Trin 1: Skab et fælles billede af den eksisterende og ønskede kultur

Første fase i arbejdet med arbejdspladskultur handler om at få et billede af, hvad der kendetegner jeres arbejdspladskultur – hvad fungerer godt, og hvad er eventuelt udfordrende?


Det er vigtigt at afsætte tid til at forstå udfordringerne – og de forskellige perspektiver som gemmer sig i jeres specifikke udfordringer – så I har et godt fundament for senere at arbejde med forandring og igangsætte tiltag eller aktiviteter.

Fokus er på at få talt om og blive klogere på:

  • Hvad kendetegner vores kultur i dag? Og er den som, vi synes, den skal være?
  • Hvad er det vi bøvler særligt med hos os? 
  • Hvordan og hvornår kommer det til udtryk? 
  • Hvorfor er det problematisk/udfordrende?
  • Hvilke hypoteser kan vi have omkring hvorfor det er sådan? 
  • Hvad er det som er med til at opretholde det der er udfordrende?

Hvor skal vi starte?

Ofte starter den lokale dialog om kulturelle udfordringer ikke fra bunden. I har måske allerede en igangværende aktivitet på et specifikt område eller et billede af et tema, som er aktuelt for jer at have fokus på. Det kan være fra APV-data, konkrete sager (eksempelvis om dårlig omgangstone eller krænkelser), behov for bedre samarbejde, organisatoriske ændringer mv.

Hvis det er tilfældet, anbefaler vi, at I bruger dette som et tematisk udgangspunkt for jeres lokale dialoger om ovenstående spørgsmål.

Kender I ikke jeres fokusområde?
Hvis I ikke på forhånd har fokus på et specifikt tema i jeres arbejdspladskultur, kan I starte med at stille jer selv ovennævnte spørgsmål eller lave et Tjek ind på kulturen. Formålet med et kulturtjek er at få et billede af den nuværende arbejdspladskultur og starte en dialog om den ønskede arbejdspladskultur.