Større studieprogression på første semester

Formål

Målet er at få 85% af de aktive indskrevne studerende til at bestå faget matematik (faget finds som 1. semester fag på samtlige 4 bachelorstudier på instituttet) – og hermed indirekte en reduktion i studietiden

På institut for forretningsudvikling og teknologi (BTECH i Herning) er vi i den situation, at vi grundet søgningen til vore studier har frit optag på alle studier og som følge deraf har vore studerende lidt lavere indgangskarakterer end på andre studier.

De senere år – specielt sidste år – har vi oplevet at en større del af de studerende har haft svært ved at honorere kravene i specielt de matematisk orienterede fag på studierne (ca. 50% bestod ikke faget i 2015). Ligeledes har vi oplevet, at en del af de studerende end ikke møder frem til eksamen/reeksamen.

Projektet består af to dele:

1. Identificere de svage/inaktive studerende og samtale med disse
  2. Tilbyde avanceret lektiecafe til samtlige studerende

Ad 1 – Identificeer de svage/inaktive studerende og samtale med disse

Dette ønskes initieret gennem

• Protokolføring i udvalgte lektioner
  • Registrering af gennemførte faglige aktiviteter on-line
  • Registrering af afleverede opgaver m.v.
  • Direkte kontakt til mindre aktive studerende og samtale med disse i samarbejde med studievejledningen

Ad 2 - Tilbyde avanceret lektiecafe til samtlige studerende

Her tiltænkes at et antal ekstra lektioner tilbydes med opgaveregning og-gennemgang – samt udarbejdelse af on-line platform til understøttelse af normalt anvendte pædagogik. Denne del kan skaleres alt afhængig af det tildelte tilskud.

Kontaktpersoner

• Jan Laursen (viceinstitutleder og studieleder), Institut for forretningsudvikling og teknologi
  • Uddannelskoordinatorer, studievejledningen, tilknyttede undervisere

Tildelte midler