Kursuskonfigurering

Konfigurerings Applikationen

Hvad er konfigurerings Applikationen?

Konfigurerings Applikationen bruges til at konfiguere kurser i Brightspace.

Hvordan kommer jeg ind i den?

Konfigurerings Applikationen tilgås via af linket: https://mit.medarbejdere.au.dk/da/brightspace-course-configuration

Hvis du har problemer med at tilgå konfigurerings applikationen kan det være fordi:

  • Du ikke har adgang til appen. Ansøg om adgang.
  • Du skal rydde din browsers cash/cookies
  • Din browser ikke er opdateret. Det finder du ud af under funktionen "help/hjælp" i din browser.

Vejledninger

Herunder finder du vejledninger til kursuskonfigurings applikationen.

Er du helt ny, så anbefaler vi at du læser alle vejledningerne igennem.

Overblik og navigering

Denne vejledninger giver et kort overblik over hvordan man kommer ind i Kursuskonfigurations applikationen og hvordan du finder det kursus som du skal konfigurere. Er du ny til applikationen, så anbefaler vi at du starter med at gennemgå vejledningen

Hvordan besluttes en kursuskonfigurering?

Kursuskonfigurering kan gribes an på mange måder. Det kan være, den kursusansvarlige underviser spørges, det kan være den tidligere konfigurering altid kopieres, det kan være, der er fastlagt en model for Instituttet osv.  

Snak med dine kolleger, der har viden om området for at høre, hvordan der er tradition for at gøre det hos jer.  

Bemærk: CED-support kender ikke beslutninger og traditioner for dit område. 

Hvis du har behov for at vejlede kolleger om valg af konfigurering, kan du læse både tekniske og pædagogiske argumenter under Konfigureringstyperne. Hvis du har brug at læse, hvordan du reelt konfigurer, så læs en af vejledningerne herunder, som passer til dine behov.

Konfigureringstyperne

Der er grundlæggende fire typer konfigureringer. De beskrives kort, så du kan få en ide om typernes fordele og ulemper. Der findes hhv. tekniske og pædagogiske argumenter for valget. 

Hvis du har behov for forstå eller vejlede andre om valg af konfigurering, er det her du læser om valg af konfigureringstype.


Én til én

En UVA-kode udløser oprettelsen af et Brightspace læringsrum. Alle studerende samles her uden yderligere opdeling. Kurser med hold kan administreres manuelt af underviser ved hjælp af Gruppe-værktøjet, hvis de ønsker yderligere inddeling af de studerende. Underviserne deles om læringsrummet, uanset om de underviser på undervisningsformen: Forelæsning, Holdundervisning eller Praktisk o.a.

Fordel/ ulempe: Konfigurationen er nem at styre og arbejde med. Den er velegnet til mindre kurser med få studerende og modsat ikke særlig velegnet til store kurser med mange studerende tilmeldt.


Sektioner

Der oprettes et fælleslæringsrum med alle studerende tilmeldt (som i én til én). Derudover tilmeldes alle studerende en sektion svarende til holdinddeling på undervisningsformen – f.eks. forelæsning, holdundervisning, praktisk, selvstudium, vejledning m.v.

Ved at bruge sektioner knyttes undervisere specifikt til en eller flere sektioner (og til fælleslæringsrummet hvis de er underviser på det). De kan kommunikere direkte til de studerende på den specifikke sektion, de kan frigive kursusmateriale til en specifik sektion, så det times præcis med undervisningen ligesom der kan laves særlige undervisningsaktiviteter til specifikke sektioner.

Bemærk, hvis en studerende skifter hold, skal det ske via studieadministrationen, der opdaterer ændringen i kernesystemet: STADS/ TermTime, således data opdateres automatisk. Hvis det undlades, kan den studerende ikke følge med i undervisningsaktiviteter og kommunikation på det rigtige hold.


Ekstra læringsrum

Som ved sektioner får alle studerende adgang til et fælleslæringsrum. I stedet for at blive opdelt i sektioner kan en undervisningsform konfigureres til at få sit eget læringsrum.
Denne mulighed anbefales til store kurser med mange undervisere, mange aktiviteter, omfattende kommunikation og forskelligt indhold til hvert hold.

Fordele: Giver mere klarhed for underviseren, samtidig med at der stadig er et fælleslæringsrum til generel information.

Ulemper: Kan være forvirrende for undervisere hvis de skal skifte mellem mange næsten ens kurser i oversigten.

Ekstra læringsrum intet fælles læringsrum

Som for ekstra læringsrum oprettes, læringsrum svarende til antallet af hold på undervisningsformen/ -formerne. I dette tilfælde er der dog ikke et fælleslæringsrum.

Fordele: En god løsning, hvis holdene ikke har nogen overlap eller fælles forelæsninger dvs. de undervises uafhængigt af hinanden.

Ulemper: Ingen fælles platform, hvilket betyder, at enslydende kommunikation skal kopieres til hvert hold/ ekstra læringsrum. Kan også være forvirrende for undervisere, hvis de skal skifte mellem mange næsten ens kurser i oversigten.

Forudsætning: Alle undervisningsformer skal konfigureres som ekstra læringsrum. Undervisningsformer, der ikke konfigureres, vil oprette et fælles læringsrum.

OBS: Hvis Planlæggeren af kurset bruger en undervisningsform som ikke fremgår af konfigureringsapplikationen, så vil den også kreere et ekstra læringsrum. Dvs. for at opnå denne konfigureringer skal TermTime og EDDI benytte identiske undervisningsformer for kurset.

Hack: Hvis data fra de øvrige studiesystemer uundgåeligt giver et fælles læringsrum, anbefaler vi at udskyde start og end-date i Brightspace ved gå ind på det fælles læringsrum -> Course Tools -> Cour nse Admin -> Course Offering Information. Sæt Start date til xx/xx/ 2099 og End date til xx/xx/ 2099 + 1 minut efter Start date. Kurset vil således være usynligt for studerende, men synligt for undervisere. Husk, at gøre dem opmærksom på det, så de ikke fejlagtigt kommer til at lave indhold der frem for ekstra læringsrummene.


Sammenlægning af UVAer

Den sidste mulighed er at kombinere flere kurser (UVA-koder) i ét læringsrum. Denne løsning anbefales til kurser med samme undervisere, der er strukturelt identiske kurser.

Fordele: Underviser undgår dobbeltarbejde, hvis kurserne har identisk indhold.

Ulemper: Det sammenlagte kursus vil blive navngivet efter den første UVA. Husk at informere de studerende om dette.


I tvivl?

Hvis du og dine kolleger er i tvivl om, hvordan I opnår en bestemt konfigurering ud fra underviserbehov og data i de øvrige studiesystemer, så kontakt CED-support for vejledning. Spørg før du risikerer at lave en fejlkonfigurering.

Ny konfigurering trin for trin

I vejledningen nedenfor illustreres og forklares det trin for trin, hvordan du laver de forskellige konfigureringer i applikationens brugergrænseflade. Vejledningen henvender sig særligt til kurser, med grå markering, hvor du konfigurerer et kursus for første gang. Det forekommer f.eks. når der er lavet en ny studieordning og dermed et nyt udbud/ ny UVA.

Genbrug hele eller dele af tidligere konfigurering

De fleste kurser, der skal konfigureres, har været konfigureret på et tidligere semester. Derfor er det oplagt, at din konfigurering tager udgangspunkt i den.

Forudsætning: Tagget ”klar til andre systemer” skal være sat i TermTime (spørg din Planlægger, hvis du er i tvivl, det sættes almindeligvis for alle kurser på et Fakultet på en gang) før data kan flyde i den konfigurerede form til Brightspace. 

Herunder er der to vejledninger:

I den første vejledning kan du se hvordan du kan konfigurere et kursus, der har været udbudt før og hvor du genbruger hele konfigureringen.

I den anden vejledning kan du se hvordan du genbruger dele af et tidligere konfigureret kursus.


Skal ikke konfigureres

Kurser, der ikke gennemføres eller andre kurser, der ikke skal have læringsrum i Brightspace, kan du markere i applikationen. Så støjer de ikke på din liste med kurser, der skal konfigureres. Vælg kurset i din liste og marker ved at sætte flueben i Skal ikke konfigureres:

Hvis kurset alligevel skal konfigureres fjernes fluebene igen.

 

"Kattelem" - når du har lavet en fejlkonfigurering

Via supportens kontaktformular anmoder du om at få slettet fejlkonfigureringen, så du kan lave den om.

  1. Udfyld formularen med dit navn, AUiD og mailadresse. Skriv UVA-kode på det kursus, som er fejlkonfigureret (f.eks. E25.1234568U001.A).
  2. I feltet: Hvad drejer din henvendelse sig om? Skriver du, at du har lavet en fejlkonfigurering, der skal slettes. Skriv gerne fulde navn og UVA-kode på kurset som er fejlkonfigureret.

Datatab: Når underviser er gået i gang med at oprette/ kopiere indhold i læringsrummet, vil vedkommende miste sit indhold, hvis konfigureringen slettes. Sletningen bør derfor kun ske efter aftale med kursets underviser.

OBS: et fif er at underviser kopierer alt indhold fra kurset over i sit personlige Sandbox-kursus inden konfigureringen slettes, så er det let at genskabe indholdet på i det ny-konfigurerede læringsrum.

CED-­support

For spørgsmål til funktionalitet eller tekniske problemer:

Åbningstider

  • Mandag-torsdag kl. 9:00-15:00
  • Fredag kl. 9:00-14:00

Serviceinfo

Ser om der er generelle problemer med Brightspace på serviceinfo: