Kom i gang med Pure

Denne guide hjælper dig i gang og har til formål at give dig et overblik over, hvad du skal og kan i Pure. Det er ikke nødvendigt udnytte alt det Pure kan for at udstille dit arbejde som forsker på AU på en pæn og præsentabel måde.Vi præsenterer her de mest anvendte funktioner og henviser til de vigtigste vejledninger.

Brug 9 minutter og læs denne guide igennem fra ende til anden. Det giver dig en hurtig overflyvning, der senere kan spare dig for både tid og frustration.

Bogmærk denne side, så du har et sted at vende tilbage til.

Hvor kan du få hjælp

Der er primært tre steder du kan få hjælp

  • AU Pure supporten pure@au.dk
    • Login problemer
    • Import af publikationer
    • Spørgsmål vedrørende funktionalitet i Pure
  • AU IT opret en sag https://support.au.dk/CherwellPortal
    • Problemer med AU ID
    • Problemer med to-faktorbekræftelse
  • Medarbejderstamkort superbruger
    • Rettelse af personoplysninger (telefonnummer, organisatorisk tilknytning mv.) – skal rettes i Medarbejderstamkortet af superbruger
  • Min Profil
    • Oprettelse af din afdelingsmail – det gør du selv

Find AU Pure support kontaktoplysninger.

Hvad er Pure

Pure er IT-system, hvor du som forsker selv registrerer og vedligeholder dit indhold.

Pure består af en back-end. Det er den du logger på, når du logger ind i Pure. Det er der, hvor du registrerer dit indhold.

Dertil er der en front end, også kaldet en portal, hvorigennem dit indhold i Pure udstilles. Dette er din personlige AU hjemmeside.

Din personlige AU hjemmeside bliver tit kaldt for din profil. Du arbejder med din profil i Pure back end under ”Rediger profil”. Profilen sammensættes af dine personoplysninger, ekstra profiloplysninger (frivilligt), som du kan tilføje som tekst, og konkret indhold du har registreret. Dertil kan du tilføje et CV. Se mere om CV nedenfor.

Backend - profiloplysninger

Frontend - personlig AU hjemmeside (profil)

Brugeroprettelse

Nøglen til at blive bruger i Pure er:

  • et aktivt ansættelsesforhold på AU 
    • Du skal have et ansættelsesforhold – lønnet eller ulønnet – for at blive bruger i Pure
  • en afdelingsspecifik medarbejder e-mailadresse.*
    • Det vil sige en e-mailadresse, der er tilknyttet din afdelings domæne f.eks. dit.navn@ps.au.dk, eller dit.navn@anin.au.dk
    • Du opretter selv denne emailadresse i AU’s Min Profil system
      • *Er du hospitalsansat uden lønnet tilknytning til Aarhus Universitet skal du ikke nødvendigvis have en medarbejdermail. Du skal bruge din RM mail som visningsmail. Spørg din lokale MSK-superbruger om hjælp til dette.
    • En MSK-superbruger skal sørge for, at dit stamkort i Medarbejderstamkortet er sat til ”vises i Pure

Er disse ting på plads, oprettes din bruger automatisk i Pure. Du får automatisk tildelt rettigheder som personlig bruger.

Læs mere om hvordan du bliver bruger i Pure

Log ind

Du logger ind i Pure med dit AU ID (AU99999).

Link til log ind

Der anvendes to-faktorbekræftelse. To-faktorbekræftelsen kører i AU IT’s regi.

Læs mere om almindelige problemer med log ind

Vi anbefaler, at du bruger Authenticator appen (kan downloades fra AppStore / GooglePlay), da den er nem at arbejde med og kan opsættes på både en arbejdsmobiltelefon og din private mobiltelefon på samme tid.

Læs mere om totrinsbekræftelse på AU IT's side

Personoplysninger i Pure

Dit navn, jobtitel, telefonnummer, adresse, e-mailadresse synkroniseres ind i Pure fra Medarbejderstamkortet.
Dit organisatoriske tilhørsforhold og ansættelsesforløb kommer også fra medarbejderstamkortet. Du skal altså ikke registrere eller opdatere disse oplysninger i Pure. Opdaterer du disse oplysninger i Pure, bliver dine ændringer overskrevet ved næste synkronisering. Ændringer til dine personoplysninger skal foretages i Medarbejderstamkortet af en superbruger. Eneste undtagelse er din e-mailadresse, som du selv opretter i Min Profil i AU’s system.

Der er dog personlige oplysninger, som du kan tilføje og opdatere i Pure backend:

  • Navnevariant
  • Uddannelse
  • Ekstern ansættelse
  • Udvidet information
  • Emneord

Hvad skal indberettes og hvornår

Obligatorisk

Publikationer er den eneste indholdstype, der er obligatorisk at indberette. Publikationer er typisk artikler, der er udgivet i et tidsskrift eller lignende kanal.

Indberetningsfrist: hvert år 15. januar

Frivilligt

(kan dog være obligatorisk i din organisation)

Indberetningsfrist: ingen

Læs mere om indberetning

Hvordan kommer indhold ind i Pure

Publikationer kan oprettes i Pure på flere måder

Manuelt

Du taster selv oplysninger ind i en skabelon.

Import

Oplysninger om publikationen importeres fra en fil i et format Pure kan læse f.eks.

  • en udtræksfil fra et andet Pure system. Send fil til pure@au.dk og overlad importen til AU Pure.
  • en udtræksfil fra et repositorium (BibTex, RIS)
  • import fra en online importkilde f.eks. Scopus.

Det er nødvendigt at tjekke oplysningerne igennem efter import, da metoden ikke er fejlfri. Det er især match af organisationer og forfattere, der skal tjekkes.

AU Pure validerer publikationsoplysninger, men registrerer ikke for forskerne på AU.

Læs mere om indberetningsmetoder

Se en video om hvordan du registrerer en publikation fra bunden.

Søg før du opretter

Før du påbegynder registrering, skal du altid søge om publikationen allerede findes i Pure.

Tidsskrifter, personer, og events er med stor sandsynlighed allerede oprettet i Pure af en anden. Søg efter og tilknyt eksisterende poster før du opretter en ny.

Registrering af forskningsprojekter

Projekt er en indholdstype i Pure.
Når forskningsprojektet er registreret i Pure, kan det relateres til ansøgninger og bevillinger og de forskningsresultater der følger af projektet. Personer, der deltager i projektet, kan også tilknyttes projektet af den person der ejer projektet i Pure. På den vis kan forskningsprojektet præsenteres som en helhed.

Læs mere om registrering af projekter, ansøgninger og bevillinger

Curriculum Vitae (CV)

Der er flere måder hvorpå du kan lade et CV indgå i din AU profil

  • Du kan bruge CV-funktionen i Pure, og opbygge et CV bestående af tekst og indhold du har registreret i Pure
  • Du kan tilføje et link til en hjemmeside eller en fil, der ligger udenfor Pure. som ekstra profilinformation
  • Du kan uploade et CV som en PDF-fil ved hjælp af en service AU stiller til rådighed

Læs mere om opbygning af et CV

Sletning af indhold i Pure

Ved opdatering af indhold

Du kan selv slette indhold i Pure med mindre det er valideret. Du sletter en post i Pure ved at klikke på det røde kryds i postens nederste højre hjørne.

Publikationer, der har status ”valideret” kan kun slettes af en Pure administrator. Send en mail til pure@au.dk, hvis du vil have en valideret publikation slettet.

Ved ansættelsesophør

Dit indhold i Pure slettes ikke, når dit ansættelsesforhold ved AU ophører. Det eneste der sker er, at du mister din adgang til Pure, og din personlige AU hjemmeside vises ikke længere. Dit indhold forbliver i Pure backend.

Det betyder, at hvis du senere bliver genansat er du ikke nødsaget til at gendanne alt dit indhold. Indhold kan slettes på anmodning når du forlader AU med den problemstilling der er nævnt vedrørende genansættelse.

Systemer der integrerer med Pure

AU-systemer

Medarbejderstamkortet (MSK)

  • Pure modtager data (personoplysninger) fra MSK.
  • Personlige oplysninger skal rettes i MSK. MSK overskriver rettelser hvis disse oplysninger ændres i Pure.
  • Ansatte har kun en bruger i Pure, hvis de har et aktivt ansættelsesforhold i MSK.

Enhedsregisteret

  • Nye enheder synkroniseres ind i Pure, når de er oprettet i Enhedsregisteret. Ophørt enheder forbliver i Pure, men markeres som ophørt. Ophørte enheder kan stadig tilknyttes indhold.

WiseFlow

  • Studenterprojekter sendes over i Pure til opbevaring

Bibliotekssystemet

  • Studenterprojekter i Pure udstilles gennem bibliotekssystemet

Eksterne systemer

ORCID

Online kilder

  • Scopus
  • Web of Science
  • PubMed
  • Og andre

Læs i afsnittet Import fra online kilde

DOAJ

  • Opdaterer tidsskrift information for tidsskrifter indekseret i DOAJ