Sådan opretter du en mailman liste

Oprettelse af en Mailman-mailingliste

En Mailman-mailingliste oprettes og navngives af it-support. Find din lokale it-support i højre side. Husk at gøre opmærksom på, om der er tale om en medarbejder-liste eller en studenterorganisation-liste.

It-support skal vide hvem, der ejer af Mailman-mailinglisten. Alle Mailman-mailinglister skal have en ejer, der er identificeret ved et AU ID. Ejeren er IKKE en person i AU IT.

På studenterorganisation-Mailman-mailinglister skal administratoren være en aktiv studerende med en @post.au.dk-mailadresse.

Hvis AU IT konstaterer, at administratoren ikke har en medarbejdermail eller en post.au.dk-mail, bliver Mailman-listen lukket.

OBS! Ejeren kan efterfølgende udpege flere administratorer.

 

Syntaks for Mailman-mailinglister

Alle medarbejder Mailman-mailinglister har følgende format: navn.enhed@maillist.au.dk.

  • Navn = navnet på listen
  • Enhed = navnet på enheden
  • For eksempel vil en (fiktiv) liste, som indeholder alle på Institut for Datalogi hedde: all-users.cs@maillist.au.dk.

Find en oversigt over alle enhedsforkortelser i AU's brandingmanual.

Alle studenterorganisation Mailman-mailinglister skal have endelsen @studorg.au.dk. Det er ingen begrænsninger for det der står foran @.

Glemt password

  • Hvis du som liste-administrator har glemt dit password, skal du kontakte din lokale it-support. Find kontaktoplysninger i højre side.
  • Hvis du som liste-medlem eller liste-moderator har glemt dit password, skal du kontakte liste-administratoren, som kan give dig et nyt password.

 

Hvad kan man med en Mailman-mailingliste

  • En Mailman-mailingliste kan indeholde både interne og eksterne personer.
  • Der er et mailarkiv over alle de mails, der er sendt til listen.
  • Stor fleksibilitet. Fx kan liste-administratoren sætte listen således op, at medlemmer selv kan til- og framelde sig listen. 
  • Administratoren kan give andre adgang til selv at læse arkivet.
  • Der er mulighed for mere avancerede lister.