SIF vejledningsportal

SIF brugerkursus

Før du må bruge SIF, skal du gennemgå et obligatorisk brugerkursus. Kontakt din lokale koordinator for yderligere information:

ARTS

Alle henvendelser bedes rettet via https://chc.au.dk/, via ticket til Services and Support.

BSS

Fakultetsniveau: bss.it@au.dk
Institut/center niveau:

  • Center for registerforskning: Allan Timmermann ati@au.dk
  • Forretningsudvikling og Teknologi: endnu ukendt
  • Jura: endnu ukendt
  • Psykologi: Søren Christensen sc@psy.au.dk
  • Statskundskab: Kim Mannemar Sønderskov ks@ps.au.dk
  • Virksomhedsledelse: John Parm Ulhøi jpu@mgmt.au.dk
  • Økonomi: Jonas Mikkelsen jnbm@econ.au.dk

HEALTH

Mads Rasmussen mads.rasmussen@au.dk

NAT/TECH

FAQ

Hvor meget plads har jeg på SIF?

SIF håndhæver ikke egentlige pladskvoter.

Hvis du har behov for at gemme flere terabytes forskningsdata, anbefaler vi at du kontakter systemadministrationen på sif-info.it@au.dk, for hjælp til at finde en passende løsning.

Er mine SIF data replicerede og med backup?

Al brugerdata på SIF bliver automatisk repliceret over flere diske ved hjælp af RAID-teknologi. Derudover gennemfører vi automatisk backup af alle SIF system- og brugerdata til en fjernlokation en gang i døgnet.

Hvordan er data sikret på SIF?

SIF har obligatorisk 2-faktor-godkendelse ved al adgang. Vi bruger TOTP-industristandarden for engangskoder der bliver genereret på dit device. Dvs. at selv hvis nogen havde opsnappet dit kodeord, ville det stadig være stort set umuligt for dem at få uautoriseret adgang.

Data på SIF kan kun tilgås via sikkerhedshærdede protokoller, og brugerdata bliver udelukkende gemt på disk i krypteret form; al dataadgang og lagring benytter stærk kryptering. Derudover isolerer SIF brugerdata på projektbasis, for at forhindre at sensitive data bliver lækket ved en fejl.

Brugerdata gemmes udelukkende på AU-ejendom, i AU ITs serverrum med fysisk adgangskontrol. SIF er også underlagt ekstra streng regulering indenfor drift, så kun ganske få administratorer kan opnå adgang til dekrypteret brugerdata, og altid kun med eksplicit godkendelse fra en overordnet.

Hvordan overfører jeg hele foldere til/fra SIF?

For at uploade hele foldere til SIF kan du enten bruge den effektive fil/folder-håndtering som vi beskriver i Effektiv datatilgang, eller du kan tilgå SIF som et netværksdrev. Dvs. at du kan kopiere foldere til og fra SIF gennem dit filhåndteringsprogram.

SIF web-interfacet understøtter kun at du uploader/downloader enkeltfiler.

Hvorfor er der tegn jeg ikke kan bruge i filnavne?

Der en række specialtegn SIF afviser i filnavne, f.eks. "< > { | } * ? [ ]". De er kendt for at skabe problemer, enten fordi de er kontroltegn med potentielt skadelig betydning på lagersystemerne, eller fordi de forstyrrer web-brug og -visning. Vi evaluerer løbende behovet for at tillade tegn så længe de hverken skader brugergrænseflader eller bagvedliggende systemer. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have godkendt et tegn.

Jeg har glemt mit kodeord, kan jeg få det oplyst eller skifte det?

Af sikkerhedsmæssige grunde opbevarer vi ikke kodeord i vores systemer, men gemmer kun en envejsafledt hash-værdi. Det betyder at vi ikke kan oplyse glemte kodeord.

Til gengæld tillader vi at du skifter dit kodeord. Som AU ansat eller ph.d.-studerende logger du typisk på SIF via adgangsportalen, som er er bundet op på den centrale brugerdatabase, og derfor bruger dit almindelige AU brugernavn og kodeord. Hvis du har glemt dit kodeord eller hvis det er udløbet skal du derfor følge den almindelige procedure eller kontakte AUs IT-Support for at skifte kode.

De øvrige SIF services – f.eks. SFTP og WebDAVS – bruger dine egne login-oplysninger, som du selv kan ændre på din SIF Setup side.

Jeg får en fejlmeddelelse om, at min fil er for stor

Hvis du bruger WebDAVS og får besked om at din fil er for stor er det på grund af en grænse Microsoft har sat. Grænsen betyder, at du får en fejlbesked, hvis du forsøger at hente filer på 50MB eller mere fra din WebDAVS mappe. Under Vejledninger viser vi hvordan du løser problemet.

Vejledninger

Tilmelding til SIF

Tilmelding til SIF for AU ansat

Sikker filoverførsel via SFTP etc.

SFTP

FileZilla

Andre klienter

Linux Filhåndtering

SSHFS

Support, spørgsmål og kommentarer

Hvis du har kommentarer til hvordan vi kan gøre brugeroplevelsen bedre eller spørgsmål om SIF vil vi meget gerne høre fra dig.

Dette gælder også support, hvis du er faldet over noget, der ikke virker som vi har beskrevet. For at vi kan hjælpe dig effektivt skal du inkludere information om dit styresystem og din web-browser i din henvendelse. Hvis du er i tvivl om hvilket styresystem og browser du bruger, kan du chekke det ved at besøge www.whatismybrowser.com eller detectmybrowser.com. Send os linjen under “Your web browser is:”, eller for detectmybrowser, linjen som begynder med “You're using”.

Skærmbilleder er også meget nyttige når vi skal hjælpe dig, for de lader os se præcis hvad du ser.

Kontakt os via mail: sif-info.it@au.dk.

SIF forskningsdata

SIF må bruges til opbevaring af følsomme forskningsdata.

Med andre ord kan du gemme dine forskningsdata i SIF, hvis et af disse punkter gør sig gældende for din forskning:

  • Din forskning indeholder personoplysninger
  • Din forskning indebærer, at AU håndterer fortroligt materiale fra en trejdepart
  • Når du med sikkerhed ved, at din forskning skal søges patenteret
  • Din forskning er underlagt eksport-restriktioner

Hvis disse punkter ikke gør sig gældende for dine data, anbefaler vi at du bruger ERDA i stedet for SIF.

Support

For hjælp med 2-faktor godkendelse og mouting af drev, kontakt din lokale IT-support

Find din lokale IT-support

For hjælp med konkrete systemfejl, kontakt systemadministrationen:

Terms of Use