AURAP er AU's business intelligence portal for økonomi- og uddannelsesområdet. Portalen indeholder både standardrapporter og specialiserede analyseværktøjer.
Brightspace er AU’s e-læringssystem. Brightspace er samlingspunkt for kursusmateriale og fungerer som forum for online læring og undervisningsaktiviteter.
AU anvender systemet IndFak2 til modtagelse af fakturaer. På AU foregår fakturamodtagelse, bogføring og betaling til leverandør fuldt elektronisk.
På mit.au.dk kan du tilgå en række specifikke administrative systemer, du har rettigheder til, fx Medarbejderstamkortet.
mitHR er det personaleadministrative HR system ved AU, der bruges til personaleadministration, fraværsregistrering og medarbejderudviklingssamtaler (MUS).
PURE er AU's forskningsregistreringsystem. Her registreres forskningspublikationer, -aktiviteter og -projekter. PURE ligger desuden til grund for AU-ansattes personlige hjemmesider.
Aarhus Universitet anvender RejsUd til afregning af rejser og udgifter.
STADS er det studieadministrative system på AU. Via STADS administreres og formidles oplysninger om studerendes studieaktiviteter og -forløb.
Med webmail har du altid direkte adgang til din AU mail og kalender via en browser.
Workzone er AU's elektroniske sags- og dokumenthåndterings-system (ESDH). Som offentlig institution skal AU journalisere vigtige dokumenter.
Find flere it-systemer i emneindekset for medarbejderservice.
OneDrive er stedet, hvor du opbevarer dine egne personlige filer. Her ligger de sikkert i skyen, og du har altid adgang til dem - både på PC, tablet og mobilen.
OneDrive giver dig kontrol over, hvem der kan se dine filer. Det er dig selv, der skal give andre adgang til dine filer - ellers er du den eneste, der kan tilgå dem Når du får brug for det, deler du nemt et dokument med andre.
Du og den du deler med kan arbejde samtidigt i et dokument, og OneDrive sørger for, at alle ændringer I foretager bliver gemt. OneDrive kan bruges direkte fra din computer i Stifinderen eller ved at downloade app'en fra office.com
Alle medarbejdere på AU har adgang til OneDrive. Applikationen er automatisk installeret på din maskine og fungerer som en mappe i din stifinder.
Det er dog også muligt at tilgå OneDrive via en browser. Gå til office.com og log på med AUID og password. Efter login skal du vælge OneDrive i venstremenuen og har nu adgang til dit OneDrive via en browser.
Få en introduktion til de grundlæggende funktioner i OneDrive og kom godt i gang med at bruge det.
Introduktionskurset vil give dig en forståelse for, hvad OneDrive er, hvad det kan bruges til, og hvilke forskelle der er på OneDrive til browseren, desktop eller mobil.
Med OneDrives indbyggede dele-funktion undgår du at vedhæfte filer i mails og derved at have flere versioner af samme dokument gemt flere steder.
Det er muligt at dele dokumenter i OneDrive med studerende, men metoden er en smule speciel.
Når du inde i OneDrive vælger at dele en eller flere filer, får du mulighed for at indtaste navn eller email på de personer, der skal have adgang. Hvis man vil dele med en studerende på AU, er man dog nødt til at skrive den studerendes navn. Hvis man forsøger at skrive email eller AU ID, fungerer det ikke.
Skulle du være i tvivl om hvilke filer du har delt med andre, og hvad andre har delt med dig, kan du bruge office.com. Efter login skal du vælge OneDrive
1. I venstremenuen skal du vælge 'Delt'.
Her får du som standard vist de filer, som er delt med dig.
2. Hvis du vil se de filer, du selv har delt, skal du i Værktøjslinjen i toppen af skærmen blot vælge den funktion.
Har du engelsk grænseflade, så hedder funktionen 'Shared'.
OneDrive kan bruges som en online app i din browser (OneDrive Online) - men også fra din desktop i din stifinder. Du kan blandt andet gøre dine filer tilgængelige offline på din computer.
Hvis du ved et uheld sletter en fil eller mappe i OneDrive, er der heldigvis gode muligheder for at gendanne dem, og du kan gøre meget selv.
For det første skal du være opmærksom på, at slettede filer bliver gemt i 93 dage, hvorefter de bliver slettet permanent. Du skal derfor nå at reagere inden der er gået 93 dage efter sletningen - ellers kan filerne ikke genskabes.
For at genskabe filer/mapper, skal du logge på office.com med dit AU ID og tilgå OneDrive derigennem. Her vil du have adgang til de værtøjer, som vejledningen viser.
De filer du har lagt i OneDrive er dine personlige filer, som er knyttet til din AU profil. Hvis du stopper på AU, forsvinder disse filer 30 dage efter din sidste arbejdsdag. Det gælder også filer du har delt med andre - både interne og eksterne.
Det er derfor en rigtig god ide at bruge SharePoint eller Teams til at opbevare filer, man samarbejder med andre om.
AU har indgået en databehandleraftale med Microsoft, hvilket betyder, at alle medarbejdere trygt kan benytte redskaberne i Office 365. Vi skal dog være særligt opmærksomme på at få klassificeret de data vi arbejde med korrekt, da der gælder særlige regler for håndtering, opbevaringen og deling af almindelige og følsomme personoplysninger (GDPR) samt fortrolige oplysninger.