Microsoft Teams kan Teams anvendes til at arbejde sammen i afdelinger/projekter/grupper, hvor man chatte, føre samtaler, afholde virtuelle møder og dele filer og opgaver med hinanden.
Med Teams har gruppen en fælles hukommelse, som er nem at søge i. Al chat-kommunikation ligger f.eks. gemt i Teams, og det er let for nye medlemmer af teamet at orientere sig i den kommunikation, der har fundet sted før vedkommende blev knyttet til teamet.
Teams er særligt velegnet til uformel kommunikation i en afdeling eller et projekt og har en række funktioner, der i hør grad ligner noget, man kender fra sociale medier.
For at få den bedste oplevelse med Teams anbefaler vi, at man downloader Teams så det ligger lokalt på computeren. Det er muligt at bruge Teams i browserversionen - via login på www.office.com, men man får kun det fulde udbytte af Teams, hvis man downloader app'en til sin computer.
Hvis du bliver inviteret med i et Team, modtager du en email. Ved at følge instruktionerne heri, kan du ved at logge på med AU ID og password få adgang til teamet.
Hvis i er en gruppe, der har behov for at oprette et nyt Team, kan I bestille et Team via IT-supporten.
Oplys følgende ved bestillingen:
Få en introduktion til de grundlæggende funktioner og kom godt i gang med at bruge Teams.
Introduktionskurset vil give dig en forståelse for, hvad Microsoft Teams er, hvad det kan bruges til, og hvordan du kan bruge det i din arbejdsgang.
Få en introduktion til, hvordan du kan komme godt i gang med at arbejde hjemmefra med Teams. Vejledningen forudsætter, at du har styr på de grundlæggende funktioner i Teams.
Bliv endnu bedre til at bruge Teams. Gør jeres samarbejde i Teams mere effektivt ved at kende til forskellige tricks og funktioner, der gør arbejdet med Teams mere effektivt.
Vær opmærksom på, at du skal være ejer af Teamet for at kunne tilføje nye medlemmer. Hvis du ikke er ejer, kan du bede ejeren af Teamet om at gøre dig til ejer. Du kan også anmode ejeren af Teamet om at føje et nyt medlem til Teamet.
Når du har startet Teams op, kan du se en oversigt over de Teams, du er medlem/ejer af.
Det næste trin er forskelligt alt efter, om du er ejer eller ikke ejer af Teamet.
Hvis du er ejer af et Team har du mulighed for at tilføje en hel gruppe på en gang, så du slipper for at skulle tilføje medlemmerne en af gangen.
Gå ind under Administrer Team/Tilføj medlem som beskrevet ovenfor.
I stedet for at skrive en person ind, kan du skrive en distributionsliste (mailgruppe) eller en enhedsgruppe (fra enhedsregisteret) ind*. Alle medlemmer af denne gruppe vil derefter blive medlemmer af Teamet.
Hvis man f.eks. gerne vil tilføje alle medarbejdere i AU IT Brugeroplevelser som medlemmer af Teamet skriver man “AU IT Brugeroplevelser” og vælger gruppen på listen
Alle medlemmer af gruppen er nu meldt ind som medlemmer af Teamet.
* Vær opmærksom på, at man kun kan tilføje grupper, der er oprettet som enhedsgrupper (automatisk trukket fra enhedsregisteret) eller distributionslister (maillister i Outlook).
Se hvordan man tilføjer en enhedsgruppe til et Team nedenfor.
Hvis den gruppe du gerne vil tilføje ikke er tilgængelig i Teams, kan du få den oprettet som mailliste i Outlook ved at rette henvendelse til din lokale IT-support.
Første skridt er, at finde enhedsnummeret for den enhed, man ønsker at tildele adgang til et Team.
Gå til https://mit.au.dk/guide/
Du kan enten fremsøge enheden ved at:
Med Teams app'en til mobil og tablet, kan du deltage i chat og samtaler eller samarbejde med kolleger. App'en er let at bruge og giver dig frihed til at arbejde i Teams, selv når du er væk fra din arbejdsstation.
Download Teams fra Google Play Store eller fra App Store – app'en hedder Teams.
Der gælder de samme regler om beskyttelse af personlige oplysninger i Teams, som der gør for emails.
Det er muligt at optage møder afholdt i Teams. Det er dog vigtigt at være opmærksom på de regler, der gælder for optagelser, inden man laver sin første optagelse.
AU har indgået en databehandleraftale med Microsoft, hvilket betyder, at alle medarbejdere uden problemer kan benytte redskaberne i M365, så længe der ikke er tale om fortrolige eller følsomme informationer, som systemet ikke er godkendt til at håndtere. Der gælder nemlig særlige regler for håndtering, opbevaring og deling af almindelige og følsomme personoplysninger (GDPR) samt fortrolige oplysninger (klassifikation af data).