Coronarapport: Nej tak til hybridundervisning, ja tak til digitale værktøjer

Efter endnu en vinter med omlagte aktiviteter foregår undervisningen igen på campus. Men Aarhus BSS’ coronaerfaringer må ikke gå i glemmebogen. En ny rapport samler op på erfaringerne med digital undervisning og sigter på videreudvikling af fakultetets tilbud.

Foto: Unsplash

Siden den første coronanedlukning i foråret 2020 er der efterhånden blevet leveret mange livestreams, Zoom-eksamener og online vejledninger på Aarhus BSS. Det har skabt et væld af nye erfaringer med digital undervisning på de seks institutter.

Disse erfaringer er for nylig blevet sammenfattet i en ’coronarapport’, som skal bidrage til at videreudvikle fakultetets undervisning i de kommende år. Også selvom det fysiske møde mellem underviser og studerende er tilbage per februar 2022, og studerende igen kan række en hånd af kød og blod i vejret, stille spørgsmål ansigt til ansigt og snakke om løst og fast efter timen.

”Vi er et campusuniversitet, hvor udgangspunktet er undervisning baseret på fysisk fremmøde, og vi tror grundlæggende på, at fysisk undervisning giver de mest spændende og inspirerende undervisningsoplevelser. Men de seneste to år har vi lært meget om, hvad digital undervisning kan tilbyde som supplement – eller endda som erstatning i en ekstraordinær situation. Med denne rapport kan vi forbinde kvaliteterne af fysisk og online undervisning, der hvor det giver pædagogisk mening,” fortæller prodekan for uddannelse Morten Rask.

Nej tak til hybridundervisning i fremtiden

En af de mest markante pointer fra rapporten omhandler hybridundervisning. Det vil sige undervisning, hvor nogle studerende er til stede fysisk, samtidig med at der livestreames til andre studerende online.

Dette format er ikke attraktivt for underviserne eller de studerende på Aarhus BSS. Hverken i sammenligning med ren on-site undervisning med fuldt fysisk fremmøde eller ren online undervisning på skærmen.

Morten Rask kommenterer: ”Vi kan se, at der er mange tekniske og didaktiske problemer forbundet med hybridundervisning. Det er derfor et format, vi kun vil benytte os af i fremtiden, når underviseren her særdeles gode argumenter herfor.”

Ja tak til digitale værktøjer og egen vurdering

”Vi kan se, at kvaliteten af undervisningen påvirkes negativt ved omlægning til online format. Særligt hvis der er tale om undervisning med en høj grad af interaktion og dialog. Skal vi udnytte digital undervisning i fremtiden, skal den derfor afspejle de forskellige fags form, indhold og metoder og bero på underviserens egen konkrete vurdering af læringssituationen,” fortæller Morten Rask.

Rapporten viser, at digitale undervisningsværktøjer har vundet indpas og kan supplere de sædvanlige undervisningsformater. For eksempel forventer op mod halvdelen af underviserne at benytte digitale værktøjer i deres undervisning ’i noget større omfang’ eller ’i væsentligt større omfang’, sammenlignet med hvad de gjorde forud for nedlukningen.

Derfor er det mere relevant at snakke om digitale værktøjer i undervisningen frem for ren online undervisning. Og disse skal benyttes med måde, alt efter konteksten og læringsmålene.

Ilddåb har klædt underviserne på

Selvom erfaringerne med de digitale formater er svingende og afhænger af mange forskellige hensyn, erklærer fakultetets undervisere sig i rapporten gennemgående enige i at være blevet bedre klædt på til at gennemføre online undervisning.

”Det var en ilddåb, underviserne fik, og de har taget et stort personligt ansvar for at få den omlagte undervisning til at fungere. Jeg er meget glad for, at de alligevel føler sig mere parate og motiverede til at udvikle deres fysiske undervisning med digitale værktøjer fremover. Så må vi se, hvad de ydre omstændigheder og pædagogiske hensyn giver anledning til,” afrunder Morten Rask.

Om coronarapporten

Rapporten beskæftiger sig med den omlagte undervisning på Aarhus BSS under coronanedlukningerne i 2020 og 2021. På baggrund af refleksioner fra fakultetets respektive studienævn samt en spørgeskemaundersøgelse blandt fakultetets undervisere tegner der sig et billede af, hvad der har fungeret godt og mindre godt i den digitale undervisning.

Rapporten indeholder både tal fra spørgeskemaundersøgelsen samt kommentarer fra undervisere og studienævn, der nuancerer og uddyber opsamlingen på de forskellige praksisser og erfaringer.

Læs den fulde coronarapport her.