Specialeforberedende supplement til 10 ECTS profilfag E16

Formål

I forlængelse af Arts’ uddannelseseftersyn påtænkes studieordningsændringer mhp. at forbedre forbindelsen mellem 3. og 4. semester på kandidatuddannelsen. Der er imidlertid brug for handling nu for at opnå en tidligere effekt. Formålet med initiativet er at anspore profilfagsstuderende til at igangsætte (og i nogle tilfælde at fortsætte) specialearbejdet på 3. semester med henblik på at øge antallet af specialer, der afleveres rettidigt (1. juni 2017). Et underliggende formål er at anspore flere studerende til at sammentænke det faglige forløb på profilvalgfaget med en mulig problemstilling for specialet.

Indhold

Der afholdes et eller to seminarer for 11-15 profilvalgfagsundervisere, hvis formål er at drøfte og aftale en fælles overordnet model for, hvordan et supplerende undervisningsinitiativ kan udformes.

Som supplement til den almindelige profilfagsundervisning udbydes der i løbet af E2016 i alt ca. 15 K-timer pr. profilvalgfag, hvis formål er at igangsætte arbejdet med specialet. De studerende udarbejder i den forbindelse en mulig problemstilling for specialet, formulerer mulige metodiske og/eller teoretiske tilgange, samt udarbejder en mulig plan for, hvordan specialearbejdet fortsættes. Dette materiale kan fungere som udgangspunkt for første møde med vejleder.

Initiativet skal ses som en del af bestræbelserne på at fremme studiefremdriften på kandidatuddannelsernes 3. og 4. semester. Det forventes, at der inden for nærmeste fremtid tages beslutning om en strukturel reform af KA-uddannelserne, der bla. indebærer indførelsen af et særligt specialeforberedende forløb på 3. semester. En sådan reform kan tidligst indføres i nye studieordninger gældende fra 2017. Dette initiativ skal ses som et pilotprojekt, der kan tilvejebringe viden om, hvordan sådanne specialeforberedende forløb kan designes.

Kontaktperson

IKK – Ken Henriksen

CUDIM: Tina Keiding

Tildelte midler

100.000 kr.