Styrket vejledningsindsats for Grønlandske Studerende

Formål

• Andelen af nye grønlandske studerende, der forsat er studerende efter 1. studieår, skal være væsentlig forbedret
  • Identifikation af alle udfordringer, der er særlige for grønlandske studerende
  • Mulighed for at have skabt et bæredygtigt projekt for fremtiden
  • Hurtigere gennemførsel for denne gruppe af studerende

På tværs af alle uddannelser på Aarhus BSS er der oprettet tilbud til 1. års studerende om, at de kan få en studiementor, som kan være med til at gøre den sværeste tid på studiet til en mere overkommelig oplevelse. Dette tilbud er ikke målrettet særlige grupper, men fungerer på et frivilligt basis. En del af en styrket vejledningstilbud vil derfor bygge oven på de erfaringer, vi har fra den nuværende mentorordning.

Derudover vil der være sammenhæng til et mindre forløb for 3-4 grønlandske studerende på psykologi, der via psykologisk institut har modtaget ekstra hjælp i forbindelse med studiestart. Fra dette forløb kender vi også til mange af de helt særlige udfordringer, som grønlandske studerende møder.

Initiativet består af to hovedpunkter:

1. Projektgruppe: Der indsamler viden og udarbejder vejledningsmateriale specifikt til gruppen af nystartede grønlandske studerende. Herunder vil der være fokus på at særlige behov identificeres, oversigt over hvor der er hjælp at hente, samt en styrket indsats i samarbejdet med de grønlandske gymnasier.
  2. Mentorprojekt: Alle nystartede studerende vil allerede inden studiestart blive tilknyttet en studiementor. Der vil være fokus på, at mentorerne kan hjælpe med spørgsmål om studieteknik, planlægning af studieliv, samt hvordan det er at være universitetsstuderende. Derudover vil mentorerne også være et fast kontaktpunkt for de nye studerende, således der altid vil være nogen, som de kan henvende sig til med spørgsmål. Dette skulle meget gerne hjælpe til at styrke de sociale integration for de studerende, og således styrke dem fremadrettet i deres studieliv.

Psykologisk Institut - Helle Spindler

Tildelte midler