Udvikling af strategi for videnskabelig metode, faglig dannelse og akademisk kompetencespor for psykologiuddannelsen

Formål

Der skal udvikles en samlet pædagogisk plan og strategi for hvordan videnskabelig metode, faglig dannelse og akademisk kompetence opkvalificeres i løbet af psykologi-uddannelsen – både på bachelor og kandidatniveau.

Som produkt af det internat vi sidste år fik uddannelsesstrategiske midler til at gennemføre fremkom en skitse over uddannelsens overordnede spor: de 6 grundfag og et metode/dannelse/kompetencespor. Det sidstnævnte spor synes pt. på mange måder at mangle koordinering og en klar pædagogisk strategi for hvornår, hvilke områder skal være i centrum. Ideen med det foreslåede projekt er derfor at en arbejdsgruppe identificerer hvilke kompetence/dannelse/metode elementer vil være mest hensigtsmæssige at sætte fokus på hvornår som led i en opkvalificering af den samlede uddannelse.

Indhold

En arbejdsgruppe skal udarbejde en pædagogisk plan for kompetence/metode/dannelsessporet af uddannelsen – konkretiseret så meget at det kan fungere som et arbejdsredskab for det samlede underviserkollegium - og i løbet af denne proces sikre at denne plan sendes i høring og legitimeres i det samlede underviserkollegium.

Den udviklede pædagogiske plan vil fremover skulle inddrages ifbm. planlægning af undervisningen i løbet af uddannelsen, således at hvert fag tilrettelægger undervisningen mhp. at inddrage og i særlig grad fokusere på de dele af den videnskabelige metode, den faglige dannelse og den akademiske kompetence, der er særligt vigtige på det specifikke stadie i løbet af uddannelsen.

Kontaktperson

Psykologisk Institut, Helle Spindler

Tildelte midler

50.000 kr.