Udvikling af undervisningen i dermatovenerologi

Formål

Med virkning fra sommeren 2016 flytter undervisningen i dermato-venerologi fra 11. til 12. semester (sidste semester). Det betyder, at der i efteråret 2016 ikke er undervisning i faget.

Der er ingen fastansatte kliniske lektorer i dermato-venerologi, kun lektorer ansat i tidsbegrænsede stillinger. Seneste ansættelsesrunde var i januar måned i år, hvor 8 lektorer blev ansat i hver 24 timer årligt og én lektor i 18 timer årligt til at varetage undervisningen i faget. I forbindelse med denne ansættelsesrunde blev det i samråd med institutleder for Klinisk Institut Kristjar Skejaa besluttet, at de 9 lektorer forblev ansat i efteråret 2016 med henblik på at udvikle og forbedre undervisningen i faget. Dette på trods af der ikke er undervisningsforpligtigelser i dette halvår. På medicin studiet har det tidligere været udbredt, at de studerende har arbejdet som lægevikarer under studiet for ad den vej at opnå en yderligere erfaring inden jobbet som uddannet læge. Med fremdriftsreformen er det væsentligt, at de studerende ikke forlænger studietiden og samtidig opnår de fornødne kliniske færdigheder, så de føler sig rustet til arbejdet som uddannet læge. Hidtil har undervisningen i dermato-venerologi bestået af 11 forelæsninger per semester samt et antal holdtimer. Pga. mangel på kliniske afdelinger har det ikke været muligt at tilbyde klinikophold i faget.

Med henblik på at øge de kliniske færdigheder og gøre undervisningen mere individuelt tilpasset vil vi i efteråret 2016 arbejde med et projekt, hvor undervisningsformen ændres markant. Vi forventer, de nye tiltag vil motivere de studerende til at gennemføre semesteret i henhold til studieplanen. Desuden vil erfaringerne let kunne overføres til en række andre fag med lignende problemstillinger.

Indhold

I den fremtidige undervisning ønsker vi helt at afskaffe forelæsninger i deres nuværende form.

Forelæsninger, som vi kender dem i dag, er typisk på 45 minutter, fordi en lektion er besluttet at være 45 minutter. I det aktuelle projekt ønsker vi at udvikle digitale læringsobjekter á ca. 15 minutters varighed, hvor de tidligere forelæsninger koncentreres og fokuseres på det absolut væsentligste. Disse digitale læringsportaler kan tilgås af de studerende, når det passer i deres forberedelse, kan gentages efter behov og kan bruges til repetition i forbindelse med eksamenslæsning. Desuden forsøges længden af de enkelte emne gennemgange reduceret, da det digitale medie giver muligheden for at gennemføre seancer af variabel længde. Hertil kommer, at det i flere undersøgelser er vist, at koncentrationen hos tilhører/studerende daler efter ca. 15 minutters undervisning. Korte, intensive og fokuserede emne gennemgange må derfor også forventes at øge modtagerens udbytte af undervisningen.

Udover de fokuserede forelæsninger/emne gennemgange vil vi optage ca. 15 procedurevideoer, hvor praktiske procedurer vises og forklares. Sådanne videoer kan tilgås af de studerende, når det passer i deres forberedelse, kan gentages efter behov og vil i høj grad kunne styrke deres kliniske færdigheder og dermed give den fornødne ballast inden jobbet som uddannet læ

Da den teoretiske og færdighedsmæssige undervisningen i fremtiden i væsentlig grad overgår til digital læring, kan holdundervisningen i fremtiden i langt højere grad fungere som case baseret undervisning, hvilket også langt bedre afspejler den hverdag, der venter ”lige om hjørnet”.

Som konkrete eksempler på praktiske procedurer, som tænkes gennemgået på video, kan nævnes:

• Biopsitagning generelt
  • Biopsitagning fra vanskelige områder – penis, læbe og øjenlåg
  • Undersøgelse for kønssygdomme
  • Aflæsning af lappeprøver
  • Priktest
  • Ekscision af hudtumor
  • Undersøgelse for modermærke hudkræft
  • Bandagering pga. ødem
  • Lysbehandling
  • Cryo behandling

De resterende ca. 5 emner vil blive udvalgt i samråd med studenterrepræsentanter. Det digitale undervisningsmateriale skal fremstilles med hjælp fra Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser – CESU, og det er hertil, der ansøges om økonomisk støtte.

Lars Iversen, Professor, dr. med.

lars.iversen@clin.au.dk

Tildelte midler