Studerende, som dumper til eksamen tidligt i studiet risikerer forlænget studietid. Et varieret og optimalt ubud af læringstilbud kan bidrage til at sikre en høj beståelsesprocent og dermed nedsætte risikoen for studietidsforsinkelser. Det er derfor vigtigt, at de ressourcer, som bruges på undervisningen, fokuseres på de læringstilbud, der rent faktisk benyttes og giver det ønskede udbytte hos de studerende. Selve undervisningen evalueres for nuværende midt i semestret på et møde mellem holdrepræsentanter og lærergruppen samt via studienævnets standardevaluering lige før eksamen. Der eksisterer derimod ikke nogen konkret viden om de studerendes udnyttelse og udbytte af den samlede palet af tilgængelige læringstilbud, hvordan de spiller sammen og om udnyttelsen afspejles i succes ved eksamen. En sådan viden kan danne grundlag for en yderligere målretning og anvendelse af eksisterende undervisningstilbud samt evt. udvikling af nye.
Formålet med dette project er at kortlægge de studrendes udnyttelse af det eksisterende læringstilbud gennem en on-line spørgeskemaundersøgelse foretaget, når de studerende har været til eksamen i Mikroskopisk Anatomi. Spørgeskemaundersøgelsen skal danne basis for et fokusgruppe-interview med en mindre gruppe studerende, hvor hensigten er at afklare de studerendes udbytte af de enkelte eksisterende læringstilbud.
Undersøgelsen foretages af undertegnede i samarbejde med lektor Sebastian Frische, som underviser på kurset, og støttes af den øvrige lærergruppe.
Der ansættes en studentermedhjælp med erfaring i gennemførsel og evaluering af spørgeskemaundersøgelser til hjælp med denne samt til udskrivning af fokusgruppe-interviews.
Annemarie Brüel, Lektor, ph.d., dr. med.
Kursusleder af Mikroskopisk Anatomi
39.000 kr.