Kollektiv vejledning (KAV) på DPU

Formål

I betragtning af de fremdriftsudfordringer, der findes på DPU, er det vigtigt at tænke i alternative didaktiske strategier. Formålet med dette projekt er at udvikle og kvalificere en kollektiv vejledningspraksis på alle uddannelser på DPU ved at introducere en model for Kollektiv Akademisk Vejledning (KAV). KAV er ikke én metode, som foreskriver, hvad den enkelte vejleder skal foretage sig sammen med sine studerende i vejledningsrummet. KAV er tænkt som en organisatorisk ramme, der forankrer og kvalitetssikrer vejledningen på alle niveauer i organisationen (Thomsen & Nordentoft, 2012).

Forskning viser at:

• Kollektiv vejledning hjælper de studerende til at komme tidligere i gang med og få afgrænset deres opgave
  • Samarbejdet i gruppen gør, at de studerende får et mere nuanceret og tilpasset fagligt input til deres opgaveskrivning end i en 1-1 vejledning
  • KAV udvikler og øger de studerendes studiemotivation og skrivelyst
  • De studerendes problemformuleringer bliver skarpere
  • Faste rammer omkring vejledningen giver ro til fordybelse og vejledere oplever færre henvendelser vedr. ”småting”
  • De studerendes dialog og argumentation under eksamen er mere kvalificeret
  • Der er mere og bedre samvær blandt de studerende – og dermed bedre studiemiljø
  • Vejledernes kollegiale sparring og kompetenceudvikling giver et bedre arbejdsmiljø

Målet med tiltaget er at:

1. implementere KAV som vejledningsstandard på alle DPU’s uddannelsesniveauer og fag
  2. udvikle en Hvidbog/inspirationskatalog med alle relevante informationer om, hvordan KAV kan foregå
  3. kvalificere vejledningen af de studerende gennem at styrke vejledernes kompetencer I at vejlede kollektivt dels gennem netværksmøder mellem vejledere på de enkelte moduler før/efter et fuldt vejledningsforøb dels ved at vejlederne udvikler deres vejlederkompetencer i praksis gennem kollegial vejledning
  4. udvikle og evaluere en digital platform som grundlag for udvikling og evaluering af KAV (vidensopsamling, analyse og evaluering af KAV)

Viden fra pilotprojektet, den digitale platform og hvidbog/inspirationskatalog kan efter projektets afslutning udbredes til kollektive vejledningsformater på Arts’ øvrige institutter i et vidensdelingsprojekt på tværs af DPU, IKK og IKS.

• Projektleder: Lektor i vejledning, Helle Merete Nordentoft
  • Projektmedarbejdere: Forskningsassistent nn, Lektor i Vejledning, Kristina Mariager-Andersson, Uddannelseskoordinator Jeanette Magne Jensen

Tildelte midler

100.000 kr.