Nyhedsbrev fra universitetsledelsen nr. 1/2020

AU’s klimastrategi sendes nu i høring

Aarhus Universitets klimastrategi frem mod 2025 er i dag mandag den 13. januar sendt i høring hos medarbejdere og studerende på universitetet. Klimastrategien præsenterer Aarhus Universitets egne mål og indsatser for at nedbringe AU's CO2-udledning og er fordelt på fire områder: bygninger, indkøb, transport og affald. Klimastrategien lever op til regeringens klimaplan.

Medarbejdere kan indsende bidrag til deres lokale samarbejdsudvalg. Ledelserne på de enkelte fakulteter og i administrationen samler op og udarbejder høringssvar.

Høringsperioden slutter den 3. marts 2020, og strategien forventes endeligt godkendt i april 2020.

• Læs strategien på hjemmesiden

Fra fire til fem fakulteter

Fra 1. januar 2020 er der fem fakulteter på Aarhus Universitet. Fakultetet Science and Technology er nu opdelt i Faculty of Technical Sciences og Faculty of Natural Sciences.

Borgmester: AU nødvendig for bæredygtig erhvervsudvikling i Aarhus

I sidste uge deltog 600 erhvervsledere fra Aarhus Kommune i nytårsbriefing på Aarhus Rådhus. Temaerne var grøn vækst og bæredygtig erhvervsudvikling. Ifølge borgmester Jacob Bundsgaard er Aarhus Universitet og den unikke talentmasse en forudsætning for, at byen kan nå sit mål om at være CO2-neutral i 2030. Universitetets kommende nye samlingspunkt for iværksættermiljøet - The Kitchen - spås at få en central rolle, når det åbner til februar.

Rektor hædret med Erhverv Aarhus Prisen 2020

Rektor Brian Bech Nielsen blev fredag aften hædret med Erhverv Aarhus Prisen. Prisen tilfaldt Brian Bech Nielsen som en anerkendelse af Aarhus Universitets betydning for erhvervslivets vækstmuligheder og byens udvikling, lød det bl.a. i begrundelsen.

Konference: Hvordan øger vi diversitet og ligestilling på AU?

Det står ikke til diskussion, at diversitet og ligestilling er et vigtigt indsatsområde på Aarhus Universitet. Til gengæld er det nødvendigt at diskutere, hvordan universitetet bedst fremmer diversitet og ligestilling på alle områder fra kulturen på arbejdspladsen og rekruttering til karriereudvikling og ledelse.

Derfor inviterer AU's udvalg for diversitet og ligestilling til en heldagskonference fredag den 13. marts i Aulaen. Udvalget, der blev stiftet i 2019 med rektor som formand, opfordrer ledere, medarbejdere og studerende til at komme og bidrage til diskussionen om, hvordan AU bedst fremmer diversitet og ligestilling.

På konferencen vil rektor Brian Bech Nielsen præsentere hovedlinjerne i AU's kommende handlingsplan på området. Handlingsplanen vil blive sendt i høring i forlængelse af konferencen.

Konferences keynote-speakers er professor Jo Silvester fra Loughborough University Business School og professor Jens Hjorth fra KU. Om eftermiddagen vil fakulteterne hver især facilitetere break-out sessions med fokus på relevante problemstillinger. Konferencens moderator er journalist Nynne Bjerre Christensen.

• Tilmeld dig senest den 28. februar.
  • Læs mere om arrangementet her. Det fulde program vil blive offentliggjort snarest.

Dansk-tysk kulturvenskabsår 2020: Tilmeldingen til årets MatchPoints Seminar er nu åben

2020 er dansk-tysk kulturelt venskabsår, og årets MatchPoints Seminar den 23.-25. april taler ind i den sammenhæng. Det er nu muligt at tilmelde sig konferencen, der sætter det dansk-tyske forhold til debat. MatchPoints Seminar 2020 henvender sig til alle, der interesserer sig for danske, tyske og europæiske forhold, hvad enten man er forsker, fra erhvervslivet, embedsmand, gymnasielærer, studerende eller borger.

Konferencen får besøg af en lang række forskere og debattører, blandt andre den amerikanske historiker og forfatter Anne Applebaum og udenrigsminister Jeppe Kofod. AU-ansatte får rabat på konferencen og kan købe billet til 500 kr. (normalpris 1750 kr.)

Kalender

Hver uge udsender universitetsledelsen et nyhedsbrev. Her informerer vi om beslutninger og tiltag fra universitetsledelsen samt aktuelle aktiviteter og diskussioner. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet her, hvorefter du modtager en mail, hver gang nyhedsbrevet udkommer.Her kan du læse tidligere udgaver af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen.

Hvis du ønsker at tilmelde dig den engelske version af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen, kan du gøre det her