ERDA (Electronic Research Data Archive) er AU's digitale løsning til opbevaring og deling af åbne forskningsdata. ERDA tilbyder følgende fordele ift. andre opbevaringsløsninger:
ERDA har et ankerpunkt på hvert fakultet, som bl.a. yder support relateret til praktisk brug indenfor fagområderne, data management og vejledning i forhold til lokale retningslinjer for best practice.
Kontakt din lokale koordinator for yderligere information:
Alle henvendelser bedes rettet via https://chc.au.dk/, via ticket til Services and Support.
NAT: dm.support@nat.au.dk
TECH: askOS.tech@au.dk
ERDA benytter som standard replikering, hvilket sikrer imod systemfejl og giver kontinuerlig adgang til filerne. Konkret fungerer ERDA replikering således:
Dvs. at filer gemt på ERDA kan genskabes, hvis der er gået mere end 15 min og mindre end 30 dage til fejlen opdages.
NB systemadministrationen vil ikke kunne genskabe enkelfiler på baggrund af replikering.
Download ERDA brugervejledning her: link.
Vi opdaterer jævnligt vejledningen og vil gerne høre fra dig, hvis du har forslag eller rettelser.
Hvis du oplever systemfejl eller funktioner i ERDA der ikke virker som beskrevet, vil vi gerne høre fra dig.
For at sikre effektiv support, bedes du inkludere information om dit styresystem og web-browser i din henvendelse. Du kan chekke hvilket styresystem og browser du bruger via enten https://www.whatismybrowser.com/ eller https://detectmybrowser.com/. Skærmbilleder er også meget nyttige i denne kontekst, da de lader os se præcis hvad du ser.
Du kan kontakt os via erda-info.it@au.dk
ERDA håndhæver ikke egentlige pladskvoter. Dog er meget store dataset, f.eks. relaterede til højenergi-fysik eller bioinformatik-databaser, ikke egnede til opbevaring i ERDA.
Hvis du har behov for at gemme flere terabytes forskningsdata, anbefaler vi at du kontakter systemadministrationen på erda-info.it@au.dk, for hjælp til at finde en passende løsning.
Alle data i ERDA bliver automatisk replikeret over flere diske ved hjælp af RAID-teknologi. Dvs. forskningsdata uploadet af dig som bruger, data, der omhandler dig som bruger, og data, der vedrører systemets funktioner. Derudover foretager vi jævnligt lokale filsystems-snapshots og overfører ca. månedligt det seneste snapshot til en fjernlokation som katastrofesikring.
ERDA har således flere lag af ekstra datasikringsmekanismer implementeret, som styrker sikringen imod systemfejl. Dog vil systemadministrationen ikke kunne genskabe enkelfiler på baggrund af replikering. Af denne grund arbejder vi på at implementere en brugerbetalt backup løsning.
Det er kun muligt at uploade og downloade enkeltfiler til ERDA. Hvis du vil uploade hele foldere, skal du derfor først pakke dem i en zip- eller tar-fil, uploade den til ERDA og pakke den ud med unpack fra højreklik-menuen.
Hvis du skal downloade en hel folder fra ERDA kan du bruge pack på folderen, downloade den og pakke den ud på din maskine.
Endelig kan du bruge effektiv adgang til ERDA og dermed tilgå systemet som et drev. På den måde kan du arbejde med dine ERDA forskningsdata på samme måde som andre filer på din maskine.
Ja. Der er tre forskellige måder at dele forskningsdata i ERDA.
AU ansatte kan oprette workgroups. De ejer dermed den nye gruppe og er ansvarlige for brugerstyring. Se vejledningen om Workgroups for mere info.
Nej, vi tillader ikke delte eller særskilte konti.
I tilfælde af mistanke eller anklager om kontomisbrug er det strengt nødvendigt at kunne fastsætte et præcist hændelsesforløb, hvilket ikke er ikke foreneligt med anonyme eller delte konti. Se AUs Informationssikkerhedspolitik for krav omkring identitet og sporbarhed.
Hvis du har brug for at arbejde med dine filer i delte foldere, tilbyder Workgroups funktionaliteten. Sharelinks kan bruges til at give adgang til undermapper, hvis du f.eks. har brug for at automatisere data-upload fra laboratoriemaskiner.
Der en række specialtegn ERDA afviser i filnavne, f.eks. "< > { | } * ? [ ]". Disse tegn er kendt for at skabe problemer, enten fordi de er kontroltegn med potentielt skadelig betydning på lagersystemerne, eller fordi de forstyrrer web-brug og -visning. Vi evaluerer løbende behovet for at tillade yderligere tegn, så længe de hverken skader brugergrænseflader eller bagvedliggende systemer. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have godkendt et tegn.
På grund af licensmæssige og tekniske hindringer kan vi ikke integrere MATLAB og lignende på ERDA.
Men via effektiv adgang til ERDA kan du du kan bruge systemet som et drev, og køre din maskines software på dine ERDA forskningsdata.
Af sikkerhedsmæssige grunde opbevarer vi ikke kodeord i vores systemer, men gemmer kun en envejsafledt hash-værdi. Det betyder at vi ikke kan oplyse glemte kodeord.
Til gengæld tillader vi at du skifter dit kodeord. Idet ERDA's adgangsportal er bundet op på AU's centrale brugerdatabase, bruger systemet dit almindelige AU-brugernavn og -kodeord. Hvis du har glemt dit kodeord, eller hvis det er udløbet, skal du derfor følge den almindelige procedure eller kontakte AUs IT-Support for at skifte kode.
Hvis du ikke er tilknyttet AU, kan du bruge systemets tilmeldingsformular til at skifte kodeord. Udfyld formularen (inkl. navn og email på din AU kontakt) og skriv i Comment-feltet at du ønsker at skifte kodeord.
De øvrige ERDA services – f.eks. SFTP og WebDAVS – bruger login-oplysninger, du selv definerer, og som du selv kan ændre på ERDA Setup siden.
Hvis du har fået adgang til ERDA og oplever denne fejl, skyldes det sansynligvis at din email er blevet ændret i AU's centrale brugerdatabase. Dette sker typisk i forbindelse med større ændringer i ansættelsesstatus.
Idet ERDA verificerer interne brugere via den centrale database, vil ændringer betyde at systemet ikke længere genkender dit ID. Der er ingen grund til panik: din ERDA-konto forbliver intakt og vi kan oftest løse problemet ved linke kontoen til dit nye ID.
Kontakt os for hjælp via erda-info.it@au.dk.
ERDA håndhæver automatisk automatisk kontoudløb på ERDA web-adgang og udløb på WebDAVS og SFTP-adgang for alle brugere. Dette er nødvendigt for at minimere risikoen for at konti bliver misbrugt eller hacket. Forsøg på login efter kontoudløb vil fejle, og du vil modtage en advarsel på email om at din konto er udløbet.
Som AU-bruger vil din ERDA-konto automatisk blive forlænget ved web-login.
Som ekster bruger skal du anmode om årlig fornyelse via. tilmeldingsformularen på ERDAs forside.
Ja, hvis kontoen skal bruges til et kursus, en workshop eller et samarbejde med en AU-ansat. Anmod om adgang via tilmeldingsformularen på ERDAs forside.
Når ERDAs systemadministration har modtaget anmodningen, og din AU-kontakt har godkendt dig, bliver din konto oprettet. Du modtager derefter en kort email med instrukser om log in.
Ja, hvis du fortsat arbejder sammen med en ansat på AU. ERDA tilbyder to muligheder for adgang uden AU-konto.
Hvis du allerede har en ERDA-konto, kan du tilmelde den log in uden AU-konto fra ERDAs forside. Udfyld tilmeldingsformularen for eksterne brugere, så informationen stemmer overens med din nuværende konto. Husk at referere til din AU-kontakt.
ERDA må kun bruges til forskningsdata som kan være åbne.
Men andre ord må du IKKE gemme dine forskningsdata i ERDA, hvis:
Hvis et eller flere af disse punkter gør sig gældende for dine forskningsdata, anbefaler vi at du bruger SIF i stedet for ERDA. SIF er aktuelt i stille udrulning på AU. Kontakt din lokale koordinator for mere information.
For hjælp med 2-faktor godkendelse og mouting af drev, kontakt din lokale IT-support
For hjælp med konkrete systemfejl, kontakt systemadministrationen: