Der skal udvikles en samlet pædagogisk plan og strategi for hvordan videnskabelig metode, faglig dannelse og akademisk kompetence opkvalificeres i løbet af psykologi-uddannelsen – både på bachelor og kandidatniveau.
Som produkt af det internat vi sidste år fik uddannelsesstrategiske midler til at gennemføre fremkom en skitse over uddannelsens overordnede spor: de 6 grundfag og et metode/dannelse/kompetencespor. Det sidstnævnte spor synes pt. på mange måder at mangle koordinering og en klar pædagogisk strategi for hvornår, hvilke områder skal være i centrum. Ideen med det foreslåede projekt er derfor at en arbejdsgruppe identificerer hvilke kompetence/dannelse/metode elementer vil være mest hensigtsmæssige at sætte fokus på hvornår som led i en opkvalificering af den samlede uddannelse.
En arbejdsgruppe skal udarbejde en pædagogisk plan for kompetence/metode/dannelsessporet af uddannelsen – konkretiseret så meget at det kan fungere som et arbejdsredskab for det samlede underviserkollegium - og i løbet af denne proces sikre at denne plan sendes i høring og legitimeres i det samlede underviserkollegium.
Den udviklede pædagogiske plan vil fremover skulle inddrages ifbm. planlægning af undervisningen i løbet af uddannelsen, således at hvert fag tilrettelægger undervisningen mhp. at inddrage og i særlig grad fokusere på de dele af den videnskabelige metode, den faglige dannelse og den akademiske kompetence, der er særligt vigtige på det specifikke stadie i løbet af uddannelsen.
Psykologisk Institut, Helle Spindler
50.000 kr.