ACA's ledelsesgrundlag

1. Indledning

Administrationscenter Arts (ACA) understøtter sammen med kolleger i Fællesadministrationen og på institutterne universitetets, fakultetets og institutternes kerneaktiviteter inden for forskning, uddannelse, talentudvikling og formidling og bidrager til at gennemføre de faglige strategier. Det sker gennem en specialiseret og professionel tilrettelæggelse, udvikling og udførelse af administrative opgaver og serviceydelser og en engageret og kompetent indsats fra alle medarbejdere.  

Universitetet fastlægger i personalepolitikken rammerne for dette arbejde gennem otte normer, som gælder for alle ansatte, og som det er vigtigt at have en løbende opmærksomhed på i det daglige arbejdsliv, bl.a. følgende:

  • Respekterer og understøtter ytringsfrihed og forskningsfrihed
  • Bidrager til at skabe åbenhed, tillid og rettidig kommunikation på alle niveauer
  • Har god ledelse og gode kollegiale relationer i hverdagen
  • Respekterer balancen mellem arbejds- og privatliv
  • Bidrager til et sammenhængende og samarbejdende universitet
  • Udviser gensidig respekt og ordentlighed
  • Værdsætter mangfoldighed blandt kolleger
  • Prioriterer personlig og faglig udvikling

Disse normer skal være en del af udviklingen og løsningen af opgaver. Ligeledes er det naturligt, at alle løbende/konstant har normerne for øje i dialogen mellem ledere og medarbejdere samt medarbejdere indbyrdes.

For at skærpe blikket på de forhold, som har betydning for en velfungerende arbejdsplads med trivsel og arbejdsglæde, formulerer vi i ACA et ledelsesgrundlag, som kan og skal understøtte både ledelsens og medarbejdernes indsats i denne forbindelse.

Formålet med ledelsesgrundlaget er at oplyse, skabe transparens og styrke dialogen om ledelse. Dette skal fremme et forbedret samarbejde og skabe et dialogforum, hvor vi kan tale sammen om den konkrete ledelsesrelation. Herved undgår vi, at ledelse bliver noget, hvor tolkninger, gisninger og fornemmelser spiller en større rolle end de faktiske motiver og mål.

For at ledelsesgrundlaget kan fungere som ønsket og tiltænkt, er det vigtigt og nødvendigt, at også medarbejderne bidrager aktivt. Uden dette samarbejde mellem ledelse og medarbejdere vil ledelsesgrundlaget ikke kunne føres ud i livet.

Eksempelvis er det vigtigt, at ledelsen får information om medarbejdernes ønsker og behov i forbindelse med arbejdsopgaver, kompetenceudvikling, faglige udfordringer m.v. Dette er en nødvendig forudsætning for, at ledelsen kan finde de bedst mulige løsninger, og skal være en naturlig, fast og løbende indsats – og ikke kun et punkt på den årlige MUS

Ligeledes har ledelsen brug for konstruktiv feedback - for uden medarbejdernes opbakning er det ikke muligt at lykkes som ledelse.

Ledelsesgrundlaget er bygget op omkring fem værdier, men det er i sidste ende adfærden og ikke ordene, som er afgørende. Værdierne er derfor foldet ud i 10 handlinger, som på forskellige måder skal kunne ses og opleves i de daglige aktiviteter.

Da vi betragter ledelsesgrundlaget som et dynamisk dokument, har vi prioriteret at få det ud at leve hurtigst muligt, så det kan blive et levende fundament for vores arbejdsplads. Det er derfor vigtigt, at både medarbejdere og ledelse prøver det, gør erfaringer med det og forbedrer det løbende sammen.

Opsummeret vil vi helt kort opnå at have fokus på:

  • at skabe trivsel og arbejdsglæde
  • at skabe resultater med høj kvalitet i opgaveløsningen
  • opgaven og organisationens behov
  • menneskelighed
  • ledelse og følgeskab
  • fællesskabet (det faglige arbejdsfællesskab + det kollegiale fællesskab): gruppen, teamet, afdelingen
  • psykologisk tryghed.

2. Værdier

Derfor er formuleret følgende værdier, som skal være styrende for vores måde at lede og arbejde på i ACA:

Lederne skal:

  • være nærværende, men ikke kontrollerende
  • være handlekraftige, men samtidig inddragende/involverende
  • være tydelige, men ikke firkantede
  • være respektfulde og tillidsfulde
  • understøtte medarbejderne i konfliktfyldte situationer.

3. Handlinger/adfærd

Og disse værdier vil vi efterleve ved at

  1. have fokus på det hele menneske (privat/arbejdsliv) som en forudsætning for at kunne tilrettelægge opgavevaretagelse på en måde der kan skabe trivsel og arbejdsglæde i opgaveløsningen
  2. være aktivt opsøgende blandt medarbejdere, være nærværende omkring forskellige medarbejdere på forskellige tidspunkter og være optagede af at sikre nærværende, engagerende og dialogbaserede møder
  3. være nysgerrige i forhold til at forstå forskellige perspektiver, forskellige fagligheder, kompetencer mm. med henblik på at nå de gode fælles løsninger
  4. give og modtage saglig feedback og anerkendelse med fokus på medarbejderens måde at løse opgaven på
  5. handle på et oplyst grundlag - gerne ved at bruge den viden, der allerede findes i organisationen - sætte klare mål og kunne omsætte mål til handling
  6. tage udfordringer og problemer i opløbet, være mægler hvis påkrævet og være i stand til at træffe de nødvendige beslutninger
  7. lave tydelig forventningsafstemning med medarbejderne i ACA og de faglige miljøer omkring opgaver og ansvar
  8. inddrage og kommunikere i god tid og løbende ved forandringer
  9. have faglig indsigt i det område, vi leder og indsigt i medarbejdernes faglige kompetencer
  10. kende organisationens behov og skabe forståelse for den overordnede retning/kerneopgaven.

4. Konkrete indsatser og opfølgning

  • Præsentation og drøftelse af fælles ledelsesgrundlag i funktionsområder og teams i uge 43 – 44 med udgangspunkt i fælles slide og spørgsmål
  • Løbende opsamling og erfaringsudveksling om det fælles ledelsesgrundlag på møder i SLG og i LAMU/LSU
  • Evaluering og eventuel tilretning efter seks måneder