Denne guide hjælper dig i gang og har til formål at give dig et overblik over, hvad du skal og kan i Pure. Det er ikke nødvendigt at udnytte alt det Pure kan for at udstille dit arbejde som forsker på AU på en pæn og præsentabel måde.Vi præsenterer her de mest anvendte funktioner og henviser til de vigtigste vejledninger.
Brug 9 minutter og læs denne guide igennem fra ende til anden. Det giver dig en hurtig overflyvning, der senere kan spare dig for både tid og frustration.
Bogmærk denne side, så du har et sted at vende tilbage til.
Der er primært tre steder du kan få hjælp
Pure er et IT-system, hvor du som forsker selv registrerer og vedligeholder dit indhold.
Pure består af en backend. Det er den du logger på, når du logger ind i Pure. Det er der, hvor du registrerer dit indhold.
Dertil er der to frontends hvorigennem dit indhold i Pure udstilles: Din personlige AU hjemmeside og din Pure portal hjemmeside.
De to frontends trækker informationer fra alt det, du har registreret i Pure. Når du redigerer dine oplysninger, så vil det slå igennem på begge hjemmesider - hurtigst på portalen. Din AU personlige hjemmeside giver dig et helt unikt visuelt design, som kun fås på AU. Din Pure Portal hjemmeside deler design med Pure brugere mange steder i verdenen og har ekstra features som Samarbejdskort og Fingeraftryk.
Du kan læse mere om, hvad og hvordan du kan redigere dine hjemmesider i vores vejledning.
Nøglen til at blive bruger i Pure er:
Er disse ting på plads, oprettes din bruger automatisk i Pure. Du får automatisk tildelt rettigheder som personlig bruger.
Du logger ind i Pure med dit AU ID (AU99999).
Der anvendes to-faktorbekræftelse. To-faktorbekræftelsen kører i AU IT’s regi.
Læs mere om almindelige problemer med log ind
Vi anbefaler, at du bruger Authenticator appen (kan downloades fra AppStore / GooglePlay), da den er nem at arbejde med og kan opsættes på både en arbejdsmobiltelefon og din private mobiltelefon på samme tid.
Læs mere om totrinsbekræftelse på AU IT's side
Dit navn, jobtitel, telefonnummer, adresse, e-mailadresse synkroniseres ind i Pure fra Medarbejderstamkortet (MSK).
Dit organisatoriske tilhørsforhold og ansættelsesforløb kommer også fra MSK. Du skal altså ikke registrere eller opdatere disse oplysninger i Pure. Opdaterer du disse oplysninger i Pure, bliver dine ændringer overskrevet ved næste synkronisering, som sker hver nat. Ændringer til dine personoplysninger skal foretages i Medarbejderstamkortet af en superbruger.
Eneste undtagelse er din e-mailadresse, som du selv opretter i Min Profil i AU’s system.
Der er dog personlige oplysninger, som du kan tilføje og opdatere i Pure backend:
Obligatorisk
Publikationer er den eneste indholdstype, der er obligatorisk for alle at registrere. Publikationer er typisk artikler, der er udgivet i et tidsskrift eller lignende kanal. Læs mere om registrering af publikationer.
Deadline for registrering: hvert år medio januar.
Bibeskæftigelse er obligatorisk at registrere for alle videnskabelige medarbejdere, ledere på universitetsledelses-, - fakultetsledelses- og institutlederniveau samt vicedirektører og administrationschefer. Læs mere om bibeskæftigelse.
Deadline for registrering: 1. marts hvert år.
Frivilligt
(kan dog være obligatorisk i din organisation)
Manuelt
Du taster selv oplysninger ind i en skabelon.
Import
Oplysninger om publikationen importeres fra en fil i et format Pure kan læse f.eks.
Det er nødvendigt at tjekke oplysningerne igennem efter import, da metoden ikke er fejlfri. Det er især match af organisationer og forfattere, der skal tjekkes.
AU Pure validerer publikationsoplysninger og importerer en stor mængde publikationer selv. Derfor er det vigtigt, hvis du vil registrere en artikel eller andet indhold, at du tjekker, om indholdet allerede er i Pure.
Det er altid forfatterens eget ansvar, at alle publikationer er registreret korrekt og rettidigt i Pure.
Før du påbegynder registrering, skal du altid søge om publikationen allerede findes i Pure.
Tidsskrifter, personer, og events er med stor sandsynlighed allerede oprettet i Pure af en anden. Søg efter og tilknyt eksisterende poster før du opretter en ny.
Projekt er en indholdstype i Pure.
Når forskningsprojektet er registreret i Pure, kan det relateres til ansøgninger og bevillinger og de forskningsresultater der følger af projektet. Personer, der deltager i projektet, kan også tilknyttes projektet af den person der ejer projektet i Pure. På den vis kan forskningsprojektet præsenteres som en helhed.
Læs mere om registrering af projekter, ansøgninger og bevillinger
Der er flere måder hvorpå du kan lade et CV indgå på dine hjemmesider.
Læs mere om opbygning af et CV.
Du kan selv slette indhold i Pure med mindre det er valideret. Du sletter en post i Pure ved at klikke på det røde kryds i postens nederste højre hjørne.
Publikationer, der har status ”valideret” kan kun slettes af en Pure administrator. Send en mail til pure@au.dk, hvis du vil have en valideret publikation slettet.
Dit indhold i Pure slettes ikke, når dit ansættelsesforhold ved AU ophører*. Det eneste der sker er, at du mister din adgang til Pure, og din personlige AU hjemmeside vises ikke længere. Dit indhold forbliver i Pure backend.
Det betyder, at hvis du senere bliver genansat er du ikke nødsaget til at gendanne alt dit indhold. Indhold kan slettes på anmodning når du forlader AU med den problemstilling der er nævnt vedrørende genansættelse.
* = Gælder kun for publikationer, der er udført i regi af Aarhus Universitet/AUH. Pubikationer fra tidligere ansættelser/uden intern affiliering slettes efter 5 år. Læs mere om slettepolitikken for publikationer og andre indholdstyper under Sletning af Pure data.
Medarbejderstamkortet (MSK)
Enhedsregisteret
WiseFlow
Bibliotekssystemet
ORCID
Online kilder, der kan importeres direkte fra
Læs i afsnittet Import fra online kilde
DOAJ