Microsoft indfanger størstedelen af al indgående spam/phishing mail.
Men hvis du alligevel skulle modtage phishing-mails eller spam (uønsket mail) direkte i din indbakke (ikke spammails fra uønsket E-mail folderen), så opfordrer vi til, at du indrapporterer mailen. På denne måde sikrer du, at Microsoft hurtigst muligt får lukket ned for mailen, så denne ikke cirkulerer rundt og kan gøre skade hos andre brugere. Se endvidere tips til hvordan du spotter en phishing mail.
Windows PC
Skærmbillederne er lidt forskellige afhængig af, om du arbejder i outlook klienten eller i webmail, men fremgangsmåden er næsten den samme.
Indrapportering af phishing i Outlook 365 (gammelt view)
Microsoft lover, at de fanger 98% af al indgående spam, og at mindre end 1 ud af 250.000 er en falsk positiv.
En falsk positiv er en mail, som Microsoft markerer som spam, men som du ikke selv mener er spam.
Du indrapporterer en falsk positiv på følgende måde.
Karantæne i Outlook (Exchange Online) er en sikkerhedsfunktion, der beskytter dig mod skadelige eller uønskede mails. Når en mail bliver sat i karantæne, betyder det, at den ikke når din indbakke, før du selv eller AU IT har gennemgået den.
Mails kan blive sat i karantæne, hvis de:
Ligner phishing (svindelmails).
Overtræder sikkerhedsregler som DMARC, DKIM eller SPF (tekniske metoder til at beskytte mod falske afsendere).
Indeholder potentielt skadelige filer eller links.
Du kan nemt se og håndtere mails, der er sat i karantæne ved at følge disse trin:
Gå til https://security.microsoft.com/quarantine i din browser.
Når du er logget ind, ser du en liste over mails, der er blevet sat i karantæne. Hver mail vil have: Afsenderens navn og adresse, Emnelinje og årsagen til, at mailen er i karantæne (f.eks. "Spam" eller "Phishing")
Tilføj pålidelige afsendere til din "Safe Senders List" i Outlook for at afhjælpe at de havner i karantæne.
Mails i karantæne opbevares i 30 dage, før de slettes automatisk.
Du får ikke besked, hvis en mail sættes i karantæne. Hvis du ønsker en daglig notifikationsmail, kan du kontakte IT-Support for at blive tilmeldt dette. Du kan se et eksempel på mailen herunder.