Introduktionskursus for kommende KA-studerende på DPU

Formål

At sikre at studerende, der ikke har fulgt en bacheloruddannelse inden for kandidatuddannelsens emne, får en grundlæggende viden om uddannelsens fagområde, metoder og analysestrategier samt videnskabsteoretiske grundproblemstillinger.

For introduktionsforløbet på uddannelsesvidenskab er formålet derudover at få integreret de studerende, som kommer fra øvrige uddannelser, bedre med de studerende, som har taget en BA i uddannelsesvidenskab. Endelig er det hensigten at nedbringe frafaldet af studerende på første semester. Pædagogisk Sociologi udvælges med henblik på gennemførelsen af et pilotprojekt, fordi gennemførelse og frafald repræsenterer særlige udfordringer her. Uddannelsesvidenskab er udvalgt, fordi der er tale om en forholdsvis ny uddannelse.

• At 2/3 del af de studerende deltager i introforløbet (august 2016).
  • At de studerendes gennemførelse stiger med 5% på 1. semester (efterår 2016). På pædagogisk sociologi har man registeret et forholdsmæssigt stort frafald på førsten semester. Forventningen er derfor, at man ved at give de studerende et introducerende forløb kan øge gennemførelsen og reducere frafald væsentligt.
  • At de deltagende studerende selv kan pege på konkrete forbedringer af deres akademiske kunnen og viden om henholdsvis uddannelsesvidenskabelighed og pædagogisk sociologi (dette evalueres gennem et spørgeskema og en kvalitativ evaluering på sidste undervisningsdag).
  • På uddannelsesvidenskab er målet endvidere at opnå en bedre integration mellem de studerende, som kommer ’udefra’, og de studerende, som har taget bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab. Dette evalueres specifikt ved at sætte fokus på årgangens samlede tilfredshed med studiemiljøet gennem undervisningsevalueringerne i efteråret 2016.

I dette project ønsker vi at eksperimentere med to forskelige typer af introduktionsforløb for kommende studerende på henholdsvis kandidatuddannelsen i uddannelsesvidenskab og kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi. Formålet er herigennem at indhente erfaringer, som muliggør en beslutning om, hvorvidt og i hvilket omfang DPU fremadrettet med fordel kan stille krav om suppleringsforløb i forbindelse med optag på en af instituttets kandidatuddannelser.

Indhold

Projektet består af to delprojekter, som er forankret i to forskellige faglige miljøer på DPU. Der vil blive ansat en projektleder som vil være overordnet ansvarlig for det samlet projekt, herunder at der sker en løbende erfaringsudveksling mellem de to delprojekter.

Introduktionsforløb for kommende studerende på uddannelsesvidenskab:

5 undervisningsdage med et skræddersyet didaktisk forløb (på baggrund af korte tilbagemeldinger fra deltagere inden start samt et digitalt minikompendie) delt op I temaerne: Uddannelsesvidenskabelige grundbegreber, almene akademiske færdigheder, analysestrategier, videnskabsteori og erfaringer fra uddannelsen.

Forløbet gennemføres i uge 33 2016. Det vil sige lige op til semesterstart. Der vil være undervisning hver dag fra 9-15.

Introduktionsforløb for kommende studerende på pædagogisk sociologi:

Forløbet vil rette sig mod såvel studerende med en universitetsbachelorbaggrund som studerende med en professionsbachelorbaggrund. Fælles for de to grupper er, at pædagogisk sociologi som fagområde vil være nyt, da der ikke findes en særlig bacheloruddannelse i pædagogisk sociologi. Fokus på forløbet vil derfor være en introduktion til pædagogisk sociologi som akademisk fagfelt. En sådan introduktion ville I et traditionelt forløb med bachelor og kandidat inden for samme fagområde ligge I bacheloruddannelsen.

Begge kurser afsluttes med 1 times evaluering i form af spørgeskemaer og en kvalitativ evaluering, som sammenfattes til en rapport til videre brug/erfaringsudveksling sammen med undervisningsmaterialet. Der vil samtidig blive fulgt op på de studerendes fremdrift og gennemførelse.

• Jonas Greve Lysgaard, uddannelseskoordinator på uddannelsesvidenskab
  • Anne Larson, uddannelseskoordinator på pædagogisk sociologi