SIF vejledningsportal

SIF brugerkursus

Før du må bruge SIF, skal du gennemgå et obligatorisk brugerkursus. Kontakt din lokale koordinator for yderligere information:

ARTS

Alle henvendelser bedes rettet via https://chc.au.dk/, via ticket til Services and Support.

BSS

Fakultetsniveau: bss.it@au.dk
Institut/center niveau:

  • Center for registerforskning: Allan Timmermann ati@au.dk
  • Forretningsudvikling og Teknologi: endnu ukendt
  • Jura: endnu ukendt
  • Psykologi: Søren Christensen sc@psy.au.dk
  • Statskundskab: Kim Mannemar Sønderskov ks@ps.au.dk
  • Virksomhedsledelse: John Parm Ulhøi jpu@mgmt.au.dk
  • Økonomi: Jonas Mikkelsen jnbm@econ.au.dk

NAT/TECH

FAQ

Hvor meget plads har jeg på SIF?

SIF håndhæver ikke egentlige pladskvoter.

Hvis du har behov for at gemme flere terabytes forskningsdata, anbefaler vi at du kontakter systemadministrationen på sif-info.it@au.dk, for hjælp til at finde en passende løsning.

Er mine SIF forskningsdata replicerede og med backup?

Alle data i SIF bliver automatisk replikeret over flere diske ved hjælp af RAID-teknologi. Dvs. forskningsdata uploadet af dig som bruger, data, der omhandler dig som bruger, og data, der vedrører systemets funktioner.

Derudover gennemfører vi en gang i døgnet automatisk backup af alle SIF data til en fjernlokation.

Hvordan er data sikret på SIF?

SIF har obligatorisk 2-faktor-godkendelse ved al adgang. Idet vi benytter TOTP-industristandarden (Time-based One-Time Password) for engangskoder, genereret på dit device, ville det være stort set umuligt at få uautoriseret adgang til dine forskningsdata på SIF, selv hvis dit kodeord skulle blive kompromitteret.

Al SIF data gemmes udelukkende på AU's hardware i serverrum med fysisk adgangskontrol. Data på SIF kan kun tilgås via sikkerhedshærdede protokoller; forskningdata uploadet af brugere og data, der omhandler brugere bliver udelukkende gemt på disk i krypteret form og al dataadgang og lagring benytter stærk kryptering. Derudover isolerer SIF forskningsdata på projektbasis, for at forhindre læk ved fejl.

Endelig er SIF underlagt skærpet regulering i forhold til drift, så kun ganske få administratorer kan opnå adgang til dekrypteret forskningsdata uploadet af brugere, samt data der omhandler brugerne. Dette kan udelukkende ske efter eksplicit godkendelse fra en overordnet.

Hvordan overfører jeg hele foldere til/fra SIF?

For at uploade hele foldere til SIF, kan du enten bruge den effektive fil/folder-håndtering, som vi beskriver i Effektiv datatilgang, eller du kan tilgå SIF som et netværksdrev. Ved at tilgå SIF som netværkdrev, kan du kopiere foldere til og fra SIF via dit filhåndteringsprogram.

SIF web-interfacet understøtter kun at du uploader og downloader enkeltfiler.

Hvorfor er der tegn jeg ikke kan bruge i filnavne?

Der en række specialtegn SIF afviser i filnavne, f.eks. "< > { | } * ? [ ]". Disse tegn er kendt for at skabe problemer, enten fordi de er kontroltegn med potentielt skadelig betydning på lagersystemerne, eller fordi de forstyrrer web-brug og -visning. Vi evaluerer løbende behovet for at tillade yderligere tegn, så længe de hverken skader brugergrænseflader eller bagvedliggende systemer. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have godkendt et tegn.

Jeg har glemt mit kodeord, kan jeg få det oplyst eller skifte det?

Af sikkerhedsmæssige grunde opbevarer vi ikke kodeord i vores systemer, men gemmer kun en envejsafledt hash-værdi. Det betyder at vi ikke kan oplyse glemte kodeord.

Til gengæld tillader vi at du skifter dit kodeord. Idet SIF's adgangsportal er bundet op på AU's centrale brugerdatabase, bruger systemet dit almindelige AU-brugernavn og -kodeord. Hvis du har glemt dit kodeord, eller hvis det er udløbet, skal du derfor følge den almindelige procedure eller kontakte AUs IT-Support for at skifte kode.

De øvrige SIF services – f.eks. SFTP og WebDAVS – bruger login-oplysninger, du selv definerer, og som du kan ændre på SIF Setup siden.

Jeg får en fejlmeddelelse om, at min fil er for stor

Hvis du bruger WebDAVS, og får besked om at din fil er for stor, er det på grund af en øvre grænse på 50MB Microsoft har sat for overførsler via tjenesten. Under Vejledninger viser vi hvordan du løser problemet.

Vejledninger

Support, spørgsmål og kommentarer

Hvis du har forslag til forbedringer eller spørgsmål om SIF, vil vi meget gerne høre fra dig.

Dette gælder også hvis du oplever, at funktioner i SIF ikke virker som beskrevet.

For at sikre effektiv support, beder vi dig inkludere information om dit styresystem og web-browser i din henvendelse. Hvis du er i tvivl om hvilket styresystem og browser du bruger, kan du chekke det via enten www.whatismybrowser.com eller detectmybrowser.com. Send os linjen under “Your web browser is:” eller linjen som begynder med “You're using”.

Skærmbilleder er også meget nyttige når vi skal hjælpe dig, for de lader os se præcis hvad du ser.

Kontakt os via mail: sif-info.it@au.dk.

SIF forskningsdata

SIF må bruges til opbevaring af følsomme forskningsdata.

Med andre ord kan du gemme dine forskningsdata i SIF, hvis et af disse punkter gør sig gældende for dem:

  • De indeholder personoplysninger
  • Når du med sikkerhed ved, at dine forskningsresultater skal søges patenteret
  • De indeholder fortroligt eller IP-belagt materiale fra tredjepart
  • De er strategisk vigtige, f.eks. fordi deling kan være skadelig (URIS-data)
  • De indgår i forskning, der er underlagt eksportkontrol
  • De skal af anden grund beskyttes mod uautoriseret indsigt

Hvis disse punkter ikke gør sig gældende for dine data, anbefaler vi at du bruger ERDA i stedet for SIF.

Support

For hjælp med 2-faktor godkendelse og mouting af drev, kontakt din lokale IT-support

Find din lokale IT-support

For hjælp med konkrete systemfejl, kontakt systemadministrationen:

Terms of Use