Giv Open Access til din artikel

AU Library kontakter i øjeblikket en række forskere på Arts' institutter i Aarhus, hvis videnskabelige artikler kan offentliggøres med Open Access i PURE.

Mange forskere på IKK og IKS, der i 2016 har publiceret én eller flere videnskabelige artikler, der endnu ikke er gjort tilgængelige i PURE, har i de forløbne uger modtaget en mail fra AU Library, Arts Aarhus.

Aarhus Universitet har siden 2016 har haft en Open Access politik, der betyder, at alle forskere så vidt muligt forventes at gøre deres videnskabelige artikler tilgængelige via PURE. Det er en fordel for AU og for forskerne, da det er med til at sikre større synlighed.

Uudnyttet OA-potentiale på AU og Arts

Indsatsen for de danske universiteter bliver målt med en national Open Access Indikator , som udkommer én gang årligt. Den seneste måling fra 2017 viser, at kun 15% af de publicerede artikler fra AU i 2016 blev publiceret som Open Access. Der er derfor fortsat et uudnyttet potentiale for at gøre artikler fra 2016 Open Access-tilgængelige. Mange forlag tillader såkaldt grøn Open Access, altså tilladelse til at publicere postprint uden at man skal betale en artikelafgift (APC). Videnskabelige artikler med grøn Open Access skal publiceres i PURE.

Hvad skal du gøre:

Du kan gøre dine artikler Open Access-tilgængelige som grøn Open Access ved at uploade et eksemplar af artiklen i form af det godkendte accepterede manuskript (postprint) i PURE, da det oftest ikke vil være tilladt at uploade den endelige forlagsversion.

Husk det er dit eget ansvar at kontrollere forlagskontrakten i forhold til hvilken version, du har ret til at uploade samt eventuelle embargo-perioder, der skal overholdes. Det accepterede manuskript (postprint) er identisk med indholdet i den færdige artikel, dog uden forlagets endelige layout og logo. Se en kvikguide her.

Hvis du allerede har modtaget en mail om postprint, skal du blot svare på mailen og vedhæfte postprint samt udfyldt coversheet - så vil AU Library sørge for korrekt upload og registrering i PURE

For at sikre korrekt citering af den endelige version og for at angive rettigheder ifm. tilgængeliggørelsen af post-print-versionen har AU Library udarbejdet en coversheet skabelon, som du meget gerne må anvende.

Ophavsret og flerforfatterskaber

De udsendte mails tager afsæt i et ønske om at respektere den ophavsret, I har som forskere, og tager udgangspunkt i SHERPA/RoMEO, en international oversigt over forlagsrettigheder for Open Access.

SHERPA/RoMEO angiver standardrettigheder for Open Access, som er gældende, med mindre du har en kontrakt med forlaget, hvor der er forhandlet særlige vilkår igennem for dette.

Har du skrevet artikler med OA-potentiale sammen med andre forfattere, gælder det, at du skal aftale med dine medforfattere, at I er enige om at uploade et postprint.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte biblioteket på openaccess@au.dk. Du kan også læse mere om Open Access på Open Access hjemmesiden.