underviser bør overveje i forbindelse med udviklingen af dit kursus.
Målgruppe
Hvem er målgruppen for dit kursus, er det primært eksterne internationale studerende, er det nuværende AU studerende eller en blanding? Overordnet set er der i 2019 ca. 25% internationale studerende, men fordelingen af disse varierer meget fra kursus til kursus, lige fra 90-100% eksterne internationale studerende på nogle kurser til 100% nuværende AU studerende på andre kurser.
Tidspunkt
Du bør også overveje, om kurset skal foregå i term 1 (første i juli) eller 2 (sidst i juli og først i august). Hvis dit kursus i høj grad henvender sig til internationale studerende fra oversøiske lande, er det vores erfaring at bachelorkurser i juli oftest er dem med størst tilslutning, ønsker du europæere, skal kurset først ligge i term 2. AU studerende og danske studerende fra andre universiteter tager kurser i begge terms.
Titel på dit kursus
Vi har i de senere år observeret, at de studerende i høj grad kigger på kurser med spændende titler, der indeholder nogle gode buzzwords. Et kursus skal selvfølgelig leve op til sin titel rent indholdsmæssigt, så der skal naturligvis være en klar sammenhæng, men vi ser en stigende interesse for kurser med gode titler. De sælger sig selv bedre. Så dette er en faktor, der også kan overvejes, og som vi gerne rådgiver om.
•AU Summer University kurser indkaldes sammen med ordinære forårskurser 2026
•Indmelding skal ske via CCE
Kurser der afvikles i Summer University regi, skal afvikles indenfor disse 2 terms i 2026:
Term 1: mandag d. 6/7 - fredag d. 24/7
Term 2: mandag d. 27/7 - fredag d. 14/8
Markedsføringen er dels rettet mod AU studerende og andre danske studerende dels mod internationale studerende fra vores partnerinstitutioner. Vi producerer plakat, postkort, konferencefolder samt forskelligt merchandise til rekrutteringsbrug bredt internationalt. Derudover laver vi annoncer på facebook, producerer nyhedsbreve, laver kampagner på studieportaler, og lægger alle kurser i onlinedatabaser, som tiltrækker studerende internationalt og fra andre danske universiteter. Vi er i løbende i kontakt med tidligere studerende og undervisere samt faste partnerkontakter, der sender grupper af studerende på udvekslingsaftalerne. Vi deltager desuden på messerne EAIE, APAIE, NAFSA, tilvalgsdagen, international dag og kandidatdagen og modtager løbende besøg, hvor sommerskolerne promoveres. Vi markedsfører primært AU Summer University som et samlet brand og ikke de enkelte kurser som sådan.
Bruge dit internationale netværk, reklamere for fag blandt nuværende studerende og sende materiale, som du får tilsendt af os, til relevante kollegaer i udlandet. Det kan være relevant at supplere dette med mere målrettede kampagner mod bestemte målgrupper fra et bestemt universitet eller indenfor et snævert fagområde. Dette kræver en målrettet indsats fra undervisere eller internationale koordinatorer på fagniveau for at sikre, at der kommer et tilstrækkeligt antal ansøgere til sommerskolerne.
Medio januar - Medio marts: Ansøgningsrunde for ALLE typer ansøgere, danske og internationale
April: Restpladsrunde for AU studerende. (Aflyste og lukkede kurser undtaget)
Maj: Restpladsrunde for eksterne og internationale ansøgere. (Aflyste og lukkede kurser undtaget). Herefter lukker optagelsen helt.
Alle studerende søger gennem vores ansøgningsmodul, som administreres af Summer University teamet.
For alle ansøgere, sørger Summer University teamet, i samarbejde med de administrative centre og studievejledninger, for følgende:
Da alle Summer University kurser er ordinære kurser, følger de også almindelig praksis på instituttet. Dog kan der være specielle der afviger fra almindelig praksis grundet lokaleforhold eller andre begrænsninger. Ingen kurser må være lettere at tage over sommeren end i de almindelige semestre.
Følgende er vejledende i forhold til almindelig praksis:
AU Summer University teamet kan kun hjælpe med lokaler hvis kurset afholdes i Nobelparken og inden for vores fastlagte terms. Hvis der er specifikke lokalebehov eller udstyr eller kurset ligger uden terms, skal man selv sørge for at booke lokaler der hvor man normalt gør dette. Dette gælder også for off-campus kurser.
Summer University sørger for at optagne ansøgere får information om de forskellige studieadministrative systemer og andre praktiske aspekter.
AU Summer University er i samarbejde med det administrative center og underviserne ansvarlig for planlægning og afholdelse af eksamen og reeksamen på AU Summer University samt karakterudskrifter og -tastning.