Sådan indrapporterer du phishing-mail, spam og falske positiver

Her finder du hjælp til hvordan du indrapporterer en phishing mail eller fanger en falsk positiv, som du ikke selv mener er uønsket.


Indrapportering af phishing-mail/spam

Microsoft indfanger størstedelen af al indgående spam/phishing mail.

Men hvis du alligevel skulle modtage phishing-mails eller spam (uønsket mail) direkte i din indbakke (ikke spammails fra uønsket E-mail folderen), så opfordrer vi til, at du indrapporterer mailen. På denne måde sikrer du, at Microsoft hurtigst muligt får lukket ned for mailen, så denne ikke cirkulerer rundt og kan gøre skade hos andre brugere. Se endvidere tips til hvordan du spotter en phishing mail.

Skærmbillederne er lidt forskellige afhængig af, om du arbejder i outlook klienten eller i webmail, men fremgangsmåden er næsten den samme.

  1. I øverste højre hjørne af den åbne mail klik på "Rapporter meddelelse"
  2. Klik på "phishing" og klik efterfølgende på "rapporter meddelelse"
  3. Mailen bliver nu registreret som phishing af Microsoft

Indrapportering af phishing i Outlook 365 (gammelt view)


Indrapportering af phishing i Outlook 365 (nyt view)


Indrapportering af phishing i Outlook 365 (webmail)

Indrapportering af falsk positive mails

Microsoft lover, at de fanger 98% af al indgående spam, og at mindre end 1 ud af 250.000 er en falsk positiv.

En falsk positiv er en mail, som Microsoft markerer som spam, men som du ikke selv mener er spam.

Du indrapporterer en falsk positiv på følgende måde.

  1. Gå ind i mappen "Uønsket mail"
  2. Højreklik på den ønskede mail
  3. Marker som "ikke uønsket mail"
  4. Mailen bliver automatisk flyttet til din inbox